Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa

Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa ja arvioida, millaisia sisältöjä erään kunnan perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa on erityisen tuen osalta. Tutkielman aineistoina olivat kunnan paikallinen opetussuunnitelma ja kunnan suomenkielisen perusopetuksen lukuvuosisuunnitelmat. Näiden asiakirjojen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jukkala, Elsa
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46109
_version_ 1828193111912742912
author Jukkala, Elsa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jukkala, Elsa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jukkala, Elsa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jukkala, Elsa
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa ja arvioida, millaisia sisältöjä erään kunnan perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa on erityisen tuen osalta. Tutkielman aineistoina olivat kunnan paikallinen opetussuunnitelma ja kunnan suomenkielisen perusopetuksen lukuvuosisuunnitelmat. Näiden asiakirjojen sisältöjen tutkiminen koettiin merkityksellisenä, koska sisältöjen arvioinnin myötä myös kehitystyö on mahdollista. Lisäksi aihe on ajankohtainen, koska uusi opetussuunnitelma on tulossa voimaan syksyllä 2016. Aineistoa lähestyttiin tietosysteemin avulla, jossa erotetaan tietosysteemi ja sitä ympäröivä reaalimaailma toisistaan. Tässä tutkielmassa tietosysteemejä ovat perusopetuksen asiakirjat. Aineistoa tutkittiin kolmivaiheisesti sisällön analyysin keinoin. Ensimmäiseksi analysoitiin kunnan paikallisen opetussuunnitelman sisältöä erityisen tuen osalta. Analyysin runko muodostettiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa annettujen paikallisen opetussuunnitelman sisällön määräysten pohjalta. Toisessa vaiheessa analysoitiin tutkitun kunnan suomenkielisten peruskoulujen lukuvuosisuunnitelmien sisällöt erityisen tuen osalta. Analyysin runko muodostettiin kouluille annetun lukuvuosisuunnitelmia koskevan ohjeistuksen perusteella. Kolmannessa vaiheessa tutkittiin sitä, mitä erityisen tuen tukimuotoja ja opetuspaikkoja koulut kertoivat lukuvuosisuunnitelmissa erityiseen tukeen liittyvän. Tutkielman tulokset osoittivat, että paikallisen opetussuunnitelman sekä lukuvuosisuunnitelmien sisällöissä on puutteita niitä varten annettujen ohjeistusten konteksteissa. Lukuvuosisuunnitelmissa erityisen tuen tukimuotoja oli kuvailtu listamaisesti ja opetuspaikkoja vähäisesti. Täsmällisten tukimuotokuvausten lisäksi erityinen tuki näyttäytyi kuvauksena siitä, millaista erityinen tuki on. Opetuspaikat eivät noudattaneet inklusiivista ajattelutapaa, mutta tulos jäi melko pinnalliseksi lukuvuosisuunnitelmien epätarkkuuden vuoksi. Tutkielmassa kävi ilmi, että koulut oli ohjeistettu lukuvuosisuunnitelmien laadintaan lähes samoilla ohjeilla kuin mitä perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa annetaan kunnille paikallisen opetussuunnitelman laadintaan. Lähes identtisen ohjeistuksen myötä lukuvuosisuunnitelmien luonne opetussuunnitelmaa tarkentavana asiakirjana näyttää häviävän. Keskeisin johtopäätös olikin, että koulujen on mahdollista laatia laadukkaita lukuvuosisuunnitelmia, mutta kuntien tulisi panostaa lukuvuosisuunnitelmaohjeistuksen laatimiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jukkala, Elsa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-28T15:04:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-28T15:04:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46109", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa ja arvioida, millaisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 er\u00e4\u00e4n kunnan\nperusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa on erityisen tuen osalta. Tutkielman\naineistoina olivat kunnan paikallinen opetussuunnitelma ja kunnan suomenkielisen\nperusopetuksen lukuvuosisuunnitelmat. N\u00e4iden asiakirjojen sis\u00e4lt\u00f6jen tutkiminen\nkoettiin merkityksellisen\u00e4, koska sis\u00e4lt\u00f6jen arvioinnin my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s kehitysty\u00f6 on\nmahdollista. Lis\u00e4ksi aihe on ajankohtainen, koska uusi opetussuunnitelma on\ntulossa voimaan syksyll\u00e4 2016.\n\nAineistoa l\u00e4hestyttiin tietosysteemin avulla, jossa erotetaan tietosysteemi ja sit\u00e4\nymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4 reaalimaailma toisistaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tietosysteemej\u00e4 ovat\nperusopetuksen asiakirjat. Aineistoa tutkittiin kolmivaiheisesti sis\u00e4ll\u00f6n analyysin\nkeinoin. Ensimm\u00e4iseksi analysoitiin kunnan paikallisen opetussuunnitelman sis\u00e4lt\u00f6\u00e4\nerityisen tuen osalta. Analyysin runko muodostettiin perusopetuksen\nopetussuunnitelman perusteissa annettujen paikallisen opetussuunnitelman sis\u00e4ll\u00f6n\nm\u00e4\u00e4r\u00e4ysten pohjalta. Toisessa vaiheessa analysoitiin tutkitun kunnan\nsuomenkielisten peruskoulujen lukuvuosisuunnitelmien sis\u00e4ll\u00f6t erityisen tuen\nosalta. Analyysin runko muodostettiin kouluille annetun lukuvuosisuunnitelmia\nkoskevan ohjeistuksen perusteella. Kolmannessa vaiheessa tutkittiin sit\u00e4, mit\u00e4\nerityisen tuen tukimuotoja ja opetuspaikkoja koulut kertoivat\nlukuvuosisuunnitelmissa erityiseen tukeen liittyv\u00e4n.\n\nTutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 paikallisen opetussuunnitelman sek\u00e4\nlukuvuosisuunnitelmien sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 on puutteita niit\u00e4 varten annettujen ohjeistusten\nkonteksteissa. Lukuvuosisuunnitelmissa erityisen tuen tukimuotoja oli kuvailtu\nlistamaisesti ja opetuspaikkoja v\u00e4h\u00e4isesti. T\u00e4sm\u00e4llisten tukimuotokuvausten lis\u00e4ksi\nerityinen tuki n\u00e4ytt\u00e4ytyi kuvauksena siit\u00e4, millaista erityinen tuki on. Opetuspaikat\neiv\u00e4t noudattaneet inklusiivista ajattelutapaa, mutta tulos j\u00e4i melko pinnalliseksi\nlukuvuosisuunnitelmien ep\u00e4tarkkuuden vuoksi.\n\nTutkielmassa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 koulut oli ohjeistettu lukuvuosisuunnitelmien\nlaadintaan l\u00e4hes samoilla ohjeilla kuin mit\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelmien\nperusteissa annetaan kunnille paikallisen opetussuunnitelman laadintaan. L\u00e4hes\nidenttisen ohjeistuksen my\u00f6t\u00e4 lukuvuosisuunnitelmien luonne opetussuunnitelmaa\ntarkentavana asiakirjana n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 h\u00e4vi\u00e4v\u00e4n. Keskeisin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s olikin, ett\u00e4\nkoulujen on mahdollista laatia laadukkaita lukuvuosisuunnitelmia, mutta kuntien\ntulisi panostaa lukuvuosisuunnitelmaohjeistuksen laatimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elsa Jukkala (eliljukk) on 2015-05-28 15:04:04.149259. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-28T15:04:04Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505282093.pdf: 626309 bytes, checksum: 7f53d44b7dd23f05b2c7c40a2b8c0bf3 (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: 487b6dbb8e59ab11cbe893cb5440c9c1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-28T15:04:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505282093.pdf: 626309 bytes, checksum: 7f53d44b7dd23f05b2c7c40a2b8c0bf3 (MD5)\nlicense.html: 4807 bytes, checksum: 487b6dbb8e59ab11cbe893cb5440c9c1 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakirjatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuvuosisuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505282093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-28T15:04:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46109
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:23Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f0cac08-1fe3-42ac-b21b-034fb54b0171\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505282093.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jukkala, Elsa Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa erityinen tuki asiakirjatutkimus peruskoulu opetussuunnitelma lukuvuosisuunnitelma inkluusio Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus kolmiportainen tuki opetussuunnitelmat
title Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
title_full Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
title_fullStr Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
title_full_unstemmed Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
title_short Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
title_sort erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
title_txtP Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
topic erityinen tuki asiakirjatutkimus peruskoulu opetussuunnitelma lukuvuosisuunnitelma inkluusio Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopetus kolmiportainen tuki opetussuunnitelmat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asiakirjatutkimus erityinen tuki erityisopetus inkluusio kolmiportainen tuki lukuvuosisuunnitelma opetussuunnitelma opetussuunnitelmat peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46109 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505282093
work_keys_str_mv AT jukkalaelsa erityinentukiperusopetustaohjaavissaasiakirjoissa