Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon

Tutkimuksessa selvitettiin lasten mediankäyttöä ja sen yhteyttä lukutaitoon. Mediankäyttö jaettiin kahteen osaan, tieto- ja viestintäteknisten välineiden käyttöön sekä eri tekstilajien lukemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin näiden kahden osa-alueen yleisyyttä 6.-luokkalaisten lasten elämässä sekä n...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pollari, Maiju
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46107
_version_ 1828193111909597184
author Pollari, Maiju
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pollari, Maiju Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pollari, Maiju Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pollari, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin lasten mediankäyttöä ja sen yhteyttä lukutaitoon. Mediankäyttö jaettiin kahteen osaan, tieto- ja viestintäteknisten välineiden käyttöön sekä eri tekstilajien lukemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin näiden kahden osa-alueen yleisyyttä 6.-luokkalaisten lasten elämässä sekä niiden yhteyttä sujuvaan lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin sukupuolen yhteyttä mediankäyttöön. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin muuttuvaa ja monimuotoista lukutaitoa ja lasten mediankäytön muutoksia. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineisto on kerätty vuoden 2013 keväällä oppilaiden ollessa 6. luokalla. Tutkimuksen aineiston muodostivat 1769 yleisopetuksen oppilaan kyselyvastaukset sekä samana ajankohtana toteutetut lukutaidon arvioinnit. Analyysit toteutettiin SPSS-ohjelmalla tarkastelemalla muuttujien välisiä yhteyksiä korrelaatioanalyysein ja analysoimalla tyttöjen ja poikien välisiä eroja x2-riippumattomuustestillä ja riippumattomien otosten t-testillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 6.-luokkalaiset käyttävät mediavälineistä eniten internetiä ja lukevat runsaasti verkkotekstejä. Lukutaidon testein arvioituun tasoon oli yhteydessä se, missä määrin oppilaat raportoivat lukevansa kaunokirjallisuutta. Tulokset viittaavat siihen, että olisi tärkeää kannustaa lapsia kaunokirjallisuuden ja muun perinteisen kirjallisuuden lukemiseen, kos-ka sen yhteys lukutaitoon on merkittävä. Lisäksi tieto- ja viestintäteknologian käyttöä tulee ohjata ja opettaa, jotta se tukee ja motivoi lapsia lukutaidon kehit-tymisessä laajan tekstikäsityksen vaatimalla tavalla.
first_indexed 2023-03-22T09:57:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pollari, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-28T14:03:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-28T14:03:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin lasten mediank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja sen yhteytt\u00e4 lukutaitoon. Mediank\u00e4ytt\u00f6 jaettiin kahteen osaan, tieto- ja viestint\u00e4teknisten v\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n sek\u00e4 eri tekstilajien lukemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin n\u00e4iden kahden osa-alueen yleisyytt\u00e4 6.-luokkalaisten lasten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 niiden yhteytt\u00e4 sujuvaan lukutaitoon ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4miseen. Lis\u00e4ksi selvitettiin sukupuolen yhteytt\u00e4 mediank\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin muuttuvaa ja monimuotoista lukutaitoa ja lasten mediank\u00e4yt\u00f6n muutoksia.\n\nTutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa toteutettavaa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineisto on ker\u00e4tty vuoden 2013 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 oppilaiden ollessa 6. luokalla. Tutkimuksen aineiston muodostivat 1769 yleisopetuksen oppilaan kyselyvastaukset sek\u00e4 samana ajankohtana toteutetut lukutaidon arvioinnit. Analyysit toteutettiin SPSS-ohjelmalla tarkastelemalla muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 korrelaatioanalyysein ja analysoimalla tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lisi\u00e4 eroja x2-riippumattomuustestill\u00e4 ja riippumattomien otosten t-testill\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 6.-luokkalaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t mediav\u00e4lineist\u00e4 eniten interneti\u00e4 ja lukevat runsaasti verkkotekstej\u00e4. Lukutaidon testein arvioituun tasoon oli yhteydess\u00e4 se, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin oppilaat raportoivat lukevansa kaunokirjallisuutta. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kannustaa lapsia kaunokirjallisuuden ja muun perinteisen kirjallisuuden lukemiseen, kos-ka sen yhteys lukutaitoon on merkitt\u00e4v\u00e4. Lis\u00e4ksi tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tulee ohjata ja opettaa, jotta se tukee ja motivoi lapsia lukutaidon kehit-tymisess\u00e4 laajan tekstik\u00e4sityksen vaatimalla tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju Pollari (maempoll) on 2015-05-28 14:03:03.382454. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-28T14:03:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505282091.pdf: 434023 bytes, checksum: 684e9fa5c26d986c2ec54c2be1eff527 (MD5)\nlicense.html: 4803 bytes, checksum: 55cd2e57255aa946194b801963a831a0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-28T14:03:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505282091.pdf: 434023 bytes, checksum: 684e9fa5c26d986c2ec54c2be1eff527 (MD5)\nlicense.html: 4803 bytes, checksum: 55cd2e57255aa946194b801963a831a0 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (43 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mediank\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monilukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten mediank\u00e4ytt\u00f6 ja sen yhteys lukutaitoon", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505282091", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-28T14:03:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46107
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:15Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/55dce7d9-18d4-44cd-a105-028813cab24c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505282091.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pollari, Maiju Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon mediankäyttö lukutaito monilukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media lapset
title Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
title_full Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
title_fullStr Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
title_full_unstemmed Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
title_short Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
title_sort lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
title_txtP Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
topic mediankäyttö lukutaito monilukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media lapset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education lapset lukutaito media mediankäyttö monilukutaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46107 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505282091
work_keys_str_mv AT pollarimaiju lastenmediankäyttöjasenyhteyslukutaitoon