Creative teaching - extra work or extra fun? creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers

Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan keskustelun aiheista, ei sitä ole vielä tutkittu paljoa, eikä termille ole yleisesti hyväksyttyä määrit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kontkanen, Anna-Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46106
_version_ 1826225808243425280
author Kontkanen, Anna-Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kontkanen, Anna-Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kontkanen, Anna-Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kontkanen, Anna-Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan keskustelun aiheista, ei sitä ole vielä tutkittu paljoa, eikä termille ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Tämän tutkimuksen tarkoitus olikin toimia pohjana muille luovaa opettamista koskeville tutkimuksille. Tutkimuksen päätavoitteina oli selvittää kuinka suomalaiset englannin opettajat itse määrittelevät luovan opettamisen, millaisia asenteita heillä on luovaa opettamista kohtaan ja ovatko he omasta mielestään luovia opettajia. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka sisälsi yhdeksän avointa kysymystä. Vastauksia tuli eri puolilta Suomea yhteensä 28 kappaletta. Päämetodina vastausten analysoinnissa toimi kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Edellä mainittujen pääteemojen lisäksi vastaajilta kysyttiin miten he määrittelevät luovan opettajan, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan luovuuteen, miten kokemus vaikuttaa luovaan opettamiseen ja voiko luovaa opettamista opettaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat luovan opettamisen tärkeimmiksi määritteleviksi piirteiksi monipuolisuuden, vaihtelevuuden ja oppilaskeskeisen opettamisen. Kyselyyn vastanneista opettajista 60 prosenttia koki olevansa luovia opettajia. 71 prosenttia vastanneista sanoi luovan opettamisen vaativan ylimääräistä työtä. Heistä osa kuitenkin ilmaisi luovalla opettamisella olevan sellaisia positiivisia vaikutuksia mitkä tekevät siitä ylimääräisen työn arvoisen. Lisäksi 18 prosenttia vastaajista koki ettei luova opettaminen vaadi lainkaan ylimääräistä työtä. Kiinnostavaa oli myös, miten moni vastaaja mainitsi työympäristön tärkeänä luovaan opettamiseen vaikuttavana tekijänä. Tämä aihe olisikin yksi hyvä lähtökohta jatkotutkimukselle.
first_indexed 2015-05-28T20:03:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kontkanen, Anna-Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-28T12:02:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-28T12:02:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46106", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 opettajien\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan\r\nkeskustelun aiheista, ei sit\u00e4 ole viel\u00e4 tutkittu paljoa, eik\u00e4 termille ole yleisesti hyv\u00e4ksytty\u00e4\r\nm\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus olikin toimia pohjana muille luovaa opettamista\r\nkoskeville tutkimuksille. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4tavoitteina oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka suomalaiset englannin\r\nopettajat itse m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t luovan opettamisen, millaisia asenteita heill\u00e4 on luovaa opettamista\r\nkohtaan ja ovatko he omasta mielest\u00e4\u00e4n luovia opettajia.\r\nTutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselyn\u00e4, joka sis\u00e4lsi yhdeks\u00e4n avointa kysymyst\u00e4. Vastauksia tuli\r\neri puolilta Suomea yhteens\u00e4 28 kappaletta. P\u00e4\u00e4metodina vastausten analysoinnissa toimi\r\nkvalitatiivinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Edell\u00e4 mainittujen p\u00e4\u00e4teemojen lis\u00e4ksi vastaajilta kysyttiin miten he\r\nm\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t luovan opettajan, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat opettajan luovuuteen, miten kokemus\r\nvaikuttaa luovaan opettamiseen ja voiko luovaa opettamista opettaa.\r\nTutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat luovan opettamisen t\u00e4rkeimmiksi m\u00e4\u00e4ritteleviksi\r\npiirteiksi monipuolisuuden, vaihtelevuuden ja oppilaskeskeisen opettamisen. Kyselyyn vastanneista\r\nopettajista 60 prosenttia koki olevansa luovia opettajia. 71 prosenttia vastanneista sanoi luovan\r\nopettamisen vaativan ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4. Heist\u00e4 osa kuitenkin ilmaisi luovalla opettamisella olevan\r\nsellaisia positiivisia vaikutuksia mitk\u00e4 tekev\u00e4t siit\u00e4 ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isen ty\u00f6n arvoisen. Lis\u00e4ksi 18 prosenttia\r\nvastaajista koki ettei luova opettaminen vaadi lainkaan ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4. Kiinnostavaa oli my\u00f6s,\r\nmiten moni vastaaja mainitsi ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 luovaan opettamiseen vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4 aihe olisikin yksi hyv\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohta jatkotutkimukselle.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Reetta Kontkanen (anelrusa) on 2015-05-28 12:02:37.416229. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-28T12:02:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505282087.docx: 91630 bytes, checksum: eccb4901427adf70e64722c85e65515b (MD5)\r\nlicense.html: 4802 bytes, checksum: f5b3b0b13e12208de2d2c4424eb1e35d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-28T12:02:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505282087.docx: 91630 bytes, checksum: eccb4901427adf70e64722c85e65515b (MD5)\r\nlicense.html: 4802 bytes, checksum: f5b3b0b13e12208de2d2c4424eb1e35d (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505282087", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-28T12:02:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46106
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d71529d8-22bc-4f63-a07e-b54030142833\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201505282087.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kontkanen, Anna-Reetta Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers English Englannin kieli
title Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers
title_full Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers
title_fullStr Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers
title_full_unstemmed Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers
title_short Creative teaching - extra work or extra fun?
title_sort creative teaching extra work or extra fun creativity in the conceptions and customs of finnish efl teachers
title_sub creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers
title_txtP Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers
topic English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46106 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505282087
work_keys_str_mv AT kontkanenannareetta creativeteachingextraworkorextrafuncreativityintheconceptionsandcustomsoffin