Creative teaching - extra work or extra fun? creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers

Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan keskustelun aiheista, ei sitä ole vielä tutkittu paljoa, eikä termille ole yleisesti hyväksyttyä määrit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kontkanen, Anna-Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46106
Description
Summary:Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan keskustelun aiheista, ei sitä ole vielä tutkittu paljoa, eikä termille ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Tämän tutkimuksen tarkoitus olikin toimia pohjana muille luovaa opettamista koskeville tutkimuksille. Tutkimuksen päätavoitteina oli selvittää kuinka suomalaiset englannin opettajat itse määrittelevät luovan opettamisen, millaisia asenteita heillä on luovaa opettamista kohtaan ja ovatko he omasta mielestään luovia opettajia. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka sisälsi yhdeksän avointa kysymystä. Vastauksia tuli eri puolilta Suomea yhteensä 28 kappaletta. Päämetodina vastausten analysoinnissa toimi kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Edellä mainittujen pääteemojen lisäksi vastaajilta kysyttiin miten he määrittelevät luovan opettajan, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan luovuuteen, miten kokemus vaikuttaa luovaan opettamiseen ja voiko luovaa opettamista opettaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat luovan opettamisen tärkeimmiksi määritteleviksi piirteiksi monipuolisuuden, vaihtelevuuden ja oppilaskeskeisen opettamisen. Kyselyyn vastanneista opettajista 60 prosenttia koki olevansa luovia opettajia. 71 prosenttia vastanneista sanoi luovan opettamisen vaativan ylimääräistä työtä. Heistä osa kuitenkin ilmaisi luovalla opettamisella olevan sellaisia positiivisia vaikutuksia mitkä tekevät siitä ylimääräisen työn arvoisen. Lisäksi 18 prosenttia vastaajista koki ettei luova opettaminen vaadi lainkaan ylimääräistä työtä. Kiinnostavaa oli myös, miten moni vastaaja mainitsi työympäristön tärkeänä luovaan opettamiseen vaikuttavana tekijänä. Tämä aihe olisikin yksi hyvä lähtökohta jatkotutkimukselle.