Summary: | Riikilä, Heli. 2015. Työterveyshoitajan ammatillinen toimijuus ja osaaminen.
Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteenlaitos.
Ammatillisen identiteetin neuvottelun kautta rakentuu työterveyshoitajien käsitys itsestä ammatillisena toimijana. Se tarkoittaa mahdollisuutta ottaa vastuuta ja laajentaa osaamistaan muuttuvassa työssä. Tavoitteena oli kuvata ammatillisen toimijuuden todentumista työterveyshoitajien työssä päiväkirjaaineiston pohjalta ja selvittää työterveyshoitajien toimijuutta mahdollistavia ja rajoittavia tekijöitä. Tutkimuksen aineistona ovat seitsemän (7) työterveyshoitajan päiväkirjat, joista tehtiin koonteja eli narratiiveja. Tutkimuksen analyysitapana on induktiivinen temaattinen sisällön analyysi, jossa aineisto järjestettiin tutkimuskysymysten mukaisiin teemoihin.
Työterveyshoitajien päiväkirjoissa ammatillinen toimijuus ilmeni identiteettitoimijuutena, mikä näkyi oman osaamisen pohdintana, asiantuntijuuden kuvauksina, ammatillisen identiteetin pohdintana sekä itsereflektointina. Lisäksi päiväkirjoista löytyi pohdintoja vaikutusmahdollisuuksista ja autonomiasta,mikä ilmeni työn itsenäisyytenä sekä oman työn suunnitteluna. Kolmantena
päiväkirjoista löytyi suhdetoimijuutta, missä tarkasteltiin oman toiminnan suhdetta kollegoihin, moniammatillisuuteen ja asiakkaisiin. Tutkimuksen tulosten mukaan työterveyshoitajien toimijuutta tukee selkeä rooli moniammatillisessa tiimissä. Ammatillisen identiteetin tukeminen nousee esimiehen keskeiseksi tehtäväksi jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Jatkossa pitäisi tutkia esimiesten
tuloskeskustelujen sisältöä, miten lähiesimiehet voivat tukea työterveyshoitajien ammatillisen identiteetin muotoutumista?
|