Väliesimiehen johtamiskompetenssi ja niiden kehittäminen myymäläpäälliköiden kokemuksia

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää väliesimiestason myymäläpäälliköiden kokemuksia käyttämistään johtamiskompetensseista, sekä kuvata työssä kohdattuja haastetilanteita, joissa näitä kompetensseja hyödynnetään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myymäläpäälliköiden kokemuksia si...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikander, Ann-Mari
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46097
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää väliesimiestason myymäläpäälliköiden kokemuksia käyttämistään johtamiskompetensseista, sekä kuvata työssä kohdattuja haastetilanteita, joissa näitä kompetensseja hyödynnetään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myymäläpäälliköiden kokemuksia siitä, miten organisaation sisäinen esimieskoulutus kehitti näitä johtamisen kompetensseja. Tutkimusta esimiesten kompetensseista on paljon, mutta kaupanalan esimiesten osaamiseen ja sen kehittämiseen ei olla aiemmin keskitytty ja näin tutkimus eroaa kontekstillaan aiemmista esimiestason kompetenssitutkimuksista. Kohdeorganisaation myymäläpäälliköille tutkimus antoi mahdollisuuden reflektoida ja tunnistaa omaa osaamistaan sekä käydä läpi koulutuksessa oppimaansa. Tutkimustulokset antoivat organisaation koulutusyksikölle palautetta esimieskoulutuksen koetuista hyödyistä sekä pohdinnassa nostetaan esille mahdollisia koulutuksen kehittämisen tarpeita. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja aineisto kerättiin fokusryhmäkeskusteluilla. Keskusteluihin osallistui yhteensä 15 kaupanalan myymäläpäällikköä. Ryhmäkeskustelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tulokset analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimus osoitti, että myymäläpäälliköiden käyttämä osaaminen työssään vastaa Goleman, Boyatzis ja McKeen kehittämän tunneälykkään johtamisen mallin mukaisia kompetensseja. Myymäläpäälliköiden työssä haasteita aiheuttaa henkilöstön johtamiseen liittyvät tehtävät, itse työhön liittyvät tekijät sekä myymäläpäällikön henkilökohtaiset haasteet. Esimieskoulutuksen koettiin antavan tukea käytännöntyökalujen lisäksi henkilökohtaiseen osaamiseen ja työssä jaksamiseen. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että kaupanalan myymäläpäälliköiden tärkeimmät osaamisen alueet ovat ihmisten johtamisessa henkilöstön valmentamisen ja inspiroinnin muodossa. Tutkimuksen perusteella esimieskoulutus on tärkeä vaikuttaja johtajan osaamisen kehittämisessä, mutta esimiesten itsetietoisuuden kehittämiseen tulisi kiinnittää vielä enemmän huomiota. Tutkittavan organisaation koulutusyksikkö voi hyödyntää tutkimustulosta koulutuksen suunnittelussa ja kehittämissä. Tutkimustulos myös osoittaa, kuinka tärkeää ihmisten- ja itsensäjohtamisen taidot ovat väliesimiestason tehtävissä, mikä tuo kaupallista-alaa lähemmäs ihmistieteitä.