"I trust the old way" opinions and attitudes towards digitalizing the matriculation examination of English

Ylioppilastutkinto tulee sähköistymään vuoteen 2019 mennessä ensimmäisinä aineinaan osallistujamääriltään pienet aineet saksa, maantiede ja filosofia; englanti suurilla osallistujamäärillään on vasta viimeisten aineiden joukossa. Muutokset kielten digikokeissa ovat rakenteellisia, mutta innovatii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harju, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46096
Description
Summary:Ylioppilastutkinto tulee sähköistymään vuoteen 2019 mennessä ensimmäisinä aineinaan osallistujamääriltään pienet aineet saksa, maantiede ja filosofia; englanti suurilla osallistujamäärillään on vasta viimeisten aineiden joukossa. Muutokset kielten digikokeissa ovat rakenteellisia, mutta innovatiivisuutta on pyritty tuomaan digiajan keinoin monipuolisemmin materiaalein ja siten myös lisäämään kokeen autenttisuutta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia mielipiteitä ja asenteita digitaalisen ja toisen asteen koulutuksen asiantuntijalla sekä abiturienteilla on uudistuvaa englannin ylioppilaskoetta kohtaan. Tutkimuksen aineisto koostuu asiantuntijan haastattelusta sekä abiturienteille teetetystä kyselystä. Nämä metodit tukevat toisiaan, sillä ne tuovat tutkielmaan kahdenlaista näkökulmaa, ammattilaisen sekä oppilaiden perspektiivin. Tulokset osoittivat, että suurin osa tämän tutkimuksen abiturienteista ei haluaisi tehdä sähköistä englannin ylioppilaskoetta. Syyt tähän ja yleiseen epäluuloisuuteen sähköistä koetta kohtaan johtuivat suurimmaksi osaksi tottumattomuudesta tehdä digitaalista koetta. Asiantuntijan näkö- kulmasta katsottuna digitalisoituminen on osa kansainvälistä suuntausta yhteiskunnallisella tasolla ja näin ollen tietyllä tapaa väistämätöntä pitkällä aikavälillä. Vaikka tuloksia ei voi yleistää pienen otannan vuoksi, ne voivat kuitenkin antaa viitteitä siihen, mihin kannattaisi kiinnittää huomiota englannin ja ylipäätään kielten ylioppilaskokeen kehitystyössä. Tutkimusta voisi tehdä myös eri aineiden välillä sekä myöhemmin tutkia itse sähköistä englannin ylioppilaskoetta.