Yhteenveto: | Onnellisuus ja tyytyväisyys elämään ovat länsimaisille ihmisille keskeisiä tavoitteita. Useat tutkimukset ovat toistuvasti osoittaneet että ihmissuhteilla on suuri merkitys näiden tavoitteiden saavuttamiselle. Koulujen oppikirjateksteillä on mahdollisuus esitellä hyviä ihmissuhdemalleja, joita oppilaat voivat halutessaan soveltaa omissa elämissään. Seurustelusuhteiden kuvauksista oppikirjoissa ei kuitenkaan ole tehty selvityksiä, vaikka seurustelu onkin ajankohtainen ja merkityksellinen aihe useille lukioikäisille. Tässä tutkimuksessa selvitettiin miten seurustelusuhteita käsitellään Suomen kouluissa englannin opiskeluun käytetyissä Open Road -kirjasarjan osissa 1–3. Tutkimusmetodina on James Paul Geen kriittinen diskurssianalyysi, jonka mukaan kieli muodostaa todellisuuden eri osia. Tutkimuksessa arvioitiin miten kerätty aineisto rakentaa edellä mainittuja todellisuuden osia. Tutkimuksessa selvisi, että tärkeinä seurusteluun liittyvinä asioina kuvataan harrastuksia, yhteisiä mielenkiinnon kohteita, vanhempien mielipiteitä ja neuvoja, omalaatuisia ajatuksia tai harrastuksia, ulkonäköä, sekä todellisen rakkauden tai sielunkumppanin löytämistä. Seurusteluun liitettyjä toimintoja olivat lappujen sekä kirjeiden kirjoittaminen tapaamisen sopimiseksi, rakkauden osoittamiseksi, ajatusten vaihtamiseksi tai suhteen päättämiseksi, päivällinen vanhempien kanssa, ja seurusteluprofiilin avulla seuran etsiminen. Seksi mainittiin muutamia kertoja kevytmielisissä asiayhteyksissä. Rakkaus liitettiin lyhyisiin seksisuhteisiin, ja miehen sukuelinten koko menestykseen seurustelussa. Raskauden merkitys aineistossa vaihteli käytettyjen tehtävien mukaan. Tutkimusta voi jatkaa perehtymällä useampien kirjasarjojen sisältöihin, sekä tutkimalla oppilaiden ja vanhempien kokemuksia tekstien esimerkkien vaikutuksesta nuorten kehitykseen.
|