Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka substantiivin määräisyyttä esitellään Suomessa yläkoulun ja lukion ruotsin oppikirjojen kieliopissa. Tarkastelemalla yläkoulun 9. luokan ja lukion kurssien RUB 1 ja RUB 2 oppikirjoja tutkimuksessa pohdittiin, millaisia eroja substantiivin määräisy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hamunen, Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46089
_version_ 1826225805732085760
author Hamunen, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hamunen, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hamunen, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hamunen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka substantiivin määräisyyttä esitellään Suomessa yläkoulun ja lukion ruotsin oppikirjojen kieliopissa. Tarkastelemalla yläkoulun 9. luokan ja lukion kurssien RUB 1 ja RUB 2 oppikirjoja tutkimuksessa pohdittiin, millaisia eroja substantiivin määräisyyden esitystavassa on kahdella oppiasteella ja millaiset lähtökohdat oppilailla on hallita kyseinen kieliopin aihealue oppikirjamateriaalin pohjalta. Tutkimuksen painopiste oli yläkoulun ja lukion taitekohdassa, ja tarkoituksena oli myös tarkastella, kuinka haastavana siirtymävaihe oppiasteelta toiselle näyttäytyy substantiivin määräisyyden opettelun kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä ja tutkimusmateriaali koostui kahden eri oppikirjasarjan kirjoista tutkimuksen kohteena oleville luokkatasoille. Teoreettinen näkökulma oppikirjojen tarkasteluun muodostui opetussuunnitelmien, prosessoitavuusteorian ja species-käsitteen määrittelyn pohjalta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yläkoulun ja lukion oppikirjojen tavassa kuvata substantiivin määräisyyttä on sekä eroja että yhtäläisyyksiä. Kieliopillisesti sujuvien ja yleisten substantiivin määräisyyttä kuvailevien termien korvaamista arkisilla vastineilla oli havaittavissa molempien oppiasteiden kirjoissa, joskin lukion kirjoissa suuntaus kieliopin mukaisten termien käyttöön oli suurempaa. Prosessoitavuusteorian kannalta oppikirjojen kieliopin ymmärtäminen ja aiheeseen liittyvistä tehtävistä oikein suoriutuminen vaati yleisesti fraasi- ja lausetasojen hallitsemista. Jotta oppilaat voivat yleensäkin käsitellä substantiivin määräisyyttä aiheena, on selvää, että heiltä vaaditaan vähintään fraasitason hallitsemista. Pohdittavaksi jää, voisiko aihealueen opetuksessa painottaa substantiivin muodon ja määräisyyden merkityseroja. Opettajan käsitys substantiivin määräisyydestä, valitut opetusmetodit ja -materiaalit ja havainnot oppilaiden taitotasosta vaikuttavat siihen, millaiset lähtökohdat oppilailla on omaksua substantiivin määräisyyteen liittyviä sääntöjä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hamunen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-27T12:43:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-27T12:43:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyytt\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n Suomessa yl\u00e4koulun ja lukion ruotsin oppikirjojen kieliopissa. Tarkastelemalla yl\u00e4koulun 9. luokan ja lukion kurssien RUB 1 ja RUB 2 oppikirjoja tutkimuksessa pohdittiin, millaisia eroja substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden esitystavassa on kahdella oppiasteella ja millaiset l\u00e4ht\u00f6kohdat oppilailla on hallita kyseinen kieliopin aihealue oppikirjamateriaalin pohjalta. Tutkimuksen painopiste oli yl\u00e4koulun ja lukion taitekohdassa, ja tarkoituksena oli my\u00f6s tarkastella, kuinka haastavana siirtym\u00e4vaihe oppiasteelta toiselle n\u00e4ytt\u00e4ytyy substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden opettelun kannalta.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4 ja tutkimusmateriaali koostui kahden eri oppikirjasarjan kirjoista tutkimuksen kohteena oleville luokkatasoille. Teoreettinen n\u00e4k\u00f6kulma oppikirjojen tarkasteluun muodostui opetussuunnitelmien, prosessoitavuusteorian ja species-k\u00e4sitteen m\u00e4\u00e4rittelyn pohjalta. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 yl\u00e4koulun ja lukion oppikirjojen tavassa kuvata substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyytt\u00e4 on sek\u00e4 eroja ett\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4. Kieliopillisesti sujuvien ja yleisten substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyytt\u00e4 kuvailevien termien korvaamista arkisilla vastineilla oli havaittavissa molempien oppiasteiden kirjoissa, joskin lukion kirjoissa suuntaus kieliopin mukaisten termien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oli suurempaa. Prosessoitavuusteorian kannalta oppikirjojen kieliopin ymm\u00e4rt\u00e4minen ja aiheeseen liittyvist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 oikein suoriutuminen vaati yleisesti fraasi- ja lausetasojen hallitsemista. Jotta oppilaat voivat yleens\u00e4kin k\u00e4sitell\u00e4 substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyytt\u00e4 aiheena, on selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 heilt\u00e4 vaaditaan v\u00e4hint\u00e4\u00e4n fraasitason hallitsemista.\n\nPohdittavaksi j\u00e4\u00e4, voisiko aihealueen opetuksessa painottaa substantiivin muodon ja m\u00e4\u00e4r\u00e4isyyden merkityseroja. Opettajan k\u00e4sitys substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyydest\u00e4, valitut opetusmetodit ja -materiaalit ja havainnot oppilaiden taitotasosta vaikuttavat siihen, millaiset l\u00e4ht\u00f6kohdat oppilailla on omaksua substantiivin m\u00e4\u00e4r\u00e4isyyteen liittyvi\u00e4 s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Hamunen (kamahamu) on 2015-05-27 12:43:38.473993. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-27T12:43:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505272066.pdf: 443257 bytes, checksum: c27be551bdad606819460d6d9ec3bae0 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 886e33e7a659a3fe3b49112924e2939a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-27T12:43:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505272066.pdf: 443257 bytes, checksum: c27be551bdad606819460d6d9ec3bae0 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 886e33e7a659a3fe3b49112924e2939a (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "species", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "best\u00e4mdhet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "substantiv", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4rob\u00f6cker", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Species i svenskl\u00e4rob\u00f6cker p\u00e5 h\u00f6gstadie- och gymnasieniv\u00e5", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505272066", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-27T12:43:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46089
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2065786d-578b-4ed8-86fd-06b8b21bb8cf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505272066.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hamunen, Kaisa Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå species bestämdhet substantiv läroböcker svenska språket Swedish Ruotsin kieli
title Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå
title_full Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå
title_fullStr Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå
title_full_unstemmed Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå
title_short Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå
title_sort species i svenskläroböcker på högstadie och gymnasienivå
title_txtP Species i svenskläroböcker på högstadie- och gymnasienivå
topic species bestämdhet substantiv läroböcker svenska språket Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish bestämdhet läroböcker species substantiv svenska språket
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46089 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505272066
work_keys_str_mv AT hamunenkaisa speciesisvenskläroböckerpåhögstadieochgymnasienivå