Summary: | Mainontaa on nykyaikana lähes kaikkialla. Yksi yleisimmistä mainonnan muodoista on
televisiomainokset, joita useat näkevät päivittäin. Tästä esimerkkinä on Applen televisiokampanja, jota esitettiin vuosina 2006–2009. Sitä on tutkittu useasta eri näkökulmasta, mutta mainoksissa olevan keskustelun tutkiminen on jäänyt vähemmälle. Myös kampanjassa käytetyn keskustelun yhteyttä suostutteluun, joka on kaiken mainonnan tavoite, on tutkittu vain vähän. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia mainosten keskusteluja keskustelunanalyysin avulla ja selvittää, miten ne suostuttelivat ihmisiä ostamaan Mac-tietokoneen. Kampanjassa oli kaiken kaikkiaan 66 mainosta, joista tähän tutkielmaan valittiin 12. Nämä mainokset litteroitiin ja analysoitiin keskustelunanalyysin periaatteita käyttäen. Mainosten keskusteluista voitiin huomata, että keskustelijat käyttäytyivät niissä hyvin samalla tavalla kuin luonnollisessa puheessa. Tämän lisäksi mainosten rakennetuista keskusteluista oli erotettavissa hienovaraista suostuttelua. Näin ollen mainosten keskustelulliset piirteet ovat yhteydessä kuluttajien suostutteluun.
|