Writing tasks in EFL teaching analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) englannin kielen kirjoitustaidon osalta jättävät vastuun kirjoitustehtävien suunnittelusta opettajille ja kirjantekijöille. Oppimateriaaleja tutkimalla voidaan saavuttaa tietoa englannin kielen opetuksesta Suomessa. Tutkielma pyrkii selvittämään, mi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Asunmaa, Iiris
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46069
_version_ 1826225804359499776
author Asunmaa, Iiris
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Asunmaa, Iiris Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Asunmaa, Iiris Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Asunmaa, Iiris
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) englannin kielen kirjoitustaidon osalta jättävät vastuun kirjoitustehtävien suunnittelusta opettajille ja kirjantekijöille. Oppimateriaaleja tutkimalla voidaan saavuttaa tietoa englannin kielen opetuksesta Suomessa. Tutkielma pyrkii selvittämään, minkä tyyppistä kirjoitustaitoa opetetaan suomalaisissa englannin kielen oppimateriaaleissa ja tutkimus keskittyy kirjoitustehtävien painopisteiden tutkimiseen kahden kysymyksen kautta. Ensiksi tutkittiin kirjoitustehtävien sijoittumista muotoa painottavien ja sisältöä painottavien tehtävien väliselle akselille, ja toiseksi selvitettiin, minkälaisia kirjoittamisen taitoja tehtävät harjoittavat. Aineisto kerättiin kahdesta yhdeksännen luokan englannin kielen oppimateriaalista. Aineisto luokiteltiin teoriapohjan mukaisiin kategorioihin ja analysoitiin kahden tutkimuskysymyksen avulla. Tulokseksi saatiin, että oppikirjojen kirjoitustehtävät keskittyvät tehtävätyypeiltään sekä tekstin muotoa harjoittaviin että sisältöä tukeviin tehtäviin, painottaen hieman tekstin muotoa. Kirjoittamisen taitojen suhteen kirjoitustehtävät tutkituissa oppimateriaalissa harjoittavat pääasiassa oppilaan tekstin sisällön tuottamisen taitoja sekä kirjoittamisen prosessia. Tutkielma osoittaa, että vaikka oppimateriaalien kirjoitustehtävistä löytyy monipuolisuutta, on niissä havaittavissa selkeitä painopisteitä. Tutkimuksessa ehdotetaan, että jatkotutkimus on aiheellista muun muassa vaihtoehtoisten materiaalien kirjoitustehtävien osalta, jotta saavutettaisiin laajempi kuva suomalaisesta englannin kielen kirjoittamisen opetuksesta. Myös oppilaiden kokemukset erityyppisten kirjoitustehtävien hyödyllisyydestä voisivat olla apuna oppimateriaalien suunnittelussa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Asunmaa, Iiris", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-26T14:29:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-26T14:29:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46069", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) englannin kielen kirjoitustaidon osalta j\u00e4tt\u00e4v\u00e4t vastuun kirjoitusteht\u00e4vien suunnittelusta opettajille ja kirjantekij\u00f6ille. Oppimateriaaleja tutkimalla voidaan saavuttaa tietoa englannin kielen opetuksesta Suomessa. Tutkielma pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mink\u00e4 tyyppist\u00e4 kirjoitustaitoa opetetaan suomalaisissa englannin kielen oppimateriaaleissa ja tutkimus keskittyy kirjoitusteht\u00e4vien painopisteiden tutkimiseen kahden kysymyksen kautta. Ensiksi tutkittiin kirjoitusteht\u00e4vien sijoittumista muotoa painottavien ja sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 painottavien teht\u00e4vien v\u00e4liselle akselille, ja toiseksi selvitettiin, mink\u00e4laisia kirjoittamisen taitoja teht\u00e4v\u00e4t harjoittavat. \r\nAineisto ker\u00e4ttiin kahdesta yhdeks\u00e4nnen luokan englannin kielen oppimateriaalista. Aineisto luokiteltiin teoriapohjan mukaisiin kategorioihin ja analysoitiin kahden tutkimuskysymyksen avulla. Tulokseksi saatiin, ett\u00e4 oppikirjojen kirjoitusteht\u00e4v\u00e4t keskittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4tyypeilt\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tekstin muotoa harjoittaviin ett\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 tukeviin teht\u00e4viin, painottaen hieman tekstin muotoa. Kirjoittamisen taitojen suhteen kirjoitusteht\u00e4v\u00e4t tutkituissa oppimateriaalissa harjoittavat p\u00e4\u00e4asiassa oppilaan tekstin sis\u00e4ll\u00f6n tuottamisen taitoja sek\u00e4 kirjoittamisen prosessia. \r\nTutkielma osoittaa, ett\u00e4 vaikka oppimateriaalien kirjoitusteht\u00e4vist\u00e4 l\u00f6ytyy monipuolisuutta, on niiss\u00e4 havaittavissa selkeit\u00e4 painopisteit\u00e4. Tutkimuksessa ehdotetaan, ett\u00e4 jatkotutkimus on aiheellista muun muassa vaihtoehtoisten materiaalien kirjoitusteht\u00e4vien osalta, jotta saavutettaisiin laajempi kuva suomalaisesta englannin kielen kirjoittamisen opetuksesta. My\u00f6s oppilaiden kokemukset erityyppisten kirjoitusteht\u00e4vien hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 voisivat olla apuna oppimateriaalien suunnittelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iiris Asunmaa (iialasun) on 2015-05-26 14:29:01.137395. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-26T14:29:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505262040.pdf: 592972 bytes, checksum: dc0175f6cce67e70d162d8c892c246ea (MD5)\r\nlicense.html: 4827 bytes, checksum: c5a5cc29fa106b4f9743ff81879a7ee6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-26T14:29:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505262040.pdf: 592972 bytes, checksum: dc0175f6cce67e70d162d8c892c246ea (MD5)\r\nlicense.html: 4827 bytes, checksum: c5a5cc29fa106b4f9743ff81879a7ee6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "writing tasks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505262040", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-26T14:29:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46069
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0c692b6-2176-4c41-92fb-ca0467f82cdf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505262040.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Asunmaa, Iiris Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks language learning writing tasks EFL learning materials English Englannin kieli
title Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks
title_full Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks
title_fullStr Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks
title_full_unstemmed Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks
title_short Writing tasks in EFL teaching
title_sort writing tasks in efl teaching analysis of the writing tasks in finnish schoolbooks
title_sub analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks
title_txtP Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks
topic language learning writing tasks EFL learning materials English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English language learning learning materials writing tasks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46069 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505262040
work_keys_str_mv AT asunmaaiiris writingtasksineflteachinganalysisofthewritingtasksinfinnishschoolbooks