Yhteenveto: | Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) englannin kielen kirjoitustaidon osalta jättävät vastuun kirjoitustehtävien suunnittelusta opettajille ja kirjantekijöille. Oppimateriaaleja tutkimalla voidaan saavuttaa tietoa englannin kielen opetuksesta Suomessa. Tutkielma pyrkii selvittämään, minkä tyyppistä kirjoitustaitoa opetetaan suomalaisissa englannin kielen oppimateriaaleissa ja tutkimus keskittyy kirjoitustehtävien painopisteiden tutkimiseen kahden kysymyksen kautta. Ensiksi tutkittiin kirjoitustehtävien sijoittumista muotoa painottavien ja sisältöä painottavien tehtävien väliselle akselille, ja toiseksi selvitettiin, minkälaisia kirjoittamisen taitoja tehtävät harjoittavat.
Aineisto kerättiin kahdesta yhdeksännen luokan englannin kielen oppimateriaalista. Aineisto luokiteltiin teoriapohjan mukaisiin kategorioihin ja analysoitiin kahden tutkimuskysymyksen avulla. Tulokseksi saatiin, että oppikirjojen kirjoitustehtävät keskittyvät tehtävätyypeiltään sekä tekstin muotoa harjoittaviin että sisältöä tukeviin tehtäviin, painottaen hieman tekstin muotoa. Kirjoittamisen taitojen suhteen kirjoitustehtävät tutkituissa oppimateriaalissa harjoittavat pääasiassa oppilaan tekstin sisällön tuottamisen taitoja sekä kirjoittamisen prosessia.
Tutkielma osoittaa, että vaikka oppimateriaalien kirjoitustehtävistä löytyy monipuolisuutta, on niissä havaittavissa selkeitä painopisteitä. Tutkimuksessa ehdotetaan, että jatkotutkimus on aiheellista muun muassa vaihtoehtoisten materiaalien kirjoitustehtävien osalta, jotta saavutettaisiin laajempi kuva suomalaisesta englannin kielen kirjoittamisen opetuksesta. Myös oppilaiden kokemukset erityyppisten kirjoitustehtävien hyödyllisyydestä voisivat olla apuna oppimateriaalien suunnittelussa.
|