Writing tasks in EFL teaching analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) englannin kielen kirjoitustaidon osalta jättävät vastuun kirjoitustehtävien suunnittelusta opettajille ja kirjantekijöille. Oppimateriaaleja tutkimalla voidaan saavuttaa tietoa englannin kielen opetuksesta Suomessa. Tutkielma pyrkii selvittämään, mi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Asunmaa, Iiris
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46069
Description
Summary:Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) englannin kielen kirjoitustaidon osalta jättävät vastuun kirjoitustehtävien suunnittelusta opettajille ja kirjantekijöille. Oppimateriaaleja tutkimalla voidaan saavuttaa tietoa englannin kielen opetuksesta Suomessa. Tutkielma pyrkii selvittämään, minkä tyyppistä kirjoitustaitoa opetetaan suomalaisissa englannin kielen oppimateriaaleissa ja tutkimus keskittyy kirjoitustehtävien painopisteiden tutkimiseen kahden kysymyksen kautta. Ensiksi tutkittiin kirjoitustehtävien sijoittumista muotoa painottavien ja sisältöä painottavien tehtävien väliselle akselille, ja toiseksi selvitettiin, minkälaisia kirjoittamisen taitoja tehtävät harjoittavat. Aineisto kerättiin kahdesta yhdeksännen luokan englannin kielen oppimateriaalista. Aineisto luokiteltiin teoriapohjan mukaisiin kategorioihin ja analysoitiin kahden tutkimuskysymyksen avulla. Tulokseksi saatiin, että oppikirjojen kirjoitustehtävät keskittyvät tehtävätyypeiltään sekä tekstin muotoa harjoittaviin että sisältöä tukeviin tehtäviin, painottaen hieman tekstin muotoa. Kirjoittamisen taitojen suhteen kirjoitustehtävät tutkituissa oppimateriaalissa harjoittavat pääasiassa oppilaan tekstin sisällön tuottamisen taitoja sekä kirjoittamisen prosessia. Tutkielma osoittaa, että vaikka oppimateriaalien kirjoitustehtävistä löytyy monipuolisuutta, on niissä havaittavissa selkeitä painopisteitä. Tutkimuksessa ehdotetaan, että jatkotutkimus on aiheellista muun muassa vaihtoehtoisten materiaalien kirjoitustehtävien osalta, jotta saavutettaisiin laajempi kuva suomalaisesta englannin kielen kirjoittamisen opetuksesta. Myös oppilaiden kokemukset erityyppisten kirjoitustehtävien hyödyllisyydestä voisivat olla apuna oppimateriaalien suunnittelussa.