Learning English through and for singing learner experiences of the interrelation of music and language

Kielen ja musiikin yhtäläisyydet ja eroavaisuudet ovat herättäneet mielenkiintoa viime vuosina niin neurotieteiden, psykologian, musiikkitieteiden, kuin kielitieteidenkin parissa. Koska kieli ja musiikki ovat molemmat kommunikaation välineitä, on luonnollisesti kiinnostavaa tutkia, millaisia yhtäläi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hilliaho, Sanna-Kaisa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46067
_version_ 1828193111888625664
author Hilliaho, Sanna-Kaisa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hilliaho, Sanna-Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hilliaho, Sanna-Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hilliaho, Sanna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Kielen ja musiikin yhtäläisyydet ja eroavaisuudet ovat herättäneet mielenkiintoa viime vuosina niin neurotieteiden, psykologian, musiikkitieteiden, kuin kielitieteidenkin parissa. Koska kieli ja musiikki ovat molemmat kommunikaation välineitä, on luonnollisesti kiinnostavaa tutkia, millaisia yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia niiden prosessoiminen sisältää. Näitä samankaltaisuuksia on sitten pyritty hyödyntämään useilla eri osa-alueilla, yhtenä niistä kielenoppimisessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda katsaus klassisen laulajan kielenoppimiseen: ammatin asettamiin kielellisiin vaatimuksiin, sekä oppimisen haasteisiin ja etuihin. Tutkimuksella oli kaksi tavoitetta: niistä ensimmäisenä selvittää, millaisessa roolissa laulunopiskelijat näkevät kielet ja kielenoppimisen laulajan ammatillisessa kompetenssissa. Tulosten oli siten tarkoitus toimia eräänlaisena klassisen laulajan kielenoppimisen tarveanalyysina. Toisena tavoitteena oli tarkastella kielellisen ja musiikillisen oppimisen yhteyksistä ja samankaltaisuuksista, sekä niistä mahdollisesti koettuja hyötyjä. Tätä tavoitetta lähestyttiin tarkastelemalla kielellisiä ja musiikillisia oppimisstrategioita. Tutkimusta varten haastateltiin viittä (5) klassisen musiikin laulajaksi opiskelevaa ammattikorkeakouluopiskelijaa. Haastatteluissa aihetta lähestyttiin sekä käytännön kautta simuloimalla uuden kappaleen opettelua että yleisemmällä tasolla keskustellen. Tutkimus osoitti, että kielet ja kieltenoppiminen tässä hyvin spesifissä kontekstissa ovat moniulotteinen ja kompleksinen kokonaisuus: yhtäältä ne koetaan olennaiseksi osaksi laulamista ja laulajan ammattitaitoa, toisaalta niiden tärkeys on rajoittunut ja painottuu enemmän tietyille kielen osa-alueille. Tarve erityisille, laulajille suunnatuille oppimismateriaaleille ja kursseille kävi siten ilmeiseksi. Tutkimuksen osallistujien kuvailut käyttämistään oppimisstrategiosta sekä oppimiskokemuksistaan viittaisivat siihen, että kielellinen ja musiikillinen oppiminen ovat tässä kontekstissa pitkälle toisiinsa vaikuttavia ja joiltain osin jopa erottamattomia prosesseja. Laulajien asenteet ja omat kielenoppimiskokemukset eri kielistä vaikuttivat mm. laulunvalintaan ja laulujen harjoittelumotivaation. Toisaalta oma musikaalisuus sekä kielen opiskelu musiikin kautta – tai sitä varten – oli koettu kielitaitoa monella tapaa hyödyttävänä.
first_indexed 2023-03-22T09:56:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hilliaho, Sanna-Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-26T11:33:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-26T11:33:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474325", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46067", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielen ja musiikin yht\u00e4l\u00e4isyydet ja eroavaisuudet ovat her\u00e4tt\u00e4neet mielenkiintoa viime vuosina niin neurotieteiden, psykologian, musiikkitieteiden, kuin kielitieteidenkin parissa. Koska kieli ja musiikki ovat molemmat kommunikaation v\u00e4lineit\u00e4, on luonnollisesti kiinnostavaa tutkia, millaisia yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 tai eroavaisuuksia niiden prosessoiminen sis\u00e4lt\u00e4\u00e4. N\u00e4it\u00e4 samankaltaisuuksia on sitten pyritty hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n useilla eri osa-alueilla, yhten\u00e4 niist\u00e4 kielenoppimisessa. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli luoda katsaus klassisen laulajan kielenoppimiseen: ammatin asettamiin kielellisiin vaatimuksiin, sek\u00e4 oppimisen haasteisiin ja etuihin. Tutkimuksella oli kaksi tavoitetta: niist\u00e4 ensimm\u00e4isen\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millaisessa roolissa laulunopiskelijat n\u00e4kev\u00e4t kielet ja kielenoppimisen laulajan ammatillisessa kompetenssissa. Tulosten oli siten tarkoitus toimia er\u00e4\u00e4nlaisena klassisen laulajan kielenoppimisen tarveanalyysina. Toisena tavoitteena oli tarkastella kielellisen ja musiikillisen oppimisen yhteyksist\u00e4 ja samankaltaisuuksista, sek\u00e4 niist\u00e4 mahdollisesti koettuja hy\u00f6tyj\u00e4. T\u00e4t\u00e4 tavoitetta l\u00e4hestyttiin tarkastelemalla kielellisi\u00e4 ja musiikillisia oppimisstrategioita.\r\n\r\nTutkimusta varten haastateltiin viitt\u00e4 (5) klassisen musiikin laulajaksi opiskelevaa ammattikorkeakouluopiskelijaa. Haastatteluissa aihetta l\u00e4hestyttiin sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kautta simuloimalla uuden kappaleen opettelua ett\u00e4 yleisemm\u00e4ll\u00e4 tasolla keskustellen.\r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 kielet ja kieltenoppiminen t\u00e4ss\u00e4 hyvin spesifiss\u00e4 kontekstissa ovat moniulotteinen ja kompleksinen kokonaisuus: yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 ne koetaan olennaiseksi osaksi laulamista ja laulajan ammattitaitoa, toisaalta niiden t\u00e4rkeys on rajoittunut ja painottuu enemm\u00e4n tietyille kielen osa-alueille. Tarve erityisille, laulajille suunnatuille oppimismateriaaleille ja kursseille k\u00e4vi siten ilmeiseksi.\r\n\r\nTutkimuksen osallistujien kuvailut k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4\u00e4n oppimisstrategiosta sek\u00e4 oppimiskokemuksistaan viittaisivat siihen, ett\u00e4 kielellinen ja musiikillinen oppiminen ovat t\u00e4ss\u00e4 kontekstissa pitk\u00e4lle toisiinsa vaikuttavia ja joiltain osin jopa erottamattomia prosesseja. Laulajien asenteet ja omat kielenoppimiskokemukset eri kielist\u00e4 vaikuttivat mm. laulunvalintaan ja laulujen harjoittelumotivaation. Toisaalta oma musikaalisuus sek\u00e4 kielen opiskelu musiikin kautta \u2013 tai sit\u00e4 varten \u2013 oli koettu kielitaitoa monella tapaa hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna-Kaisa Hilliaho (sanvilja) on 2015-05-26 11:33:46.410104. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-26T11:33:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505262037.pdf: 1464290 bytes, checksum: 9341cbb5f8b2a850421f85b0b4c68130 (MD5)\r\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: 8c6cfc41450a1b7c3d6b0688893cd856 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-26T11:33:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505262037.pdf: 1464290 bytes, checksum: 9341cbb5f8b2a850421f85b0b4c68130 (MD5)\r\nlicense.html: 4874 bytes, checksum: 8c6cfc41450a1b7c3d6b0688893cd856 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (102 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning for specific purposes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "classical singing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning strategies", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "benefits of musicality for language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Learner experiences of the interrelation of music and language", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505262037", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-26T11:33:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musikaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46067
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:00:50Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1e52366e-6db9-46e5-9688-ab5504b930ce\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505262037.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hilliaho, Sanna-Kaisa Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language language learning for specific purposes classical singing learning strategies benefits of musicality for language learning Englannin kieli English 301 kielen oppiminen laulaminen oppimistyylit musikaalisuus englannin kieli
title Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language
title_alt Learner experiences of the interrelation of music and language
title_full Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language
title_fullStr Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language
title_full_unstemmed Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language
title_short Learning English through and for singing
title_sort learning english through and for singing learner experiences of the interrelation of music and language
title_sub learner experiences of the interrelation of music and language
title_txtP Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language
topic language learning for specific purposes classical singing learning strategies benefits of musicality for language learning Englannin kieli English 301 kielen oppiminen laulaminen oppimistyylit musikaalisuus englannin kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English benefits of musicality for language learning classical singing englannin kieli kielen oppiminen language learning for specific purposes laulaminen learning strategies musikaalisuus oppimistyylit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46067 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505262037
work_keys_str_mv AT hilliahosannakaisa learningenglishthroughandforsinginglearnerexperiencesoftheinterrelationofmusi