Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa

Tässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation kriteerejä sekä erilaisia tapoja esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. D...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahola-Olli, Timo
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46066
_version_ 1826225729396801536
author Ahola-Olli, Timo
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahola-Olli, Timo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahola-Olli, Timo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahola-Olli, Timo
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa määriteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sekä selvitettiin kirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Lisäksi selvitettiin hyvän demonstraation kriteerejä sekä erilaisia tapoja esittää demonstraatioita kemian opetuksessa. Demonstraatioiden tekemiselle löydettiin erilaisia perusteluita. Näitä olivat muun muassa taloudelliset perusteet, demonstraatioiden opettava vaikutus, opetuksen monimuotoistaminen sekä demonstraatioiden opiskelijoita motivoiva vaikutus. Kirjallisuudesta kävi ilmi, että demonstraatioiden opetuskäyttöön on runsaasti perusteluita ja demonstraatioita pidetäänkin kemian opetuksen yhtenä perusmuotona. Hyvän demonstraation kriteerit selvitettiin ja koottiin yhteen. Hyvä demonstraatio pitää sisällään kognitiivisen konfliktin, sekä on rakenteeltaan monivaiheinen. Lisäksi demonstraatio on selkeä ja sillä on selkeä tarkoitus oppitunnilla ja kurssilla. Kirjallisuudesta löydettiin myös muutamia esimerkkejä konkreettisista demonstraatioista, jotka täyttävät hyvän demonstraation kriteerit. Erilaisia keinoja esittää demonstraatioita sekä niiden pedagogisia perusteita löydettiin kirjallisuudesta runsaasti. Lisäksi koottiin erilaisia vinkkejä, kuinka suunnitella ja esittää demonstraatio oppimista edistävällä tavalla. Tutkimuksessa tutustuttiin myös videoitujen demonstraatioiden käyttöön kemian opetuksessa. Kokeellisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin kirjallisen osuuden tietojen avulla lukion ensimmäiselle kemian kurssille tutkimuksellisia demonstraatio-opetuskertoja. Näiltä opetuskerroilta selvitettiin lomakkeiden avulla opiskelijoiden kemian osaamista kurssin aikana, sekä kurssin lopussa kurssikokeessa. Lisäksi kurssin lopussa opiskelijat osallistuivat kyselylomaketutkimukseen, jossa selvitettiin opiskelijoiden mielipiteitä demonstraatioista sekä niiden vaikutuksesta oppimiseen ja opiskelumotivaatioon. Kokeellisessa osassa selvisi, että demonstraatioilla on positiivinen vaikutus opiskelijoiden opiskelumotivaatioon sekä opiskelijoiden mielestä demonstraatiot opettavat heille kemiaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että demonstraatio-opetusta saaneet opiskelijat saivat paremmat arvosanat kurssikokeesta ja erikseen suunnitellusta kokeellisesta tehtävästä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola-Olli, Timo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-26T11:20:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-26T11:20:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474324", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46066", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa m\u00e4\u00e4riteltiin tutkimukselliset demonstraatiot sek\u00e4 selvitettiin\r\nkirjallisuuden pohjalta erilaisia perusteluita esitt\u00e4\u00e4 demonstraatioita kemian\r\nopetuksessa. Lis\u00e4ksi selvitettiin hyv\u00e4n demonstraation kriteerej\u00e4 sek\u00e4 erilaisia tapoja\r\nesitt\u00e4\u00e4 demonstraatioita kemian opetuksessa.\r\nDemonstraatioiden tekemiselle l\u00f6ydettiin erilaisia perusteluita. N\u00e4it\u00e4 olivat muun\r\nmuassa taloudelliset perusteet, demonstraatioiden opettava vaikutus, opetuksen\r\nmonimuotoistaminen sek\u00e4 demonstraatioiden opiskelijoita motivoiva vaikutus.\r\nKirjallisuudesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 demonstraatioiden opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n on runsaasti\r\nperusteluita ja demonstraatioita pidet\u00e4\u00e4nkin kemian opetuksen yhten\u00e4 perusmuotona.\r\nHyv\u00e4n demonstraation kriteerit selvitettiin ja koottiin yhteen. Hyv\u00e4 demonstraatio pit\u00e4\u00e4\r\nsis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kognitiivisen konfliktin, sek\u00e4 on rakenteeltaan monivaiheinen. Lis\u00e4ksi\r\ndemonstraatio on selke\u00e4 ja sill\u00e4 on selke\u00e4 tarkoitus oppitunnilla ja kurssilla.\r\nKirjallisuudesta l\u00f6ydettiin my\u00f6s muutamia esimerkkej\u00e4 konkreettisista\r\ndemonstraatioista, jotka t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t hyv\u00e4n demonstraation kriteerit.\r\nErilaisia keinoja esitt\u00e4\u00e4 demonstraatioita sek\u00e4 niiden pedagogisia perusteita l\u00f6ydettiin\r\nkirjallisuudesta runsaasti. Lis\u00e4ksi koottiin erilaisia vinkkej\u00e4, kuinka suunnitella ja esitt\u00e4\u00e4\r\ndemonstraatio oppimista edist\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla. Tutkimuksessa tutustuttiin my\u00f6s\r\nvideoitujen demonstraatioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kemian opetuksessa.\r\nKokeellisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin kirjallisen osuuden tietojen avulla\r\nlukion ensimm\u00e4iselle kemian kurssille tutkimuksellisia demonstraatio-opetuskertoja.\r\nN\u00e4ilt\u00e4 opetuskerroilta selvitettiin lomakkeiden avulla opiskelijoiden kemian osaamista\r\nkurssin aikana, sek\u00e4 kurssin lopussa kurssikokeessa. Lis\u00e4ksi kurssin lopussa opiskelijat\r\nosallistuivat kyselylomaketutkimukseen, jossa selvitettiin opiskelijoiden mielipiteit\u00e4\r\ndemonstraatioista sek\u00e4 niiden vaikutuksesta oppimiseen ja opiskelumotivaatioon.\r\nKokeellisessa osassa selvisi, ett\u00e4 demonstraatioilla on positiivinen vaikutus\r\nopiskelijoiden opiskelumotivaatioon sek\u00e4 opiskelijoiden mielest\u00e4 demonstraatiot\r\nopettavat heille kemiaa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 demonstraatio-opetusta\r\nsaaneet opiskelijat saivat paremmat arvosanat kurssikokeesta ja erikseen suunnitellusta\r\nkokeellisesta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Timo Ahola-Olli (tipeahol) on 2015-05-26 11:20:50.448189. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-26T11:20:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505262036.pdf: 603208 bytes, checksum: 23fdd57cf63502f3bd569ae2b8156708 (MD5)\r\nlicense.html: 4817 bytes, checksum: b05f445916667a947137c2ec0f05ceeb (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-26T11:20:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505262036.pdf: 603208 bytes, checksum: 23fdd57cf63502f3bd569ae2b8156708 (MD5)\r\nlicense.html: 4817 bytes, checksum: b05f445916667a947137c2ec0f05ceeb (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demonstraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "demonstraatiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505262036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-26T11:20:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demonstraatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46066
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89bf38fb-9191-4dea-a633-38e3394a0f15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505262036.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola-Olli, Timo Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa kemia opetus oppiminen demonstraatio demonstraatiot Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034
title Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
title_full Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
title_fullStr Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
title_short Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
title_sort tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
title_txtP Tutkimukselliset demonstraatiot lukion kemian opetuksessa
topic kemia opetus oppiminen demonstraatio demonstraatiot Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry demonstraatio demonstraatiot kemia opetus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46066 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505262036
work_keys_str_mv AT aholaollitimo tutkimuksellisetdemonstraatiotlukionkemianopetuksessa