Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE

Tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella ja opettaa vastuuntuntoisuutta yhteisoppimisen periaatteiden mukaisesti sekä kuvata opetuksen onnistumista ja kokemuksia kuuden viikon ajalta. Vastuuntuntoisuutta opetettiin Hellisonin Teaching Personal and Social Responsibility -malli (2003) avulla ja tunni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Kalle-Veikko
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46064
_version_ 1826225775828795392
author Koivisto, Kalle-Veikko
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivisto, Kalle-Veikko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivisto, Kalle-Veikko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivisto, Kalle-Veikko
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella ja opettaa vastuuntuntoisuutta yhteisoppimisen periaatteiden mukaisesti sekä kuvata opetuksen onnistumista ja kokemuksia kuuden viikon ajalta. Vastuuntuntoisuutta opetettiin Hellisonin Teaching Personal and Social Responsibility -malli (2003) avulla ja tunnit olivat suunniteltu niin, että jokainen tehtävä suoritettiin yhteistoiminnallisesti. Opettamalla oppilaille yksilö- ja ryhmätason vastuuntuntoisuutta pyrittiin parantamaan oppilaiden yhteistyötaitoja. Samallapyrittiin luomaan turvallinen ja tehokas oppimisilmapiiri, joka edesauttaisi yhteistoiminnallisista tehtävistä selviytymistä ja lisäisi viihtyvyyttä. Jokainen liikuntatunti oli suunniteltu huolella niin, että tehtävät edellyttivät yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa. Jokaisen tunnin alussa kerrottiin tunnin päätavoitteet ja keskusteltiin, kuinka ne oli mahdollista saavuttaa. Vastuuntuntoisuuden opetus ja yhteisoppimisen periaatteet ovat linjassa vallitsevan motivaatioteorian, Itsemääräämisteorian (Deci & Ryan 2000), kanssa. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2013, jolloin tutkimukseen osallistuneet seitsemäsluokkalaiset olivat hiljattain aloittaneet yläkoulun. Tutkimusryhmän muodosti liikuntaluokka, jossa oli 13 poikaa ja 8 tyttöä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen toimintatutkimus, jossa itse toimin tutkija-opettajana. Tutkimusaineiston keräsin kirjoittamalla tutkimuspäiväkirjaa omista havainnoistani koko tutkimuksen ajan sekä keräämällä kirjallista -ja suullista palautetta oppilailta joka tunnilta erikseen. Vastuuopettajan havainnot ja osittainen videokuvaus toimivat tutkimusta tukevana aineistona omien havaintojeni lisäksi. Tutkimusmateriaalia analysoitiin jatkuvasti tutkimuksen ajan reflektoimalla ja käyttämällä hyväksi alan tutkimuksia ja kirjallisuutta. Materiaali auttoi suunnittelemaan liikuntatunteja ja seuraamaan oppilaiden oppimista. Vaikka tutkimusjakso oli lyhyt, eikä tuloksia voida yleistää, tutkimus osoitti, että Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli ja yhteisoppiminen sopivat samanaikaisesti opetettavaksi kokonaisuudeksi. Lisäksi nämä sisällöt auttoivat opettajaa monella tavalla, kuten liikuntatuntien suunnittelussa, antamalla opettajalle pitkän ja lyhyen tähtäimen tavoitteita, sekä työkaluja oppilaiden yhteistyötaitojen parantamiseen systemaattisesti sekä loogisesti. Tutkimukset maailmalla osoittavat, että oppilaiden vastuun lisääminen tunneilla ja yhteistoiminnalliset työskentelytavat lisäävät oppilaiden sitoutumista ja heidän motivaatiotaan, mikä johtaa parempiin oppimistuloksiin ja lisää viihtyvyyttä. Vastuuntuntoisuuden malli tarjoaa valmiin kokonaisuuden, jonka avulla voidaan opettaa ja lisätä oppilaiden vastuuta oppitunneilla. Niin vastuuntuntoisuuden mallin kuin yhteisoppimisen toteuttaminen vaatii kuitenkin opettajalta taitoa sisäistää ja tuoda sisällöt luonnolliseksi osaksi omaa liikunnanopetusta. The purpose of the study was to plan, implement and describe the use of Teaching Social and Personal Responsibility model with Cooperative learning method in PE. In this study I used Hellison’s TPSR model (2003) to teach responsibility and planned every task so that the tasks required teamwork and everybody’s participation. By teaching personal and social responsibility the aim was to improve pupils’ cooperating skills and also to create a safe learning environment which would contribute to succeed in cooperative tasks and that way increase enjoyment in class. In the beginning of every lesson the objectives of the day’s lesson were presented and we discussed how to achieve them. Teaching responsibility and cooperative learning are in line with Self-Determination Theory (Deci & Ryan 2000) which is one the most used motivational theories of today. The present study was implemented in the autumn 2013, when the pupils that participated in the study had met only two months earlier and started their 7th grade. The group was a sport oriented class, including 13 boys and 8 girls and the teaching period lasted six weeks. This study was a qualitative action study as well as an action research in which I conducted as a teacher-researcher. The main research material of the qualitative research consisted of my own research diary and oral and written feedback from the pupils that was gathered after each lesson. Partial videotaping and feedback from another observing teacher was used to support or correct my perceptions of the lessons. New information was collected by reflecting own experiences, and conceptualizing and analyzing the material. Even though the teaching period was short and the results cannot be generalized, this research indicates that teaching responsibility with TPSR model and cooperative learning not only fit together but the learning results can be actually more effective. More, mastering these contents will help teachers in many ways like in planning PE lessons, giving short and long term aims and providing ideas and exercises to improve students’ cooperating skills systematically and logically. Studies all around the world prove that increasing students’ responsibility and cooperative tasks increase students’ devotion and motivation in PE followed by better learning results and better enjoyment. TPSR model offers a systematic way how to teach and increase students’ responsibility in PE lessons. However, implementing TPSR model and cooperative learning in teaching requires skill to internalize and bring the contents as a natural part of PE lessons.
first_indexed 2023-03-22T09:58:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto, Kalle-Veikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-26T10:07:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-26T10:07:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474303", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46064", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella ja opettaa vastuuntuntoisuutta yhteisoppimisen periaatteiden mukaisesti sek\u00e4 kuvata opetuksen onnistumista ja kokemuksia kuuden viikon ajalta. Vastuuntuntoisuutta opetettiin Hellisonin Teaching Personal and Social Responsibility -malli (2003) avulla ja tunnit olivat suunniteltu niin, ett\u00e4 jokainen teht\u00e4v\u00e4 suoritettiin yhteistoiminnallisesti. Opettamalla oppilaille yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4tason vastuuntuntoisuutta pyrittiin parantamaan oppilaiden yhteisty\u00f6taitoja. Samallapyrittiin luomaan turvallinen ja tehokas oppimisilmapiiri, joka edesauttaisi yhteistoiminnallisista teht\u00e4vist\u00e4 selviytymist\u00e4 ja lis\u00e4isi viihtyvyytt\u00e4. Jokainen liikuntatunti oli suunniteltu huolella niin, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t edellyttiv\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 muiden oppilaiden kanssa. Jokaisen tunnin alussa kerrottiin tunnin p\u00e4\u00e4tavoitteet ja keskusteltiin, kuinka ne oli mahdollista saavuttaa. Vastuuntuntoisuuden opetus ja yhteisoppimisen periaatteet ovat linjassa vallitsevan motivaatioteorian, Itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian (Deci & Ryan 2000), kanssa.\r\nTutkimus toteutettiin syksyll\u00e4 2013, jolloin tutkimukseen osallistuneet seitsem\u00e4sluokkalaiset olivat hiljattain aloittaneet yl\u00e4koulun. Tutkimusryhm\u00e4n muodosti liikuntaluokka, jossa oli 13 poikaa ja 8 tytt\u00f6\u00e4. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen toimintatutkimus, jossa itse toimin tutkija-opettajana. Tutkimusaineiston ker\u00e4sin kirjoittamalla tutkimusp\u00e4iv\u00e4kirjaa omista havainnoistani koko tutkimuksen ajan sek\u00e4 ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kirjallista -ja suullista palautetta oppilailta joka tunnilta erikseen. Vastuuopettajan havainnot ja osittainen videokuvaus toimivat tutkimusta tukevana aineistona omien havaintojeni lis\u00e4ksi. Tutkimusmateriaalia analysoitiin jatkuvasti tutkimuksen ajan reflektoimalla ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 hyv\u00e4ksi alan tutkimuksia ja kirjallisuutta. Materiaali auttoi suunnittelemaan liikuntatunteja ja seuraamaan oppilaiden oppimista.\r\nVaikka tutkimusjakso oli lyhyt, eik\u00e4 tuloksia voida yleist\u00e4\u00e4, tutkimus osoitti, ett\u00e4 Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli ja yhteisoppiminen sopivat samanaikaisesti opetettavaksi kokonaisuudeksi. Lis\u00e4ksi n\u00e4m\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6t auttoivat opettajaa monella tavalla, kuten liikuntatuntien suunnittelussa, antamalla opettajalle pitk\u00e4n ja lyhyen t\u00e4ht\u00e4imen tavoitteita, sek\u00e4 ty\u00f6kaluja oppilaiden yhteisty\u00f6taitojen parantamiseen systemaattisesti sek\u00e4 loogisesti. Tutkimukset maailmalla osoittavat, ett\u00e4 oppilaiden vastuun lis\u00e4\u00e4minen tunneilla ja yhteistoiminnalliset ty\u00f6skentelytavat lis\u00e4\u00e4v\u00e4t oppilaiden sitoutumista ja heid\u00e4n motivaatiotaan, mik\u00e4 johtaa parempiin oppimistuloksiin ja lis\u00e4\u00e4 viihtyvyytt\u00e4. Vastuuntuntoisuuden malli tarjoaa valmiin kokonaisuuden, jonka avulla voidaan opettaa ja lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden vastuuta oppitunneilla. Niin vastuuntuntoisuuden mallin kuin yhteisoppimisen toteuttaminen vaatii kuitenkin opettajalta taitoa sis\u00e4ist\u00e4\u00e4 ja tuoda sis\u00e4ll\u00f6t luonnolliseksi osaksi omaa liikunnanopetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the study was to plan, implement and describe the use of Teaching Social and Personal Responsibility model with Cooperative learning method in PE. In this study I used Hellison\u2019s TPSR model (2003) to teach responsibility and planned every task so that the tasks required teamwork and everybody\u2019s participation. By teaching personal and social responsibility the aim was to improve pupils\u2019 cooperating skills and also to create a safe learning environment which would contribute to succeed in cooperative tasks and that way increase enjoyment in class. In the beginning of every lesson the objectives of the day\u2019s lesson were presented and we discussed how to achieve them. Teaching responsibility and cooperative learning are in line with Self-Determination Theory (Deci & Ryan 2000) which is one the most used motivational theories of today.\r\nThe present study was implemented in the autumn 2013, when the pupils that participated in the study had met only two months earlier and started their 7th grade. The group was a sport oriented class, including 13 boys and 8 girls and the teaching period lasted six weeks. This study was a qualitative action study as well as an action research in which I conducted as a teacher-researcher. The main research material of the qualitative research consisted of my own research diary and oral and written feedback from the pupils that was gathered after each lesson. Partial videotaping and feedback from another observing teacher was used to support or correct my perceptions of the lessons. New information was collected by reflecting own experiences, and conceptualizing and analyzing the material. \r\nEven though the teaching period was short and the results cannot be generalized, this research indicates that teaching responsibility with TPSR model and cooperative learning not only fit together but the learning results can be actually more effective. More, mastering these contents will help teachers in many ways like in planning PE lessons, giving short and long term aims and providing ideas and exercises to improve students\u2019 cooperating skills systematically and logically. Studies all around the world prove that increasing students\u2019 responsibility and cooperative tasks increase students\u2019 devotion and motivation in PE followed by better learning results and better enjoyment. TPSR model offers a systematic way how to teach and increase students\u2019 responsibility in PE lessons. However, implementing TPSR model and cooperative learning in teaching requires skill to internalize and bring the contents as a natural part of PE lessons.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kalle-Veikko Koivisto (kalkoivi) on 2015-05-26 10:07:42.271260. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-26T10:07:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505262033.pdf: 1306305 bytes, checksum: 787ddc8b921d399d543f4508971c999c (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: efcb484dec429e9f7205d9b71ab70c18 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-26T10:07:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505262033.pdf: 1306305 bytes, checksum: 787ddc8b921d399d543f4508971c999c (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: efcb484dec429e9f7205d9b71ab70c18 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikuntakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omatoimisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastuuntuntoisuuden opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505262033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-26T10:07:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omatoimisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuuntunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46064
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/03f0a2cf-1d5f-4756-a89d-e1cd9e12247d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505262033.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivisto, Kalle-Veikko Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE Liikuntakasvatus omatoimisuus motivaatio vastuuntuntoisuuden opettaminen yhteisoppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus vastuuntunto yhteistoiminnallinen oppiminen
title Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE
title_full Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE
title_fullStr Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE
title_full_unstemmed Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE
title_short Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE
title_sort teaching responsibility to enable cooperative learning in pe
title_txtP Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE
topic Liikuntakasvatus omatoimisuus motivaatio vastuuntuntoisuuden opettaminen yhteisoppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus vastuuntunto yhteistoiminnallinen oppiminen
topic_facet 502 Liikuntakasvatus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikuntakasvatus motivaatio omatoimisuus vastuuntunto vastuuntuntoisuuden opettaminen yhteisoppiminen yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46064 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505262033
work_keys_str_mv AT koivistokalleveikko teachingresponsibilitytoenablecooperativelearninginpe