"Nerdfighters, we did it" means of building a sense of community on the YouTube channel Vlogbrothers

YouTube on tärkeä uusi ilmiö ja suosittu viihdekanava etenkin nuorten keskuudessa. YouTube-yhteisöjen suosiosta huolimatta ei niistä ole vielä tehty juurikaan tutkimusta, ja nettiyhteisöjen tutkimus onkin kohdistunut lähinnä tekstipohjaisiin yhteisöihin, kuten foorumeihin. Tutkielmani tarkoituksena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Katri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46061
Description
Summary:YouTube on tärkeä uusi ilmiö ja suosittu viihdekanava etenkin nuorten keskuudessa. YouTube-yhteisöjen suosiosta huolimatta ei niistä ole vielä tehty juurikaan tutkimusta, ja nettiyhteisöjen tutkimus onkin kohdistunut lähinnä tekstipohjaisiin yhteisöihin, kuten foorumeihin. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, kuinka YouTuben videobloggaajat rakentavat yhteisöllisyyden tunnetta faniensa keskuudessa. Tutkimuskohteenani on YouTube-kanava Vlogbrothers, jolla on yli kaksi miljoonaa vakituista katsojaa ja jonka ympärille on rakentunut poikkeuksellisen tiivis kansainvälinen katsojayhteisö. Videodataa analysoimalla pyrin erottamaan erilaisia keinoja, joilla vloggaajat vahvistavat yhteisöllisyyden kokemusta omalla kanavallaan. Tarkastelussani selvisi, että Vlogbrothers-kanavan pitäjät rakentavat yhteisöllisyyttä muun muassa pyrkimällä luomaan yhteyden katsojiin, vahvistamalla jatkuvasti katsojien kuulumisen yhteisöön, viljelemällä sisäpiiritermistöä, ylläpitämällä yhteisön perinteitä, sekä kannustamalla katsojia osallistumaan yhteisön projekteihin. Visuaalisista keinoista yhteisöllisyyttä rakensi yhteyden luominen katsekontaktilla, innostuksen ilmaiseminen kasvonilmeillä ja eleillä, sekä katsojien pääsy kameran kautta vloggaajien henkilökohtaisille elämänalueille. Tutkielma osoittaa vlog-formaatin tehokkuuden nettiyhteisöjen rakentajana. Lisätutkimusta kaivattaisiin kuitenkin erityisesti fanien omista kokemuksista YouTube-yhteisöistä.