Yhteenveto: | Tutkin kandidaatintutkielmassani millaisena kaksi aikuista suomi toisena kielenä (S2) -oppijaa kokee
tähän asti saamansa suomen kielen opetuksen ja oman toimijuutensa suomen kielen oppijana.
Informantteina tutkielmassani on kaksi aikuista S2-oppijaa. Aihe on ajankohtainen, sillä lisääntynyt
maahanmuutto on saanut aikaan sen, että S2-oppijoiden määrä kasvaa jatkuvasti. Tutkielmassani
pyrin vastaamaan kysymyksiin millaisena aikuinen S2-oppija kokee tähänastisen oppijapolkunsa ja
oppijaminänsä, millaisena aikuinen S2-oppija kokee saamansa suomen kielen opetuksen ja toimijuutensa
oppijana sekä mitä S2-oppija muuttaisi suomen kielen opetuksessa ja omassa oppijuudessaan.
Tutkielmani linkittyy moniin S2-oppijoita käsitelleisiin tutkimukseen (mm. Korhonen 2012
ja Salmela 2011). Analysoinnissa hyödynsin muun muassa edellä mainittujen tutkimusten tuloksia
vertailussa saamiini tuloksiin. Toteutin tutkimukseni tapaustutkimuksena. Aineiston analysoinnissa
käytin apuna laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Sen avulla pyrin rakentamaan vastauksista
yhtenäisen kokonaisuuden. Haastatteluista nousivat esiin viisi teemaa, joita lähdin analysoimaan
tarkemmin. S2-oppijoiden vastauksista välittyi, että heidän toimijuutensa oli muuttunut opintojen
kuluessa, kun taitotaso parantui. Opintojen alussa molemmat informantit kertoivat opiskelleensa
suomen kieltä vielä iltaisin vapaaehtoisesti kotona. He myös käyttivät oppimisen tukena
muun muassa sanakirjoja ja internetin käännöspalveluja. Kielitaidon karttuessa myös kielenkäyttö
lisääntyi vapaa-ajalla. Kumpikin informanteista koki, että suomen kielen käyttö lisääntyi positiivisen
palautteen myötä. Positiivinen palaute rohkaisi käyttämään kieltä koulun ulkopuolella, vaikka
he tiedostivatkin kielitaidossa vielä olevan puutteita. Koulun ulkopuolella haasteeksi nousi kuitenkin
puhekieli. Informanttien oli haastavaa ymmärtää puhekieltä, koska oppiminen oli tapahtunut
yleiskielellä. Heidän mielestään opetuksessa oli kuitenkin parempi hyödyntää yleiskieltä, koska se
tarjosi vankemman pohjan kielitaidon rakentumiselle.
|