Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä

Opetuksen eriyttäminen on ajankohtainen ja paljon keskusteltu aihe inklusiivi-sessa koulumaailmassa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittaa opettajaa eriyttämään opetustaan. Lisäksi kolmiportainen tukimalli tuo kouluihin eriyttämisen tarpeen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rönkä, Anniina, Vuorinen, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46051
_version_ 1828193111874994176
author Rönkä, Anniina Vuorinen, Mari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rönkä, Anniina Vuorinen, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rönkä, Anniina Vuorinen, Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rönkä, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Opetuksen eriyttäminen on ajankohtainen ja paljon keskusteltu aihe inklusiivi-sessa koulumaailmassa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittaa opettajaa eriyttämään opetustaan. Lisäksi kolmiportainen tukimalli tuo kouluihin eriyttämisen tarpeen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä. Kaksivaiheisen tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa opiskelijoiden valmiuksia eriyttää opetusta ja kohdata erilaisia oppijoita. Yhtenä tarkastelun kohteena oli kohdehenkilöiden minäpystyvyys. Lisäksi haluttiin selvittää millaiset valmiudet luokanopettajakoulutus on antanut eriyttämiseen. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin määrällisenä kyselytutki-muksena. Aineisto analysoitiin määrällisesti tilastollisia menetelmiä käyttäen, ja avointen kysymysten osalta laadullisesti sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen toisen vaiheen laadullinen tutkimus, on luonteeltaan teoriasidonnainen. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, ja analysoitiin sisällönanalyysilla. Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset eriyttämisestä eivät vastanneet eriyttämisen määritelmää siinä laajuudessa, kuin se kirjallisuudessa on esitelty. Tulevat opettajat ymmärsivät eriyttämisen tärkeyden, ja löysivät perusteita sille, miksi opetusta tulisi eriyttää. Heiltä näytti kuitenkin puuttuvan käytännön keinoja ja teoriatietoa toteuttaakseen eriyttämistä. Minäpystyvyys erilaisten oppijoiden kohtaamisessa näytti tutkimuksen perusteella olevan kohtalaisella tasolla, sen sijaan eriyttämiseen liittyvä minäpystyvyys oli heikompaa. Eriyttämiseen liittyvien opintojen lisäämisen tarve opettajankoulutuksessa on ilmeinen. Vaikka opetusharjoittelut nähtiin hyödyllisiksi eriyttämisen kannalta, opiskelijat kokivat, että heidän valmiutensa eriyttää opetusta ovat puutteelliset. Kehittämällä luokanopettajakoulutusta eriyttämisen osalta voitaisiin myös parantaa tulevien opettajien minäpystyvyyttä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorinen, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-25T20:34:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-25T20:34:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476199", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46051", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opetuksen eriytt\u00e4minen on ajankohtainen ja paljon keskusteltu aihe inklusiivi-sessa koulumaailmassa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittaa opettajaa eriytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetustaan. Lis\u00e4ksi kolmiportainen tukimalli tuo kouluihin eriytt\u00e4misen tarpeen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 eriytt\u00e4misest\u00e4. Kaksivaiheisen tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa opiskelijoiden valmiuksia eriytt\u00e4\u00e4 opetusta ja kohdata erilaisia oppijoita. Yhten\u00e4 tarkastelun kohteena oli kohdehenkil\u00f6iden min\u00e4pystyvyys. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 millaiset valmiudet luokanopettajakoulutus on antanut eriytt\u00e4miseen. \r\nTutkimuksen ensimm\u00e4inen vaihe toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 kyselytutki-muksena. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti tilastollisia menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en, ja avointen kysymysten osalta laadullisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimuksen toisen vaiheen laadullinen tutkimus, on luonteeltaan teoriasidonnainen. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, ja analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \r\nLuokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sitykset eriytt\u00e4misest\u00e4 eiv\u00e4t vastanneet eriytt\u00e4misen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 siin\u00e4 laajuudessa, kuin se kirjallisuudessa on esitelty. Tulevat opettajat ymm\u00e4rsiv\u00e4t eriytt\u00e4misen t\u00e4rkeyden, ja l\u00f6ysiv\u00e4t perusteita sille, miksi opetusta tulisi eriytt\u00e4\u00e4. Heilt\u00e4 n\u00e4ytti kuitenkin puuttuvan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n keinoja ja teoriatietoa toteuttaakseen eriytt\u00e4mist\u00e4. Min\u00e4pystyvyys erilaisten oppijoiden kohtaamisessa n\u00e4ytti tutkimuksen perusteella olevan kohtalaisella tasolla, sen sijaan eriytt\u00e4miseen liittyv\u00e4 min\u00e4pystyvyys oli heikompaa.\r\nEriytt\u00e4miseen liittyvien opintojen lis\u00e4\u00e4misen tarve opettajankoulutuksessa on ilmeinen. Vaikka opetusharjoittelut n\u00e4htiin hy\u00f6dyllisiksi eriytt\u00e4misen kannalta, opiskelijat kokivat, ett\u00e4 heid\u00e4n valmiutensa eriytt\u00e4\u00e4 opetusta ovat puutteelliset. Kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 luokanopettajakoulutusta eriytt\u00e4misen osalta voitaisiin my\u00f6s parantaa tulevien opettajien min\u00e4pystyvyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mari Vuorinen (makapavu) on 2015-05-25 20:34:04.484913. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-25T20:34:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505252023.docx: 393102 bytes, checksum: 8113cb66b69c4e945f710ca58fb1f490 (MD5)\r\nlicense.html: 5131 bytes, checksum: ae819ed98851c7ba7e9d1be3b508ff47 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-25T20:34:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505252023.docx: 393102 bytes, checksum: 8113cb66b69c4e945f710ca58fb1f490 (MD5)\r\nlicense.html: 5131 bytes, checksum: ae819ed98851c7ba7e9d1be3b508ff47 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (113 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 eriytt\u00e4misest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505252023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-25T20:34:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46051
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:16Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/98c997e5-4450-4113-8a2f-3e0044b47a82\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201505252023.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rönkä, Anniina Vuorinen, Mari Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eriyttäminen opiskelijat opettajankoulutus inkluusio
title Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä eriyttämisestä
topic minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 eriyttäminen opiskelijat opettajankoulutus inkluusio
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriyttäminen inkluusio minäpystyvyys opettajankoulutus opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46051 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505252023
work_keys_str_mv AT rönkäanniina luokanopettajaopiskelijoidenkäsityksiäeriyttämisestä