Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.

Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko sujuvalla lukutaidolla ja lukemismotivaatiolla yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko luokka-asteella tai sukupuolella vaikutusta lukemismotivaatioon sekä sitä, onko oppilaiden lukutaidossa tai lukemismotivaatiossa eroja sukupu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Huttunen, Niina, Juvonen, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46048
_version_ 1828193111873945600
author Huttunen, Niina Juvonen, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huttunen, Niina Juvonen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huttunen, Niina Juvonen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huttunen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko sujuvalla lukutaidolla ja lukemismotivaatiolla yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko luokka-asteella tai sukupuolella vaikutusta lukemismotivaatioon sekä sitä, onko oppilaiden lukutaidossa tai lukemismotivaatiossa eroja sukupuolten välillä luokka-asteilla 2-6. Tutkittavina oli 776 oppilasta 2.-6.-luokilta KeskiSuomen seudulta. Tutkittavat olivat osallistuneet Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä- hankkeeseen. Tuloksista ilmeni, että sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation välillä on korrelaatiota. Sukupuolen havaittiin selittävän 10 % lukemismotivaatiosta ja luokka-asteen 2 %. Yhteistä selittävää vaikutusta sukupuolella ja luokkaasteella ei havaittu. Oppilaiden lukutaito kasvoi luokka-asteiden kasvaessa. Lukutaidossa sukupuolten välillä oli merkittäviä tilastollisia eroja kaikilla muilla, paitsi 4. luokalla. Lukemismotivaatiossa 2., 3. ja 4.luokat erosivat tilastollisesti merkitsevästi 6. luokasta. Muiden luokka-asteiden väliset erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Lukemismotivaatiossa havaittiin eroja myös sukupuolten välillä. Tyttöjen motivaatio oli kaikilla luokka-asteilla poikia parempi. 3. luokalla sukupuolten välinen motivaatiokeskiarvo oli suurin, 4. luokalla puolestaan ero oli pienin. Tutkimuksemme mukaan korkeampi motivaatio oli yhteydessä lukutaitoon. Voidaankin todeta, että hyvä lukutaito innostaa lukemaan, jolloin lukutaito kehittyy entisestään. Tulosten mukaan oppilaiden lukemismotivaatio laski luokka-asteiden kasvaessa, mikä voi selittyä liian helpoilla tai vaikeilla teksteillä, tietotekstien lisääntymisellä tai sillä, etteivät oppilaat saa valita luettavia tekstejä itse. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaatioiden erot taas voivat selittyä esimerkiksi oletuksilla tyttöjen ja poikien vahvuuksista ja heikkouksista sekä sillä, että pojat eivät kiinnostu tarpeeksi koulussa luettavista teksteistä. Tyttöjen ja poikien lukemismotivaation erojen syitä sekä lukemismotivaation ja lukemisujuvuuden yhteyttä olisikin tärkeä tutkia jatkossa vielä tarkemmin.
first_indexed 2023-03-22T09:57:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huttunen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juvonen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-25T18:03:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-25T18:03:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1476843", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46048", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko sujuvalla\r\nlukutaidolla ja lukemismotivaatiolla yhteytt\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s,\r\nonko luokka-asteella tai sukupuolella vaikutusta lukemismotivaatioon sek\u00e4\r\nsit\u00e4, onko oppilaiden lukutaidossa tai lukemismotivaatiossa eroja sukupuolten\r\nv\u00e4lill\u00e4 luokka-asteilla 2-6. Tutkittavina oli 776 oppilasta 2.-6.-luokilta KeskiSuomen\r\nseudulta. Tutkittavat olivat osallistuneet Niilo M\u00e4ki Instituutin\r\nLukemissujuvuuden kehityksen tukeminen koului\u00e4ss\u00e4- hankkeeseen.\r\nTuloksista ilmeni, ett\u00e4 sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation v\u00e4lill\u00e4\r\non korrelaatiota. Sukupuolen havaittiin selitt\u00e4v\u00e4n 10 % lukemismotivaatiosta ja\r\nluokka-asteen 2 %. Yhteist\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4\u00e4 vaikutusta sukupuolella ja luokkaasteella\r\nei havaittu. Oppilaiden lukutaito kasvoi luokka-asteiden kasvaessa.\r\nLukutaidossa sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 oli merkitt\u00e4vi\u00e4 tilastollisia eroja kaikilla\r\nmuilla, paitsi 4. luokalla. Lukemismotivaatiossa 2., 3. ja 4.luokat erosivat\r\ntilastollisesti merkitsev\u00e4sti 6. luokasta. Muiden luokka-asteiden v\u00e4liset erot\r\neiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Lukemismotivaatiossa havaittiin eroja\r\nmy\u00f6s sukupuolten v\u00e4lill\u00e4. Tytt\u00f6jen motivaatio oli kaikilla luokka-asteilla poikia\r\nparempi. 3. luokalla sukupuolten v\u00e4linen motivaatiokeskiarvo oli suurin, 4.\r\nluokalla puolestaan ero oli pienin.\r\nTutkimuksemme mukaan korkeampi motivaatio oli yhteydess\u00e4\r\nlukutaitoon. Voidaankin todeta, ett\u00e4 hyv\u00e4 lukutaito innostaa lukemaan, jolloin\r\nlukutaito kehittyy entisest\u00e4\u00e4n. Tulosten mukaan oppilaiden lukemismotivaatio\r\nlaski luokka-asteiden kasvaessa, mik\u00e4 voi selitty\u00e4 liian helpoilla tai vaikeilla\r\nteksteill\u00e4, tietotekstien lis\u00e4\u00e4ntymisell\u00e4 tai sill\u00e4, etteiv\u00e4t oppilaat saa valita\r\nluettavia tekstej\u00e4 itse. Tytt\u00f6jen ja poikien lukemismotivaatioiden erot taas\r\nvoivat selitty\u00e4 esimerkiksi oletuksilla tytt\u00f6jen ja poikien vahvuuksista ja\r\nheikkouksista sek\u00e4 sill\u00e4, ett\u00e4 pojat eiv\u00e4t kiinnostu tarpeeksi koulussa luettavista\r\nteksteist\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien lukemismotivaation erojen syit\u00e4 sek\u00e4\r\nlukemismotivaation ja lukemisujuvuuden yhteytt\u00e4 olisikin t\u00e4rke\u00e4 tutkia\r\njatkossa viel\u00e4 tarkemmin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niina Huttunen (nijohutt) on 2015-05-25 18:03:00.911171. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-25T18:03:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505252020.pdf: 496034 bytes, checksum: b348e7359493e9160bfe14c88659ecaa (MD5)\nlicense.html: 5140 bytes, checksum: ef7214b36d86f9adab6eca501c23be40 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-25T18:03:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505252020.pdf: 496034 bytes, checksum: b348e7359493e9160bfe14c88659ecaa (MD5)\nlicense.html: 5140 bytes, checksum: ef7214b36d86f9adab6eca501c23be40 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (48 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505252020", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-25T18:03:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46048
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:14Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e9f89bfe-5079-4224-a63e-f84a311d7078\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505252020.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huttunen, Niina Juvonen, Sanna Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6. Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukeminen motivaatio alakoulu
title Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
title_full Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
title_fullStr Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6. Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
title_full_unstemmed Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6. Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
title_short Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
title_sort sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka asteilla 2 6
title_txtP Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukeminen motivaatio alakoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu lukeminen lukutaito motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46048 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505252020
work_keys_str_mv AT huttunenniina sujuvanlukutaidonjalukemismotivaationyhteysluokkaasteilla26