Suomen CDG-mallia kehittämässä oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta

Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset koetusta autonomiasta, sekä liikuntaa opettavan luokanopettajan demokraattisesta käyttäytymisestä ja opettajan tarjoamasta sosiaalisesta tue...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hytönen, Henri, Rautio, Lasse
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46042
_version_ 1826225711949545472
author Hytönen, Henri Rautio, Lasse
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hytönen, Henri Rautio, Lasse Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hytönen, Henri Rautio, Lasse Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hytönen, Henri
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset koetusta autonomiasta, sekä liikuntaa opettavan luokanopettajan demokraattisesta käyttäytymisestä ja opettajan tarjoamasta sosiaalisesta tuesta, kontrollikoulun oppilaiden kokemuksiin verrattuna. Halusimme myös selvittää, erosivatko interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemukset toisistaan. Tutkimusaineisto koostui Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi - CDG-malli opetuksen tukena - hankkeesta, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun 2013 välisenä aikana. Interventio pohjautui australialaiseen Quayn ja Petersin (2008, 2012) Creative Physical Education – malliin, jonka keskiössä ovat oppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sekä motoriset taidot. Aineistomme rakentuu kahden jyväskyläläisen alakoulun 4. - 6- luokan oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta tutkimukseen osallistui 161 oppilasta ja kontrollikoulusta 152 oppilasta. Toistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelmalla ei osoittanut tilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta opettajastaan, mutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio vaikutti tilastollisesti merkitsevästi interventiokoulun kuudennen luokan oppilaiden opettajakokemuksiin. Kuudesluokkalaisten mielestä liikuntatuntien toiminta oli autonomisempaa ja opettajat käyttäytyivät demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa. Kuudennen luokan kokemukset opettajan antamasta sosiaalisesta tuesta laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta interventiokoulussa lasku oli tilastollisesti merkitsevästi vähäisempää. Interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemuksissa ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.
first_indexed 2023-03-22T10:00:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokkonen Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Henri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautio, Lasse", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-25T14:39:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-25T14:39:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474815", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46042", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvitt\u00e4\u00e4, eroavatko oppilasl\u00e4ht\u00f6iseen\r\nliikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset\r\nkoetusta autonomiasta, sek\u00e4 liikuntaa opettavan luokanopettajan\r\ndemokraattisesta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 ja opettajan tarjoamasta sosiaalisesta tuesta,\r\nkontrollikoulun oppilaiden kokemuksiin verrattuna. Halusimme my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4,\r\nerosivatko interventioon osallistuneiden tytt\u00f6jen ja poikien kokemukset\r\ntoisistaan.\r\nTutkimusaineisto koostui Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi - CDG-malli\r\nopetuksen tukena - hankkeesta, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun\r\n2013 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Interventio pohjautui australialaiseen Quayn ja Petersin\r\n(2008, 2012) Creative Physical Education \u2013 malliin, jonka keski\u00f6ss\u00e4 ovat\r\noppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sek\u00e4 motoriset taidot. Aineistomme rakentuu\r\nkahden jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen alakoulun 4. - 6- luokan oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta\r\ntutkimukseen osallistui 161 oppilasta ja kontrollikoulusta 152 oppilasta.\r\nToistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelmalla ei osoittanut\r\ntilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta opettajastaan,\r\nmutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio vaikutti tilastollisesti merkitsev\u00e4sti\r\ninterventiokoulun kuudennen luokan oppilaiden opettajakokemuksiin.\r\nKuudesluokkalaisten mielest\u00e4 liikuntatuntien toiminta oli autonomisempaa ja\r\nopettajat k\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa.\r\nKuudennen luokan kokemukset opettajan antamasta sosiaalisesta\r\ntuesta laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta interventiokoulussa\r\nlasku oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4. Interventioon\r\nosallistuneiden tytt\u00f6jen ja poikien kokemuksissa ei ollut tilastollisesti merkitsevi\u00e4\r\neroja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henri Hyt\u00f6nen (hejuhyto) on 2015-05-25 14:39:15.001834. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2015-05-25T14:39:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505252012.pdf: 429659 bytes, checksum: fe40b152083ca2b5f05e3ec9e401f458 (MD5)\r\nlicense.html: 5175 bytes, checksum: 427b17dc277667f9f36f795e0d1dcedd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-25T14:39:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505252012.pdf: 429659 bytes, checksum: fe40b152083ca2b5f05e3ec9e401f458 (MD5)\r\nlicense.html: 5175 bytes, checksum: 427b17dc277667f9f36f795e0d1dcedd (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suomen CDG-malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomen CDG-mallia kehitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisest\u00e4 liikunnanopetusinterventiosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilaiden kokemukset oppijakeskeisest\u00e4 liikunnanopetusinterventiosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505252012", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-25T14:39:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46042
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8194a2b0-b3b4-4a2b-b8e5-bd62d6759e98\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505252012.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Henri Rautio, Lasse Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta oppilaslähtöisyys koululiikunta liikunnanopetus Suomen CDG-malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat liikunta opetus
title Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
title_alt Oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
title_full Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
title_fullStr Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
title_full_unstemmed Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
title_short Suomen CDG-mallia kehittämässä
title_sort suomen cdg mallia kehittämässä oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
title_sub oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
title_txtP Suomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
topic oppilaslähtöisyys koululiikunta liikunnanopetus Suomen CDG-malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat liikunta opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Suomen CDG-malli Teacher Education koululiikunta liikunnanopetus liikunta opetus oppilaat oppilaslähtöisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46042 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505252012
work_keys_str_mv AT hytönenhenri suomencdgmalliakehittämässäoppilaidenkokemuksetoppijakeskeisestäliikunnanopetusinte