Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen
liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset
koetusta autonomiasta, sekä liikuntaa opettavan luokanopettajan
demokraattisesta käyttäytymisestä ja opettajan tarjoamasta sosiaalisesta tuesta,
kontrollikoulun oppilaiden kokemuksiin verrattuna. Halusimme myös selvittää,
erosivatko interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemukset
toisistaan.
Tutkimusaineisto koostui Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi - CDG-malli
opetuksen tukena - hankkeesta, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun
2013 välisenä aikana. Interventio pohjautui australialaiseen Quayn ja Petersin
(2008, 2012) Creative Physical Education – malliin, jonka keskiössä ovat
oppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sekä motoriset taidot. Aineistomme rakentuu
kahden jyväskyläläisen alakoulun 4. - 6- luokan oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta
tutkimukseen osallistui 161 oppilasta ja kontrollikoulusta 152 oppilasta.
Toistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelmalla ei osoittanut
tilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta opettajastaan,
mutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio vaikutti tilastollisesti merkitsevästi
interventiokoulun kuudennen luokan oppilaiden opettajakokemuksiin.
Kuudesluokkalaisten mielestä liikuntatuntien toiminta oli autonomisempaa ja
opettajat käyttäytyivät demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa.
Kuudennen luokan kokemukset opettajan antamasta sosiaalisesta
tuesta laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta interventiokoulussa
lasku oli tilastollisesti merkitsevästi vähäisempää. Interventioon
osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemuksissa ei ollut tilastollisesti merkitseviä
eroja.
|