Summary: | Suomalainen yhteiskunta on teknologisoitunut viimeisten vuosikymmenten aikana merkittävästi. Muun muassa opettajankoulutus kohtaa haasteita pyrkiessään mukautumaan kyseiseen käsitteelliseen muutokseen. Koulujen opetusmetodien voidaankin sanoa jääneen jälkeen teknologian hyödyntämisessä vapaa-aikaan verrattuna. Viimeisimmän PISA -tutkimuksen tulosten julkistamisen jälkeen asiantuntijat antoivat lausuntoja perusopetuksen teknologisoinnin tarpeesta ja peräänkuuluttivat etenkin mobiiliteknologian käyttöönottoa. Opetustarkoituksiin soveltuvia mobiiliteknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja onkin saatavilla runsaasti. Valitettavasti niiden taso useiden käytettävyyteen vaikuttavien ominaisuuksien suhteen tosin vaihtelee suuresti.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ominaisuuksia laadukkaassa opetuspelisssä on sekä pelillisyyden että pedagogiikan kannalta. Tutkimuksen puitteissa kehitettiin sekä näiden ominaisuuksien että sanastonoppimis- ja peliteorioiden perusteella englannin kielen sanaston oppimiseen tarkoitettu pelisovellus. Pelin käyttökokemusta testattiin kohderyhmään kuuluvilla oppilailla. Tutkimuksen aineistona toimi tutkielman tarkoitusta varten kehitetty opetuspeli sekä käyttökokemusta mittaavan kyselyn vastaukset, joista analysoitiin 40 kyselyn täyttäneen vastaajan vastaukset. Analyysissä käytettiin laadullisia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että laadukas opetuspeli on sekä pelillisesti että pedagogisesti järkevä ja looginen kokonaisuus, joka pysyy mielenkiintoisena, tukien samanaikaisesti myös oppimista. Laadukas opetuspeli on helposti päivitettävissä ja mukautuu monenlaisiin tarkoituksiin. Tutkimustulokset tukevat asiantuntijoiden näkemystä teknologisoitumisen lisäämisen tarpeesta opettajankoulutuksessa ja kouluissa, sillä oppimistapojen tulisi heijastaa modernissa yhteiskunnassa elämiseen tarvittavia taitoja. Mobiiliteknologiaa hyödyntävien opetusratkaisujen nykyistä aktiivisempi käyttöönotto edellyttänee kuitenkin opettajien lisäkoulutusta teknologian suhteen.
Asiasanat – EFL, vocabulary learning,
|