fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Roosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-23T17:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-23T17:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin kandidaatintutkielmassani ammatillisessa koulutuksessa tavalliseen suomen kielen opetusryhm\u00e4\u00e4n\r\nintegroitujen suomi toisena kielen\u00e4 (S2) -opiskelijoiden ja heid\u00e4n suomen kielen opettajansa kokemuksia\r\neriytt\u00e4misest\u00e4 ja integraation vaikutuksista oppimiseen. Informantteina t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ovat viisi l\u00e4hihoitajan\r\nammatillista koulutusta k\u00e4yv\u00e4\u00e4 S2-opiskelijaa ja heid\u00e4n suomen kielen opettajansa.\r\nAihe on ajankohtainen, sill\u00e4 Opetushallituksen mukaan (2011: 19) ammatilliseen peruskoulutukseen\r\nhakeneiden ja hyv\u00e4ksyttyjen vieraskielisten opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on l\u00e4hes kaksinkertaistunut viimeisen\r\nkymmenen vuoden aikana. Vuonna 2012 ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 oli\r\nvieraskielisten opiskelijoiden osuus 5,7 prosenttia (Kumpulainen 2014: 195). Koska maahanmuuttajat suorittavat\r\nopinnot ehk\u00e4 puutteellisesti hallitsemallaan kielell\u00e4, erityisj\u00e4rjestelyt ovat usein maahanmuuttajien\r\nopetuksessa tarpeellinen tukimuoto (Kuisma 2001: 8). Kuitenkin muun muassa suuret heterogeeniset opetusryhm\u00e4t\r\nja resurssien riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys saattavat vaarantaa laadukkaan ja eriytt\u00e4v\u00e4n suomi toisena kielen\u00e4\r\n(S2) -opetuksen saatavuuden (Korpela, Pardo, Immonen-Oikkonen & Nissil\u00e4 2013: 10). Aihetta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4\r\ntutkia my\u00f6s siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 S2-opiskelijoiden omia kokemuksia eriytt\u00e4misest\u00e4 ja integraatiosta ei ole juurikaan\r\ntutkittu. Perusopetuksen puolella etenkin opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta integraatiota ja eriytt\u00e4mist\u00e4 yleisesti\r\non tutkittu jonkin verran (esim. Jauhiainen & Luostarinen 2004), mutta ammatillisesta koulutuksesta\r\ntutkimusta on hyvin v\u00e4h\u00e4n.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan kysymyksiin, miten S2-opiskelijat ja heid\u00e4n suomen kielen\r\nopettajansa kokevat eriytt\u00e4misen ja sen riitt\u00e4vyyden suomen kielen tunneilla tavalliseen opetusryhm\u00e4\u00e4n\r\nintegroituna sek\u00e4 miten he kokevat tavalliseen opetusryhm\u00e4\u00e4n integroitumisen vaikuttavan oppimiseen.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin viiden S2-opiskelijan ryhm\u00e4- ja yksil\u00f6haastatteluilla sek\u00e4 ryhm\u00e4n suomen kielen\r\nopettajan haastattelulla. Aineisto k\u00e4siteltiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin.\r\nOpiskelijat kokivat eriytt\u00e4misen p\u00e4\u00e4osin riitt\u00e4v\u00e4n\u00e4, mutta opettaja itse ei mielest\u00e4\u00e4n kyennyt eriytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetustaan tarpeeksi. Opettajalla ja opiskelijoilla oli runsaasti samankaltaisia ajatuksia eriytt\u00e4misest\u00e4\r\nja integraatiosta, mutta my\u00f6s eroja oli havaittavissa. Opettaja esimerkiksi koki parhaimmaksi eriytt\u00e4misen\r\nkeinoksi toisen opettajan l\u00e4sn\u00e4olon oppitunneilla. Opiskelijat taas eiv\u00e4t pit\u00e4neet t\u00e4t\u00e4 tarpeellisena tukimuotona\r\noppimisensa kannalta. Parhaimmiksi eriytt\u00e4misen muodoiksi S2-opiskelijoiden haastatteluista nousivat\r\nS2-opiskelijoiden ja \u00e4idinkielisten jakaminen omiin ryhmiins\u00e4, kielelliset apuv\u00e4lineet ja jatkuva systemaattinen\r\npalaute. Kurssilla k\u00e4sitelt\u00e4vi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 taas toivottiin eriytett\u00e4v\u00e4n enemm\u00e4n l\u00e4hihoitajan ty\u00f6nkuvaan liittyviksi.\r\nIntegraation sek\u00e4 opiskelijat ett\u00e4 opettaja kokivat vaikuttavan positiivisesti opiskelijoiden kielitaitoon\r\nmutta my\u00f6s negatiivisesti luokan ty\u00f6rauhaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa S2-\r\nopiskelijoiden eriytt\u00e4misen ja integraation suunnittelussa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Roosa Laaksonen (roemlaak) on 2015-05-23 17:24:05.904465. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-23T17:24:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505231967.pdf: 795906 bytes, checksum: 9a4fbaef8cba7ad93692c9f91ecb7765 (MD5)\nlicense.html: 4913 bytes, checksum: 8088cc88eb0741f2fab5dce23401577f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-23T17:24:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505231967.pdf: 795906 bytes, checksum: 9a4fbaef8cba7ad93692c9f91ecb7765 (MD5)\nlicense.html: 4913 bytes, checksum: 8088cc88eb0741f2fab5dce23401577f (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomi toisena kielen\u00e4 -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriytt\u00e4misest\u00e4 ja tavalliseen opiskeluryhm\u00e4\u00e4n integroimisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505231967", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-23T17:24:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|