Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta

Tutkin kandidaatintutkielmassani ammatillisessa koulutuksessa tavalliseen suomen kielen opetusryhmään integroitujen suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoiden ja heidän suomen kielen opettajansa kokemuksia eriyttämisestä ja integraation vaikutuksista oppimiseen. Informantteina tässä tutkimuksessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laaksonen, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46005
_version_ 1826225818570850304
author Laaksonen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laaksonen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laaksonen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laaksonen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tutkin kandidaatintutkielmassani ammatillisessa koulutuksessa tavalliseen suomen kielen opetusryhmään integroitujen suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoiden ja heidän suomen kielen opettajansa kokemuksia eriyttämisestä ja integraation vaikutuksista oppimiseen. Informantteina tässä tutkimuksessa ovat viisi lähihoitajan ammatillista koulutusta käyvää S2-opiskelijaa ja heidän suomen kielen opettajansa. Aihe on ajankohtainen, sillä Opetushallituksen mukaan (2011: 19) ammatilliseen peruskoulutukseen hakeneiden ja hyväksyttyjen vieraskielisten opiskelijoiden määrä on lähes kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2012 ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien kokonaismäärästä oli vieraskielisten opiskelijoiden osuus 5,7 prosenttia (Kumpulainen 2014: 195). Koska maahanmuuttajat suorittavat opinnot ehkä puutteellisesti hallitsemallaan kielellä, erityisjärjestelyt ovat usein maahanmuuttajien opetuksessa tarpeellinen tukimuoto (Kuisma 2001: 8). Kuitenkin muun muassa suuret heterogeeniset opetusryhmät ja resurssien riittämättömyys saattavat vaarantaa laadukkaan ja eriyttävän suomi toisena kielenä (S2) -opetuksen saatavuuden (Korpela, Pardo, Immonen-Oikkonen & Nissilä 2013: 10). Aihetta on tärkeää tutkia myös siitä syystä, että S2-opiskelijoiden omia kokemuksia eriyttämisestä ja integraatiosta ei ole juurikaan tutkittu. Perusopetuksen puolella etenkin opettajien näkökulmasta integraatiota ja eriyttämistä yleisesti on tutkittu jonkin verran (esim. Jauhiainen & Luostarinen 2004), mutta ammatillisesta koulutuksesta tutkimusta on hyvin vähän. Tässä tutkimuksessa pyritään vastaamaan kysymyksiin, miten S2-opiskelijat ja heidän suomen kielen opettajansa kokevat eriyttämisen ja sen riittävyyden suomen kielen tunneilla tavalliseen opetusryhmään integroituna sekä miten he kokevat tavalliseen opetusryhmään integroitumisen vaikuttavan oppimiseen. Tutkimusaineisto kerättiin viiden S2-opiskelijan ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla sekä ryhmän suomen kielen opettajan haastattelulla. Aineisto käsiteltiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Opiskelijat kokivat eriyttämisen pääosin riittävänä, mutta opettaja itse ei mielestään kyennyt eriyttämään opetustaan tarpeeksi. Opettajalla ja opiskelijoilla oli runsaasti samankaltaisia ajatuksia eriyttämisestä ja integraatiosta, mutta myös eroja oli havaittavissa. Opettaja esimerkiksi koki parhaimmaksi eriyttämisen keinoksi toisen opettajan läsnäolon oppitunneilla. Opiskelijat taas eivät pitäneet tätä tarpeellisena tukimuotona oppimisensa kannalta. Parhaimmiksi eriyttämisen muodoiksi S2-opiskelijoiden haastatteluista nousivat S2-opiskelijoiden ja äidinkielisten jakaminen omiin ryhmiinsä, kielelliset apuvälineet ja jatkuva systemaattinen palaute. Kurssilla käsiteltäviä sisältöjä taas toivottiin eriytettävän enemmän lähihoitajan työnkuvaan liittyviksi. Integraation sekä opiskelijat että opettaja kokivat vaikuttavan positiivisesti opiskelijoiden kielitaitoon mutta myös negatiivisesti luokan työrauhaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa S2- opiskelijoiden eriyttämisen ja integraation suunnittelussa.
first_indexed 2015-05-23T20:00:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Roosa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-23T17:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-23T17:24:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin kandidaatintutkielmassani ammatillisessa koulutuksessa tavalliseen suomen kielen opetusryhm\u00e4\u00e4n\r\nintegroitujen suomi toisena kielen\u00e4 (S2) -opiskelijoiden ja heid\u00e4n suomen kielen opettajansa kokemuksia\r\neriytt\u00e4misest\u00e4 ja integraation vaikutuksista oppimiseen. Informantteina t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ovat viisi l\u00e4hihoitajan\r\nammatillista koulutusta k\u00e4yv\u00e4\u00e4 S2-opiskelijaa ja heid\u00e4n suomen kielen opettajansa.\r\nAihe on ajankohtainen, sill\u00e4 Opetushallituksen mukaan (2011: 19) ammatilliseen peruskoulutukseen\r\nhakeneiden ja hyv\u00e4ksyttyjen vieraskielisten opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on l\u00e4hes kaksinkertaistunut viimeisen\r\nkymmenen vuoden aikana. Vuonna 2012 ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 oli\r\nvieraskielisten opiskelijoiden osuus 5,7 prosenttia (Kumpulainen 2014: 195). Koska maahanmuuttajat suorittavat\r\nopinnot ehk\u00e4 puutteellisesti hallitsemallaan kielell\u00e4, erityisj\u00e4rjestelyt ovat usein maahanmuuttajien\r\nopetuksessa tarpeellinen tukimuoto (Kuisma 2001: 8). Kuitenkin muun muassa suuret heterogeeniset opetusryhm\u00e4t\r\nja resurssien riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys saattavat vaarantaa laadukkaan ja eriytt\u00e4v\u00e4n suomi toisena kielen\u00e4\r\n(S2) -opetuksen saatavuuden (Korpela, Pardo, Immonen-Oikkonen & Nissil\u00e4 2013: 10). Aihetta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4\r\ntutkia my\u00f6s siit\u00e4 syyst\u00e4, ett\u00e4 S2-opiskelijoiden omia kokemuksia eriytt\u00e4misest\u00e4 ja integraatiosta ei ole juurikaan\r\ntutkittu. Perusopetuksen puolella etenkin opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta integraatiota ja eriytt\u00e4mist\u00e4 yleisesti\r\non tutkittu jonkin verran (esim. Jauhiainen & Luostarinen 2004), mutta ammatillisesta koulutuksesta\r\ntutkimusta on hyvin v\u00e4h\u00e4n.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan kysymyksiin, miten S2-opiskelijat ja heid\u00e4n suomen kielen\r\nopettajansa kokevat eriytt\u00e4misen ja sen riitt\u00e4vyyden suomen kielen tunneilla tavalliseen opetusryhm\u00e4\u00e4n\r\nintegroituna sek\u00e4 miten he kokevat tavalliseen opetusryhm\u00e4\u00e4n integroitumisen vaikuttavan oppimiseen.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin viiden S2-opiskelijan ryhm\u00e4- ja yksil\u00f6haastatteluilla sek\u00e4 ryhm\u00e4n suomen kielen\r\nopettajan haastattelulla. Aineisto k\u00e4siteltiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin.\r\nOpiskelijat kokivat eriytt\u00e4misen p\u00e4\u00e4osin riitt\u00e4v\u00e4n\u00e4, mutta opettaja itse ei mielest\u00e4\u00e4n kyennyt eriytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetustaan tarpeeksi. Opettajalla ja opiskelijoilla oli runsaasti samankaltaisia ajatuksia eriytt\u00e4misest\u00e4\r\nja integraatiosta, mutta my\u00f6s eroja oli havaittavissa. Opettaja esimerkiksi koki parhaimmaksi eriytt\u00e4misen\r\nkeinoksi toisen opettajan l\u00e4sn\u00e4olon oppitunneilla. Opiskelijat taas eiv\u00e4t pit\u00e4neet t\u00e4t\u00e4 tarpeellisena tukimuotona\r\noppimisensa kannalta. Parhaimmiksi eriytt\u00e4misen muodoiksi S2-opiskelijoiden haastatteluista nousivat\r\nS2-opiskelijoiden ja \u00e4idinkielisten jakaminen omiin ryhmiins\u00e4, kielelliset apuv\u00e4lineet ja jatkuva systemaattinen\r\npalaute. Kurssilla k\u00e4sitelt\u00e4vi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 taas toivottiin eriytett\u00e4v\u00e4n enemm\u00e4n l\u00e4hihoitajan ty\u00f6nkuvaan liittyviksi.\r\nIntegraation sek\u00e4 opiskelijat ett\u00e4 opettaja kokivat vaikuttavan positiivisesti opiskelijoiden kielitaitoon\r\nmutta my\u00f6s negatiivisesti luokan ty\u00f6rauhaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa S2-\r\nopiskelijoiden eriytt\u00e4misen ja integraation suunnittelussa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Roosa Laaksonen (roemlaak) on 2015-05-23 17:24:05.904465. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-23T17:24:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505231967.pdf: 795906 bytes, checksum: 9a4fbaef8cba7ad93692c9f91ecb7765 (MD5)\nlicense.html: 4913 bytes, checksum: 8088cc88eb0741f2fab5dce23401577f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-23T17:24:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505231967.pdf: 795906 bytes, checksum: 9a4fbaef8cba7ad93692c9f91ecb7765 (MD5)\nlicense.html: 4913 bytes, checksum: 8088cc88eb0741f2fab5dce23401577f (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomi toisena kielen\u00e4 -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriytt\u00e4misest\u00e4 ja tavalliseen opiskeluryhm\u00e4\u00e4n integroimisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505231967", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-23T17:24:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46005
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3dea8319-2ae1-462e-8293-c0eddde4bbe8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505231967.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laaksonen, Roosa Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta Finnish Suomen kieli
title Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta
title_full Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta
title_fullStr Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta
title_full_unstemmed Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta
title_short Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa
title_sort suomi toisena kielenä opetus ammatillisessa koulutuksessa opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta
title_sub opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta
title_txtP Suomi toisena kielenä -opetus ammatillisessa koulutuksessa : opiskelijoiden ja opettajan kokemuksia eriyttämisestä ja tavalliseen opiskeluryhmään integroimisesta
topic Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46005 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505231967
work_keys_str_mv AT laaksonenroosa suomitoisenakielenäopetusammatillisessakoulutuksessaopiskelijoidenjaopettajankoke