fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puranen, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-23T12:43:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-23T12:43:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46004", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma tarkastelee maahanmuuttajaoppilaiden oman \u00e4idinkielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja opetusta opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Vuonna 2012 suomalaiseen perusopetukseen osallistui 25 350 vieraskielist\u00e4 oppilasta (Kumpulainen 2014: 16), ja saman vuoden syksyll\u00e4 oman \u00e4idinkielen opetusta annettiin perusopetuksessa yhteens\u00e4 53 kieless\u00e4 13 914 oppilaalle (Opetushallitus 2012). Oman kielen merkitys esimerkiksi tunteiden ja ajattelun kielen\u00e4 on suuri, ja sen kehitt\u00e4minen on oppilaille t\u00e4rke\u00e4\u00e4 esimerkiksi identiteetin kehittymisen ja toisen kielen oppimisen kannalta (Harmanen 2013: 2\u20133; Hornberger 1996: 455\u2013456). Oman kielen opetus j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n erillisen valtionavustuksen turvin (Opetushallitus 2004: 1), ja maahanmuuton kasvun my\u00f6t\u00e4 siihen osallistuvien m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa jatkuvasti. Tutkielman aineistona on k\u00e4ytetty Latomaan ja Sunin Miten monikielisyys kohdataan kouluissa -tutkimuksen (2009) verkkokyselyn omien \u00e4idinkielten k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja opetusta koskevia laadullisia avovastauksia. Kyselyyn vastasi 217 perusopetuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin, ja siit\u00e4 selvitettiin vastaajien havaintojen ja n\u00e4kemysten kautta, millaisissa tilanteissa maahanmuuttajaoppilaita rohkaistaan tai rajoitetaan kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tapahtuvassa oman \u00e4idinkielen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, millaisia ilmi\u00f6it\u00e4 heid\u00e4n \u00e4idinkieltens\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyy ja millaisena opettajat kokevat oman \u00e4idinkielen opetuksen tilanteen t\u00e4m\u00e4nhetkisess\u00e4 suomalaisessa peruskoulussa. Tutkielmasta selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 maahanmuuttajaoppilaita rohkaistaan opettajien mukaan oman kielens\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n samankielisten keskin\u00e4isess\u00e4 kommunikaatiossa. Maahanmuuttajat vaikuttavat vastaajien mukaan kuitenkin ep\u00e4varmoilta oman kielens\u00e4 k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Syiksi t\u00e4h\u00e4n vastaajat nime\u00e4v\u00e4t muun muassa h\u00e4pe\u00e4n tunteen sek\u00e4 samastumisen tarpeen. Oman kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n opettajien mukaan rajoittamaan etenkin luokkaopetuksessa ja suomenkielisten oppilaiden ollessa l\u00e4sn\u00e4. Rajoittamisen yleisiksi syiksi vastaajat nime\u00e4v\u00e4t luottamuksen puutteen, tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden oman kielen k\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6dyist\u00e4 sek\u00e4 pelon suomen kielen kehityksen hidastumisesta. Oman \u00e4idinkielen opetuksen keskeiseksi ongelmaksi kyselyyn vastanneet opettajat kokevat koulujen v\u00e4h\u00e4isen tai virheellisen tiet\u00e4myksen maahanmuuttajaoppilaan taustasta ja oman kielen kehitt\u00e4misen hy\u00f6dyist\u00e4. Toisaalta my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n haasteet, kuten opetuksen ajoittaminen koulup\u00e4ivien ulkopuolelle tai sijoittaminen muille kouluille, luovat opettajien mukaan kynnyksen oppilaiden opetukseen osallistumiselle. Lis\u00e4ksi oman \u00e4idinkielen opettajien p\u00e4tevyys ja saatavuus ovat opettajien mielest\u00e4 etenkin pienten paikkakuntien haaste. Tutkielman perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 suhtautuminen maahanmuuttajaoppilaiden oman \u00e4idinkielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja opetukseen on kehittym\u00e4ss\u00e4 positiivisempaan suuntaan, mutta se vaihtelee edelleen koulukohtaisesti. Tutkielman tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 oman \u00e4idinkielen k\u00e4yt\u00f6n ja opetuksen ohjenuoria suunniteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Puranen (peanpapu) on 2015-05-23 12:43:21.976257. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-23T12:43:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505231964.pdf: 450061 bytes, checksum: 108026ad87be3985ec5d10e4203d058d (MD5)\nlicense.html: 4885 bytes, checksum: e51d3cd15d573d96a361296157a774d1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-23T12:43:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505231964.pdf: 450061 bytes, checksum: 108026ad87be3985ec5d10e4203d058d (MD5)\nlicense.html: 4885 bytes, checksum: e51d3cd15d573d96a361296157a774d1 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien havaintoja ja n\u00e4kemyksi\u00e4 maahanmuuttajaoppilaiden oman \u00e4idinkielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505231964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-23T12:43:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|