Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa

Tämä tutkielma tarkastelee maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käyttöä ja opetusta opettajien näkökulmasta. Vuonna 2012 suomalaiseen perusopetukseen osallistui 25 350 vieraskielistä oppilasta (Kumpulainen 2014: 16), ja saman vuoden syksyllä oman äidinkielen opetusta annettiin perusopetuksessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puranen, Pauliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46004
_version_ 1826225818568753152
author Puranen, Pauliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puranen, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puranen, Pauliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puranen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma tarkastelee maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käyttöä ja opetusta opettajien näkökulmasta. Vuonna 2012 suomalaiseen perusopetukseen osallistui 25 350 vieraskielistä oppilasta (Kumpulainen 2014: 16), ja saman vuoden syksyllä oman äidinkielen opetusta annettiin perusopetuksessa yhteensä 53 kielessä 13 914 oppilaalle (Opetushallitus 2012). Oman kielen merkitys esimerkiksi tunteiden ja ajattelun kielenä on suuri, ja sen kehittäminen on oppilaille tärkeää esimerkiksi identiteetin kehittymisen ja toisen kielen oppimisen kannalta (Harmanen 2013: 2–3; Hornberger 1996: 455–456). Oman kielen opetus järjestetään erillisen valtionavustuksen turvin (Opetushallitus 2004: 1), ja maahanmuuton kasvun myötä siihen osallistuvien määrä kasvaa jatkuvasti. Tutkielman aineistona on käytetty Latomaan ja Sunin Miten monikielisyys kohdataan kouluissa -tutkimuksen (2009) verkkokyselyn omien äidinkielten käyttöä ja opetusta koskevia laadullisia avovastauksia. Kyselyyn vastasi 217 perusopetuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, ja siitä selvitettiin vastaajien havaintojen ja näkemysten kautta, millaisissa tilanteissa maahanmuuttajaoppilaita rohkaistaan tai rajoitetaan kouluympäristössä tapahtuvassa oman äidinkielen käytössä, millaisia ilmiöitä heidän äidinkieltensä käyttöön liittyy ja millaisena opettajat kokevat oman äidinkielen opetuksen tilanteen tämänhetkisessä suomalaisessa peruskoulussa. Tutkielmasta selviää, että maahanmuuttajaoppilaita rohkaistaan opettajien mukaan oman kielensä käyttöön samankielisten keskinäisessä kommunikaatiossa. Maahanmuuttajat vaikuttavat vastaajien mukaan kuitenkin epävarmoilta oman kielensä käytöstä. Syiksi tähän vastaajat nimeävät muun muassa häpeän tunteen sekä samastumisen tarpeen. Oman kielen käyttöä pyritään opettajien mukaan rajoittamaan etenkin luokkaopetuksessa ja suomenkielisten oppilaiden ollessa läsnä. Rajoittamisen yleisiksi syiksi vastaajat nimeävät luottamuksen puutteen, tietämättömyyden oman kielen käytön hyödyistä sekä pelon suomen kielen kehityksen hidastumisesta. Oman äidinkielen opetuksen keskeiseksi ongelmaksi kyselyyn vastanneet opettajat kokevat koulujen vähäisen tai virheellisen tietämyksen maahanmuuttajaoppilaan taustasta ja oman kielen kehittämisen hyödyistä. Toisaalta myös käytännön haasteet, kuten opetuksen ajoittaminen koulupäivien ulkopuolelle tai sijoittaminen muille kouluille, luovat opettajien mukaan kynnyksen oppilaiden opetukseen osallistumiselle. Lisäksi oman äidinkielen opettajien pätevyys ja saatavuus ovat opettajien mielestä etenkin pienten paikkakuntien haaste. Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että suhtautuminen maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käyttöön ja opetukseen on kehittymässä positiivisempaan suuntaan, mutta se vaihtelee edelleen koulukohtaisesti. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää oman äidinkielen käytön ja opetuksen ohjenuoria suunniteltaessa.
first_indexed 2015-05-23T20:00:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puranen, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-23T12:43:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-23T12:43:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46004", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma tarkastelee maahanmuuttajaoppilaiden oman \u00e4idinkielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja opetusta opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Vuonna 2012 suomalaiseen perusopetukseen osallistui 25 350 vieraskielist\u00e4 oppilasta (Kumpulainen 2014: 16), ja saman vuoden syksyll\u00e4 oman \u00e4idinkielen opetusta annettiin perusopetuksessa yhteens\u00e4 53 kieless\u00e4 13 914 oppilaalle (Opetushallitus 2012). Oman kielen merkitys esimerkiksi tunteiden ja ajattelun kielen\u00e4 on suuri, ja sen kehitt\u00e4minen on oppilaille t\u00e4rke\u00e4\u00e4 esimerkiksi identiteetin kehittymisen ja toisen kielen oppimisen kannalta (Harmanen 2013: 2\u20133; Hornberger 1996: 455\u2013456). Oman kielen opetus j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n erillisen valtionavustuksen turvin (Opetushallitus 2004: 1), ja maahanmuuton kasvun my\u00f6t\u00e4 siihen osallistuvien m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa jatkuvasti. Tutkielman aineistona on k\u00e4ytetty Latomaan ja Sunin Miten monikielisyys kohdataan kouluissa -tutkimuksen (2009) verkkokyselyn omien \u00e4idinkielten k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja opetusta koskevia laadullisia avovastauksia. Kyselyyn vastasi 217 perusopetuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin, ja siit\u00e4 selvitettiin vastaajien havaintojen ja n\u00e4kemysten kautta, millaisissa tilanteissa maahanmuuttajaoppilaita rohkaistaan tai rajoitetaan kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tapahtuvassa oman \u00e4idinkielen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, millaisia ilmi\u00f6it\u00e4 heid\u00e4n \u00e4idinkieltens\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyy ja millaisena opettajat kokevat oman \u00e4idinkielen opetuksen tilanteen t\u00e4m\u00e4nhetkisess\u00e4 suomalaisessa peruskoulussa. Tutkielmasta selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 maahanmuuttajaoppilaita rohkaistaan opettajien mukaan oman kielens\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n samankielisten keskin\u00e4isess\u00e4 kommunikaatiossa. Maahanmuuttajat vaikuttavat vastaajien mukaan kuitenkin ep\u00e4varmoilta oman kielens\u00e4 k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Syiksi t\u00e4h\u00e4n vastaajat nime\u00e4v\u00e4t muun muassa h\u00e4pe\u00e4n tunteen sek\u00e4 samastumisen tarpeen. Oman kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n opettajien mukaan rajoittamaan etenkin luokkaopetuksessa ja suomenkielisten oppilaiden ollessa l\u00e4sn\u00e4. Rajoittamisen yleisiksi syiksi vastaajat nime\u00e4v\u00e4t luottamuksen puutteen, tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden oman kielen k\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6dyist\u00e4 sek\u00e4 pelon suomen kielen kehityksen hidastumisesta. Oman \u00e4idinkielen opetuksen keskeiseksi ongelmaksi kyselyyn vastanneet opettajat kokevat koulujen v\u00e4h\u00e4isen tai virheellisen tiet\u00e4myksen maahanmuuttajaoppilaan taustasta ja oman kielen kehitt\u00e4misen hy\u00f6dyist\u00e4. Toisaalta my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n haasteet, kuten opetuksen ajoittaminen koulup\u00e4ivien ulkopuolelle tai sijoittaminen muille kouluille, luovat opettajien mukaan kynnyksen oppilaiden opetukseen osallistumiselle. Lis\u00e4ksi oman \u00e4idinkielen opettajien p\u00e4tevyys ja saatavuus ovat opettajien mielest\u00e4 etenkin pienten paikkakuntien haaste. Tutkielman perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 suhtautuminen maahanmuuttajaoppilaiden oman \u00e4idinkielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja opetukseen on kehittym\u00e4ss\u00e4 positiivisempaan suuntaan, mutta se vaihtelee edelleen koulukohtaisesti. Tutkielman tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 oman \u00e4idinkielen k\u00e4yt\u00f6n ja opetuksen ohjenuoria suunniteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Puranen (peanpapu) on 2015-05-23 12:43:21.976257. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-23T12:43:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505231964.pdf: 450061 bytes, checksum: 108026ad87be3985ec5d10e4203d058d (MD5)\nlicense.html: 4885 bytes, checksum: e51d3cd15d573d96a361296157a774d1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-23T12:43:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505231964.pdf: 450061 bytes, checksum: 108026ad87be3985ec5d10e4203d058d (MD5)\nlicense.html: 4885 bytes, checksum: e51d3cd15d573d96a361296157a774d1 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien havaintoja ja n\u00e4kemyksi\u00e4 maahanmuuttajaoppilaiden oman \u00e4idinkielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505231964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-23T12:43:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_46004
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/45a13533-6d00-4f83-81e6-c2190bf20c3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505231964.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puranen, Pauliina Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa kielelliset vähemmistöt maahanmuuttajat monikielisyys äidinkieli Finnish Suomen kieli
title Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa
title_full Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa
title_fullStr Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa
title_full_unstemmed Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa
title_short Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa
title_sort opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa
title_txtP Opettajien havaintoja ja näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen käytöstä ja opetuksesta suomalaisissa peruskouluissa
topic kielelliset vähemmistöt maahanmuuttajat monikielisyys äidinkieli Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli kielelliset vähemmistöt maahanmuuttajat monikielisyys äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46004 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505231964
work_keys_str_mv AT puranenpauliina opettajienhavaintojajanäkemyksiämaahanmuuttajaoppilaidenomanäidinkielenkäytöstäj