Vapaa-ajan virkistävä voima nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä

Tämä pro gradu-tutkimus oli osa laajempaa projektia, jossa kartoitettiin jyväskyläläisten lu-kiolaisnuorten arkielämän eri puolia. Nuorten vapaa-aika ja koulun arki olivat tämän tutki-muksen mielenkiinnon kohteina. Vapaa-aikaa lähestyttiin nuorten harrastusten, kavereiden ja arjen arvostusten ja ase...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Joki-Haidar, Heli
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45993
_version_ 1826225507622977536
author Joki-Haidar, Heli
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Joki-Haidar, Heli Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Joki-Haidar, Heli Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Joki-Haidar, Heli
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu-tutkimus oli osa laajempaa projektia, jossa kartoitettiin jyväskyläläisten lu-kiolaisnuorten arkielämän eri puolia. Nuorten vapaa-aika ja koulun arki olivat tämän tutki-muksen mielenkiinnon kohteina. Vapaa-aikaa lähestyttiin nuorten harrastusten, kavereiden ja arjen arvostusten ja asenteiden kautta. Koulun arkea valotettiin tutustumalla koulun arkipäivän rutiineihin sekä nuorten omiin käsityksiin koulusta. Tutkimus tehtiin Jyväskylän Lyseon kevään -94 lukion kakkosluokkalaisilla, joita tutkimushetkellä oli 152. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin sekä pienellä alkukartoituskyselyllä. Kyselyn yhteydessä halukkaat nuoret ilmoittautuivat haastateltaviksi. Tätä tutkimusta varten tehtiin 17 teemahaastattelua. Vapaa-aika oli nuorille vastapainoa raskaalle koulutyölle. Vapaa-ajalla harrastettiin, oltiin kavereiden kanssa ja kehitettiin itseä. Myös perinteisestä koulun päätehtävästä oppimisesta osa on siirtynyt vapaa-ajalle. Nuoret oppivat harrastuksistaan, kavereiltaan, työssä ja eri medioiden kautta asioita jo paljon ennen kuin koulu ehtii niitä esittelemään. Harrastamisessa havaittiin erilaista orientaatiota sen mukaan, mikä harrastamisessa oli tärkeää. Tärkeää saattoi olla itse tekeminen, tekemisen kohde tai tekemisestä saatava muu hyöty. Harrastuneisuuden mukaan haastatteluaineiston nuoret tyypiteltiin kuuteen ryhmään. Neljä ensimmäistä ryhmää pitkänlinjan harrastajat, elämäntapaharrastajat, kuntoilijat ja perinnetytöt koostuivat nuorista, joilla oli säännöllisiä harrastuksia. Kaksi viimeistä ryhmää osallistujat ja oleskelijat koostuivat nuorista, joilla ei ollut säännöllisiä harrastuksia. Nuorten elämän painopiste oli selvästi vapaa-ajan puolella. Kavereiden tärkeä merkitys tuli ilmi tutkimuksessa niin vapaa-ajalla ja koulussakin. Kouluun nuoret suhtautuivat varsin ristiriitaisesti. He tiedostivat koulun ja koulutuksen tärkeyden tulevaisuuden kannalta, mutta motivoituminen jokapäiväiseen koulutyöhön ja sen rutiineihin oli monille vaikeaa. Useimmilla nuorilla ei ollut selkeää kuvaa siitä, miksi he olivat lukiossa. Tämän takia itselle epäolennaisten asioiden pänttääminen ei tuntunutkaan kovin mielekkäältä. Eri asteisia opiskeluun liittyviä motivaatio-ongelmia olikin useilla nuorilla. Tähän ristiriitaiseen tilanteeseen nuoret olivat kehittäneet erilaisia selviytymisstrategioita. Nuoret asettivat opiskelulleen tavoitetason, johon he pyrkivät mahdollisimman vähällä työllä. Nuorten erilaisia suhtautumistapoja opiskeluun ja koulunkäyntiin löydettiin tutkimusaineistosta kolme. Opiskeluorientaatiot nimettiin tyypitellen tiedonkerääjiksi, suorittajiksi ja tympääntyneiksi. Suhtautuminen opiskeluun saattoi vaihdella esimerkiksi eri ulkoisista tekijöistä (kellonaika, oppiaine tai opettaja) johtuen ja useilla nuorilla olikin piirteitä eri orientaatioista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:34Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Joki-Haidar, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-22T05:46:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-22T05:46:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474063", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45993", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu-tutkimus oli osa laajempaa projektia, jossa kartoitettiin jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isten lu-kiolaisnuorten arkiel\u00e4m\u00e4n eri puolia. Nuorten vapaa-aika ja koulun arki olivat t\u00e4m\u00e4n tutki-muksen mielenkiinnon kohteina. Vapaa-aikaa l\u00e4hestyttiin nuorten harrastusten, kavereiden ja arjen arvostusten ja asenteiden kautta. Koulun arkea valotettiin tutustumalla koulun arkip\u00e4iv\u00e4n rutiineihin sek\u00e4 nuorten omiin k\u00e4sityksiin koulusta. Tutkimus tehtiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n Lyseon kev\u00e4\u00e4n -94 lukion kakkosluokkalaisilla, joita tutkimushetkell\u00e4 oli 152. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluin sek\u00e4 pienell\u00e4 alkukartoituskyselyll\u00e4. Kyselyn yhteydess\u00e4 halukkaat nuoret ilmoittautuivat haastateltaviksi. T\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten tehtiin 17 teemahaastattelua.\nVapaa-aika oli nuorille vastapainoa raskaalle kouluty\u00f6lle. Vapaa-ajalla harrastettiin, oltiin kavereiden kanssa ja kehitettiin itse\u00e4. My\u00f6s perinteisest\u00e4 koulun p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 oppimisesta osa on siirtynyt vapaa-ajalle. Nuoret oppivat harrastuksistaan, kavereiltaan, ty\u00f6ss\u00e4 ja eri medioiden kautta asioita jo paljon ennen kuin koulu ehtii niit\u00e4 esittelem\u00e4\u00e4n. Harrastamisessa havaittiin erilaista orientaatiota sen mukaan, mik\u00e4 harrastamisessa oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 saattoi olla itse tekeminen, tekemisen kohde tai tekemisest\u00e4 saatava muu hy\u00f6ty. Harrastuneisuuden mukaan haastatteluaineiston nuoret tyypiteltiin kuuteen ryhm\u00e4\u00e4n. Nelj\u00e4 ensimm\u00e4ist\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4 pitk\u00e4nlinjan harrastajat, el\u00e4m\u00e4ntapaharrastajat, kuntoilijat ja perinnetyt\u00f6t koostuivat nuorista, joilla oli s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 harrastuksia. Kaksi viimeist\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4 osallistujat ja oleskelijat koostuivat nuorista, joilla ei ollut s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 harrastuksia. Nuorten el\u00e4m\u00e4n painopiste oli selv\u00e4sti vapaa-ajan puolella. Kavereiden t\u00e4rke\u00e4 merkitys tuli ilmi tutkimuksessa niin vapaa-ajalla ja koulussakin.\nKouluun nuoret suhtautuivat varsin ristiriitaisesti. He tiedostivat koulun ja koulutuksen t\u00e4rkeyden tulevaisuuden kannalta, mutta motivoituminen jokap\u00e4iv\u00e4iseen kouluty\u00f6h\u00f6n ja sen rutiineihin oli monille vaikeaa. Useimmilla nuorilla ei ollut selke\u00e4\u00e4 kuvaa siit\u00e4, miksi he olivat lukiossa. T\u00e4m\u00e4n takia itselle ep\u00e4olennaisten asioiden p\u00e4ntt\u00e4\u00e4minen ei tuntunutkaan kovin mielekk\u00e4\u00e4lt\u00e4. Eri asteisia opiskeluun liittyvi\u00e4 motivaatio-ongelmia olikin useilla nuorilla. T\u00e4h\u00e4n ristiriitaiseen tilanteeseen nuoret olivat kehitt\u00e4neet erilaisia selviytymisstrategioita. Nuoret asettivat opiskelulleen tavoitetason, johon he pyrkiv\u00e4t mahdollisimman v\u00e4h\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6ll\u00e4. Nuorten erilaisia suhtautumistapoja opiskeluun ja koulunk\u00e4yntiin l\u00f6ydettiin tutkimusaineistosta kolme. Opiskeluorientaatiot nimettiin tyypitellen tiedonker\u00e4\u00e4jiksi, suorittajiksi ja tymp\u00e4\u00e4ntyneiksi. Suhtautuminen opiskeluun saattoi vaihdella esimerkiksi eri ulkoisista tekij\u00f6ist\u00e4 (kellonaika, oppiaine tai opettaja) johtuen ja useilla nuorilla olikin piirteit\u00e4 eri orientaatioista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2015-05-22 05:46:06.699365. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-22T05:46:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505221951.pdf: 657361 bytes, checksum: 763d0fdf04c25431c7534e329899ae92 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-22T05:46:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505221951.pdf: 657361 bytes, checksum: 763d0fdf04c25431c7534e329899ae92 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vapaa-aika", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "harrastukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen modernisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vapaa-ajan virkist\u00e4v\u00e4 voima : nuorten k\u00e4sityksi\u00e4 vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Nuorten k\u00e4sityksi\u00e4 vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505221951", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-22T05:46:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "1990-luku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mismaailma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaa-aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45993
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Joki-Haidar, Heli Vapaa-ajan virkistävä voima : nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä nuoret arki vapaa-aika koulu harrastukset vertaissuhteet kulttuurinen modernisaatio Education Kasvatustiede 102 1990-luku kulttuuri elämismaailma Jyväskylä
title Vapaa-ajan virkistävä voima : nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä
title_alt Nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä
title_full Vapaa-ajan virkistävä voima : nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä
title_fullStr Vapaa-ajan virkistävä voima : nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä Vapaa-ajan virkistävä voima : nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä
title_full_unstemmed Vapaa-ajan virkistävä voima : nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä Vapaa-ajan virkistävä voima : nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä
title_short Vapaa-ajan virkistävä voima
title_sort vapaa ajan virkistävä voima nuorten käsityksiä vapaa ajasta ja koulusta 90 luvun jyväskylässä
title_sub nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä
title_txtP Vapaa-ajan virkistävä voima : nuorten käsityksiä vapaa-ajasta ja koulusta 90-luvun Jyväskylässä
topic nuoret arki vapaa-aika koulu harrastukset vertaissuhteet kulttuurinen modernisaatio Education Kasvatustiede 102 1990-luku kulttuuri elämismaailma Jyväskylä
topic_facet 102 1990-luku Education Jyväskylä Kasvatustiede arki elämismaailma harrastukset koulu kulttuuri kulttuurinen modernisaatio nuoret vapaa-aika vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45993 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505221951
work_keys_str_mv AT jokihaidarheli vapaaajanvirkistävävoimanuortenkäsityksiävapaaajastajakoulusta90luvunjyväskylässä