Lakeuden Etappi oy:n jäteneuvontamateriaalien kehittämisprojekti

Tämän tutkielman tarkoituksena oli toimia Etelä-Pohjanmaalla toimivan jätehuoltoyhtiö Lakeuden Etappi Oy:n jäteneuvontaan kuuluvien ympäristökasvatusmateriaalien kehittämisprojektin alkuselvityksenä. Jäteneuvonta kuuluu jätelaissa (646/2011) kuntien velvoitteisiin jätehuollon järjestämisen yhteydess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saaranen, Erja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45992
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena oli toimia Etelä-Pohjanmaalla toimivan jätehuoltoyhtiö Lakeuden Etappi Oy:n jäteneuvontaan kuuluvien ympäristökasvatusmateriaalien kehittämisprojektin alkuselvityksenä. Jäteneuvonta kuuluu jätelaissa (646/2011) kuntien velvoitteisiin jätehuollon järjestämisen yhteydessä, ja tätä tehtävää Lakeuden Etappi toteuttaa 9 osakaskuntansa alueella muun muassa koulu- ja oppilaitosyhteistyön kautta. Materiaalien kehittämistyötä varten tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia ympäristökasvatusmateriaaleja alakoulun opettajat Lakeuden Etapin toiminta-alueella ovat hyödyntäneet, miten he ympäristökasvatusta toteuttavat ja millaisia toiveita heillä on ympäristökasvatusmateriaalien kehittämistä koskien. Tutkimus aloitettiin tutustumalla ympäristökasvatuksen teorioihin sekä tutkimuksen tekohetkellä yleisesti käytössä oleviin ympäristökasvatukseen liittyviin oppikirjoihin. Tämän jälkeen haastateltiin yhteensä 15 opettajaa kahdelta tutkimukseen valitulta koululta. Puolistrukturoidut haastattelut toteutettiin keväällä 2013. Kerätty aineisto käsiteltiin hyödyntäen menetelmänä laadulliselle tutkimukselle tyypillistä aineistölähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittavat, että ympäristökasvatusmateriaaleissa opettajat kokevat tärkeäksi erityisesti niiden sopivuuden ikäryhmälle sekä koulun resursseille. Sisällöllisiä seikkoja enemmän haastatteluissa korostuivat opetusmetodit sekä se, millaisessa muodossa materiaalit konkreettisesti ovat – esimerkiksi paperilla vai tietokoneella. Tutkimustulosten perusteella sekä Lakeuden Etappi Oy:lle luotujen jäteneuvontakonseptien pohjalta ympäristökasvatukseen tarjottavia jäteneuvontamateriaaleja ryhdyttiin kehittämään ja päivittämään nykyaikaisiksi. Jatkotutkimuksina voitaisiin toteuttaa esimerkiksi tutkimustulosten valossa luotujen opetusmateriaalien käyttökokemusten kerääminen ja analysointi. Tämä edesauttaisi materiaalien jatkuvaa kehittämistä ja pitämistä ajantasaisina niin jätehuollon kuin opetussuunnitelmienkin kannalta. Tutkimus voitaisiin ulottaa kattamaan myös aiempaa laajempi kohderyhmä.