Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja

Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijaryhmän työskentelyä ryhmän kirjoittamien pöy-täkirjojen sekä tutkijoiden omien kokemusten pohjalta. Huomiota kiinnitetään erityisesti ryhmän tiedostamattomaan puoleen, pyrkimyksenä löytää merkityksiä ryhmän toiminnalle ja tätä kautta selityksiä, miksi ryhmän on...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hautala, Jenna, Tikkanen, Elisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45963
_version_ 1826225747300188160
author Hautala, Jenna Tikkanen, Elisa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautala, Jenna Tikkanen, Elisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautala, Jenna Tikkanen, Elisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautala, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijaryhmän työskentelyä ryhmän kirjoittamien pöy-täkirjojen sekä tutkijoiden omien kokemusten pohjalta. Huomiota kiinnitetään erityisesti ryhmän tiedostamattomaan puoleen, pyrkimyksenä löytää merkityksiä ryhmän toiminnalle ja tätä kautta selityksiä, miksi ryhmän on ollut vaikea toimia perustehtävänsä mukaisesti. Tutkimus keskittyy tarkastelemaan ryhmän toimintaa psykodynaamisen ryhmäajatteluteorian pohjalta. Tutkimuskohteena on Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa vuonna 2009 aloittanut integraatioryhmä, johon myös tutkijat itse ovat kuuluneet. Aineisto koostuu integraatioryhmän pöytäkirjoista, jotka on kirjoitettu opiskelijoiden kolmen ensimmäisen lukuvuoden aikana alkaen keväästä 2010 vuoden 2012 loppusyksyyn. Pöytäkirjojen rinnalla aineistona toimivat myös tutkijoiden omat kokemukset. Kirjallista aineistoa analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimusaineistoa tulkittiin hermeneuttisesti tarkastelemalla ja vertaamalla pöytäkirja-aineistoa, tutkijoiden omia kokemuksia ja teoriaa. Tällä tavoin teemoittelun kautta esiin nousseille ilmiöille pyrittiin löytämään merkityksiä. Tutkimuksessa tulkittiin, että opiskelijaryhmä toimi työskentelyssään osittain ryhmäajatteluperiaatteen mukaisesti, jolloin toimintaa määrittivät pääosin defensiiviset toimintamallit. Tällaisessa ryhmässä vaikuttaa ikään kuin yhteinen mieli, jonka vallitessa jäsenten välinen erilaisuus ja ristiriidat koetaan uhkana, jolloin niiden ei anneta tulla esiin. Tutkimustulosten mukaan ryhmä toimi tiedostamattomasti perustehtävänsä vastaisesti vältellen kokemusten avointa jakamista ja tätä kautta erilaisuuden ymmärtämistä ja hyväksymistä. Näin ollen ryhmäajattelun nähtiin muodostuneen eräänlaiseksi suojautumismekanismiksi, jonka avulla ryhmä pystyi välttämään erilaisuuden sekä vaikeiden asioiden käsittelyn peittämällä ja ohittamalla ne työskentelyssään. Vaikeuksista huolimatta integraatioryhmässä saatiin arvokkaita oppimiskokemuksia, joita tuodaan esiin tutkimuksen loppupuolella. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan yleisesti ryhmissä työskentelyä ja yhteistyön haasteita nykyaikana, joiden kautta on löy-dettävissä mahdollisia syitä ryhmien ja yksilöiden defensiiviselle toiminnalle. Tutki-muksessa myös tarkastellaan integraatiokoulutuksen näkökulmasta, mitä vaaditaan luo-kanopettajien kouluttajilta sekä tulevilta luokanopettajilta kuin myös koko koulutuksen rakenteelta, jotta opiskelijat käsittelisivät koulutuksen aikana opettajaksi tulemiseen tarvittavia asioita. Näiden asioiden käsittelyn jälkeen myös koulun haasteisiin tarttumi-nen olisi helpompaa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautala, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Elisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-20T13:19:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-20T13:19:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45963", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijaryhm\u00e4n ty\u00f6skentely\u00e4 ryhm\u00e4n kirjoittamien p\u00f6y-t\u00e4kirjojen sek\u00e4 tutkijoiden omien kokemusten pohjalta. Huomiota kiinnitet\u00e4\u00e4n erityisesti ryhm\u00e4n tiedostamattomaan puoleen, pyrkimyksen\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 merkityksi\u00e4 ryhm\u00e4n toiminnalle ja t\u00e4t\u00e4 kautta selityksi\u00e4, miksi ryhm\u00e4n on ollut vaikea toimia perusteht\u00e4v\u00e4ns\u00e4 mukaisesti. Tutkimus keskittyy tarkastelemaan ryhm\u00e4n toimintaa psykodynaamisen ryhm\u00e4ajatteluteorian pohjalta.\n\nTutkimuskohteena on Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa vuonna 2009 aloittanut integraatioryhm\u00e4, johon my\u00f6s tutkijat itse ovat kuuluneet. Aineisto koostuu integraatioryhm\u00e4n p\u00f6yt\u00e4kirjoista, jotka on kirjoitettu opiskelijoiden kolmen ensimm\u00e4isen lukuvuoden aikana alkaen kev\u00e4\u00e4st\u00e4 2010 vuoden 2012 loppusyksyyn. P\u00f6yt\u00e4kirjojen rinnalla aineistona toimivat my\u00f6s tutkijoiden omat kokemukset. Kirjallista aineistoa analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimusaineistoa tulkittiin hermeneuttisesti tarkastelemalla ja vertaamalla p\u00f6yt\u00e4kirja-aineistoa, tutkijoiden omia kokemuksia ja teoriaa. T\u00e4ll\u00e4 tavoin teemoittelun kautta esiin nousseille ilmi\u00f6ille pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n merkityksi\u00e4.\n\nTutkimuksessa tulkittiin, ett\u00e4 opiskelijaryhm\u00e4 toimi ty\u00f6skentelyss\u00e4\u00e4n osittain ryhm\u00e4ajatteluperiaatteen mukaisesti, jolloin toimintaa m\u00e4\u00e4rittiv\u00e4t p\u00e4\u00e4osin defensiiviset toimintamallit. T\u00e4llaisessa ryhm\u00e4ss\u00e4 vaikuttaa ik\u00e4\u00e4n kuin yhteinen mieli, jonka vallitessa j\u00e4senten v\u00e4linen erilaisuus ja ristiriidat koetaan uhkana, jolloin niiden ei anneta tulla esiin. Tutkimustulosten mukaan ryhm\u00e4 toimi tiedostamattomasti perusteht\u00e4v\u00e4ns\u00e4 vastaisesti v\u00e4ltellen kokemusten avointa jakamista ja t\u00e4t\u00e4 kautta erilaisuuden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja hyv\u00e4ksymist\u00e4. N\u00e4in ollen ryhm\u00e4ajattelun n\u00e4htiin muodostuneen er\u00e4\u00e4nlaiseksi suojautumismekanismiksi, jonka avulla ryhm\u00e4 pystyi v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisuuden sek\u00e4 vaikeiden asioiden k\u00e4sittelyn peitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ja ohittamalla ne ty\u00f6skentelyss\u00e4\u00e4n.\n\nVaikeuksista huolimatta integraatioryhm\u00e4ss\u00e4 saatiin arvokkaita oppimiskokemuksia, joita tuodaan esiin tutkimuksen loppupuolella. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa pohditaan yleisesti ryhmiss\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4 ja yhteisty\u00f6n haasteita nykyaikana, joiden kautta on l\u00f6y-dett\u00e4viss\u00e4 mahdollisia syit\u00e4 ryhmien ja yksil\u00f6iden defensiiviselle toiminnalle. Tutki-muksessa my\u00f6s tarkastellaan integraatiokoulutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, mit\u00e4 vaaditaan luo-kanopettajien kouluttajilta sek\u00e4 tulevilta luokanopettajilta kuin my\u00f6s koko koulutuksen rakenteelta, jotta opiskelijat k\u00e4sittelisiv\u00e4t koulutuksen aikana opettajaksi tulemiseen tarvittavia asioita. N\u00e4iden asioiden k\u00e4sittelyn j\u00e4lkeen my\u00f6s koulun haasteisiin tarttumi-nen olisi helpompaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenna Hautala (jemahaut) on 2015-05-20 13:19:57.744718. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-20T13:19:58Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505201921.pdf: 1054711 bytes, checksum: 04606b7d338d5f86c1938377fa6a5629 (MD5)\nlicense.html: 5134 bytes, checksum: 0e1f38a1c7cf01c758321149a39acfa1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-20T13:19:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505201921.pdf: 1054711 bytes, checksum: 04606b7d338d5f86c1938377fa6a5629 (MD5)\nlicense.html: 5134 bytes, checksum: 0e1f38a1c7cf01c758321149a39acfa1 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatioryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "defensiiviset rutiinit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ryhm\u00e4ajattelu opiskelijaryhm\u00e4n tapana v\u00e4ltell\u00e4 ristiriitoja", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505201921", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-20T13:19:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45963
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e4efedc-a103-4e0e-a13f-00e5e749bd4a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505201921.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautala, Jenna Tikkanen, Elisa Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja integraatioryhmä ryhmädynamiikka ryhmäajattelu defensiiviset rutiinit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajankoulutus ryhmät opiskelijat
title Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
title_full Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
title_fullStr Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
title_full_unstemmed Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
title_short Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
title_sort ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
title_txtP Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
topic integraatioryhmä ryhmädynamiikka ryhmäajattelu defensiiviset rutiinit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajankoulutus ryhmät opiskelijat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education defensiiviset rutiinit integraatioryhmä opettajankoulutus opiskelijat ryhmäajattelu ryhmädynamiikka ryhmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45963 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505201921
work_keys_str_mv AT hautalajenna ryhmäajatteluopiskelijaryhmäntapanavältelläristiriitoja