Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla

Perälä, S. & Pispala, J. 2015. Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 145 s., 26 liitettä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Perälä, Samu, Pispala, Jukka
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45959
_version_ 1826225771728863232
author Perälä, Samu Pispala, Jukka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Perälä, Samu Pispala, Jukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Perälä, Samu Pispala, Jukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Perälä, Samu
datasource_str_mv jyx
description Perälä, S. & Pispala, J. 2015. Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 145 s., 26 liitettä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 8.- 9. -luokkalaisten oppilaiden keskuudessa esiintyvää koulukiusaamista, fyysisen aktiivisuuden määrää sekä heidän liikuntamotiivejaan. Lisäksi pyrimme selvittämään koulukiusaamisen yhteyttä oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen sekä liikuntamotiiveihin 8.- ja 9. -luokkalaisilla tytöillä ja pojilla. Tutkimuksen kohdejoukkona oli Liikkuva koulu -hankkeeseen osallistuneiden koulujen 8.- ja 9. luokkalaiset. Aineisto kerättiin LIKES -tutkimuskeskuksen teettämällä laajalla kyselylo-makkeella syksyllä 2011 ja tutkimukseen osallistui yhteensä 1231 oppilasta kahdeksasta eri koulusta ympäri Suomea. Aineiston kuvailussa käytimme keskiarvoja, keskihajontoja sekä frekvenssejä. Riippumattomien otosten t-testiä käytimme selvittäessämme tyttöjen ja poikien ja 8. -9. –luokkalaisten eroja tutkituissa muuttujissa. Koulukiusaamisen yhteyttä oppilaiden fyysisen aktiivisuuden määrään tutkimme ristiintaulukoinnin avulla. Oppilaiden liikuntamo-tiiveja analysoimme Promax-rotatoidun pääakselifaktorianalyysin avulla muodostettujen summamuuttujien kautta. Kiusaamisen yhteyksiä liikuntamotivaatioon tutkimme Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. Kaikista oppilaista yhteensä 20,3 % oli kokenut kiusaamista tutkimuslukukauden aikana. Sa-moin joka viides oppilaista tunnusti osallistuvansa muiden kiusaamiseen koulussa. Pojat osal-listuivat kiusaamiseen tyttöjä enemmän sekä kokivat myös tulleensa kiusatuiksi useammin kuin tytöt. Liikuntasuositusten mukaan vähintään tunnin päivittäin liikkui 12, 8 % tutkimukseen osallistuneista oppilaista. Pojat täyttivät suosituksen tyttöjä useammin. Lisäksi liikunnan määrä väheni 8. luokalta 9. luokalle siirryttäessä. Kouluajan ulkopuolella 4,8 % oppilaista ei harrasta lainkaan liikuntaa. Oppilaat, jotka kokivat koulukiusaamista, olivat useammin fyysisesti erittäin passiivisia, kuin oppilaat, jotka eivät kokeneet kiusaamista. Koulukiusaajat puolestaan harrastivat kokonaisuudessaan vähemmän liikuntaa kuin oppilaat, jotka eivät osallistuneet kiusaamiseen koulussa. Koulukiusaamisen ja liikuntamotiivien väliset korrelaatiot olivat alhaisella tasolla. Samoin kävi koulukiusaamisen ja liikkumattomuuden syiden välisiä korrelaatioita tarkasteltaessa. Tulosten mukaan voidaan todeta, että vain harva suomalainen 8.-9. luokkalainen liikkuu ter-veytensä kannalta riittävästi. Koulukiusaamisen määrä oli tutkituissa kouluissa melko korkea. Vähäinen liikunta aktiivisuus ja kiusaaminen olivat yhteydessä toisiinsa. Vähän liikkuvia sekä kiusattiin, että he kiusasivat muita enemmän. Lisäksi voidaan todeta, että panostamalla kiu-saamisen ehkäisyyn suomalaisissa kouluissa, on mahdollista vaikuttaa positiivisesti myös oppilaiden fyysisen kokonaisaktiivisuuden määrään. Avainsanat: Liikkuva koulu, koulukiusaaminen, fyysinen aktiivisuus, liikuntamotiivit, 8. ja 9. luokkalaiset Perälä, S. & Pispala, J. 2015. The connections between bullying in school and physical activity together with physical activity -motives during leisure time on students, grades 8. and 9. Department of Physical Education. University of Jyväskylä, Master`s thesis, 145 pp., 26 ap-pendicies. The purpose of this study was to investigate bullying in school, physical activity and -motives on students grades 8.-9. Furthermore study tried to solve how bullying and being bullied at school effects to adolescent boys` and girls` physical activity and how they get motivated to be physically active or what are the reasons to be inactive. Target group consisted eight- and ninth-graders from the schools which took part in Liikkuva koulu -project during autumn 2011. The material was collected as a part of a survey organized by LIKES-research facility. Eight schools around Finland took part to the survey and in total 1231 students answered the questionnaire. To describe our data we used means, standard de-viations and frequencies. To compare the differences between grades and sex on our variables, we used Independent samples t-test. Crosstabs were used to compare connections between bullying and physical activity. Using Principal axis factoring, physical activity motives were summed into groups for easier analyzes. To find out the connections between physical activity motives and bullying, Pearson`s correlation coefficient was used.. During the research semester 20,3 % of the students had been bullied. Also every fifth student confessed to take part in bullying. Boys bullied more than girls, but were also bullied by others more than girls. In this study 12,8 % of the student moved at least 60 min every day, like its recommended. Boys fulfilled recommendations more often than girl. Furthermore, physical activity declined from 8-grade to 9-grade. Outside of school day 4,8 % of the students don`t do any physically active exercises. Students who were bullied, were more often physically passive than students who didn`t face bullying. Bullies in turn were in total less physically active than student who didn’t take part in bullying. Correlations between bullying and physical activity motives were weak. Correlations were similarly weak between bullying and reasons to be inactive. According to the results, very few Finn 8. or 9.grader is physically active enough in health point of view. The amount of bullying was quite high in the research-schools. Low level of physical activity was linked to bullying at school. Student who were physically inactive both bullied and were bullied by others, more than average. You can also find that investing in prevention of bullying can also effect positively on students physical activity. Keywords: Liikkuva koulu, bullying, physical activity, physical activity -motives, 8. and 9. Grade
first_indexed 2023-03-22T09:58:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Per\u00e4l\u00e4, Samu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pispala, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-20T09:44:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-20T09:44:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473942", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45959", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Per\u00e4l\u00e4, S. & Pispala, J. 2015. Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 145 s., 26 liitett\u00e4.\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 8.- 9. -luokkalaisten oppilaiden keskuudessa esiintyv\u00e4\u00e4 koulukiusaamista, fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n liikuntamotiivejaan. Lis\u00e4ksi pyrimme selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n koulukiusaamisen yhteytt\u00e4 oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen sek\u00e4 liikuntamotiiveihin 8.- ja 9. -luokkalaisilla tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. \nTutkimuksen kohdejoukkona oli Liikkuva koulu -hankkeeseen osallistuneiden koulujen 8.- ja 9. luokkalaiset. Aineisto ker\u00e4ttiin LIKES -tutkimuskeskuksen teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laajalla kyselylo-makkeella syksyll\u00e4 2011 ja tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 1231 oppilasta kahdeksasta eri koulusta ymp\u00e4ri Suomea. Aineiston kuvailussa k\u00e4ytimme keskiarvoja, keskihajontoja sek\u00e4 frekvenssej\u00e4. Riippumattomien otosten t-testi\u00e4 k\u00e4ytimme selvitt\u00e4ess\u00e4mme tytt\u00f6jen ja poikien ja 8. -9. \u2013luokkalaisten eroja tutkituissa muuttujissa. Koulukiusaamisen yhteytt\u00e4 oppilaiden fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n tutkimme ristiintaulukoinnin avulla. Oppilaiden liikuntamo-tiiveja analysoimme Promax-rotatoidun p\u00e4\u00e4akselifaktorianalyysin avulla muodostettujen summamuuttujien kautta. Kiusaamisen yhteyksi\u00e4 liikuntamotivaatioon tutkimme Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. \nKaikista oppilaista yhteens\u00e4 20,3 % oli kokenut kiusaamista tutkimuslukukauden aikana. Sa-moin joka viides oppilaista tunnusti osallistuvansa muiden kiusaamiseen koulussa. Pojat osal-listuivat kiusaamiseen tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n sek\u00e4 kokivat my\u00f6s tulleensa kiusatuiksi useammin kuin tyt\u00f6t. Liikuntasuositusten mukaan v\u00e4hint\u00e4\u00e4n tunnin p\u00e4ivitt\u00e4in liikkui 12, 8 % tutkimukseen osallistuneista oppilaista. Pojat t\u00e4yttiv\u00e4t suosituksen tytt\u00f6j\u00e4 useammin. Lis\u00e4ksi liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4heni 8. luokalta 9. luokalle siirrytt\u00e4ess\u00e4. Kouluajan ulkopuolella 4,8 % oppilaista ei harrasta lainkaan liikuntaa. Oppilaat, jotka kokivat koulukiusaamista, olivat useammin fyysisesti eritt\u00e4in passiivisia, kuin oppilaat, jotka eiv\u00e4t kokeneet kiusaamista. Koulukiusaajat puolestaan harrastivat kokonaisuudessaan v\u00e4hemm\u00e4n liikuntaa kuin oppilaat, jotka eiv\u00e4t osallistuneet kiusaamiseen koulussa. Koulukiusaamisen ja liikuntamotiivien v\u00e4liset korrelaatiot olivat alhaisella tasolla. Samoin k\u00e4vi koulukiusaamisen ja liikkumattomuuden syiden v\u00e4lisi\u00e4 korrelaatioita tarkasteltaessa. \nTulosten mukaan voidaan todeta, ett\u00e4 vain harva suomalainen 8.-9. luokkalainen liikkuu ter-veytens\u00e4 kannalta riitt\u00e4v\u00e4sti. Koulukiusaamisen m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli tutkituissa kouluissa melko korkea. V\u00e4h\u00e4inen liikunta aktiivisuus ja kiusaaminen olivat yhteydess\u00e4 toisiinsa. V\u00e4h\u00e4n liikkuvia sek\u00e4 kiusattiin, ett\u00e4 he kiusasivat muita enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi voidaan todeta, ett\u00e4 panostamalla kiu-saamisen ehk\u00e4isyyn suomalaisissa kouluissa, on mahdollista vaikuttaa positiivisesti my\u00f6s oppilaiden fyysisen kokonaisaktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n.\n\nAvainsanat: Liikkuva koulu, koulukiusaaminen, fyysinen aktiivisuus, liikuntamotiivit, 8. ja 9. luokkalaiset", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Per\u00e4l\u00e4, S. & Pispala, J. 2015. The connections between bullying in school and physical activity together with physical activity -motives during leisure time on students, grades 8. and 9. Department of Physical Education. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master`s thesis, 145 pp., 26 ap-pendicies.\nThe purpose of this study was to investigate bullying in school, physical activity and -motives on students grades 8.-9. Furthermore study tried to solve how bullying and being bullied at school effects to adolescent boys` and girls` physical activity and how they get motivated to be physically active or what are the reasons to be inactive. \nTarget group consisted eight- and ninth-graders from the schools which took part in Liikkuva koulu -project during autumn 2011. The material was collected as a part of a survey organized by LIKES-research facility. Eight schools around Finland took part to the survey and in total 1231 students answered the questionnaire. To describe our data we used means, standard de-viations and frequencies. To compare the differences between grades and sex on our variables, we used Independent samples t-test. Crosstabs were used to compare connections between bullying and physical activity. Using Principal axis factoring, physical activity motives were summed into groups for easier analyzes. To find out the connections between physical activity motives and bullying, Pearson`s correlation coefficient was used..\nDuring the research semester 20,3 % of the students had been bullied. Also every fifth student confessed to take part in bullying. Boys bullied more than girls, but were also bullied by others more than girls. In this study 12,8 % of the student moved at least 60 min every day, like its recommended. Boys fulfilled recommendations more often than girl. Furthermore, physical activity declined from 8-grade to 9-grade. Outside of school day 4,8 % of the students don`t do any physically active exercises. Students who were bullied, were more often physically passive than students who didn`t face bullying. Bullies in turn were in total less physically active than student who didn\u2019t take part in bullying. Correlations between bullying and physical activity motives were weak. Correlations were similarly weak between bullying and reasons to be inactive. \nAccording to the results, very few Finn 8. or 9.grader is physically active enough in health point of view. The amount of bullying was quite high in the research-schools. Low level of physical activity was linked to bullying at school. Student who were physically inactive both bullied and were bullied by others, more than average. You can also find that investing in prevention of bullying can also effect positively on students physical activity.\n\nKeywords: Liikkuva koulu, bullying, physical activity, physical activity -motives, 8. and 9. Grade", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Samu Per\u00e4l\u00e4 (saarpera) on 2015-05-20 09:44:51.047559. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-20T09:44:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505201915.pdf: 3561880 bytes, checksum: 48f88ea643a8f42743b4e4948642b607 (MD5)\nlicense.html: 5188 bytes, checksum: 5995b5cb89b6cb542fc13e6eeb98a3b0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-20T09:44:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505201915.pdf: 3561880 bytes, checksum: 48f88ea643a8f42743b4e4948642b607 (MD5)\nlicense.html: 5188 bytes, checksum: 5995b5cb89b6cb542fc13e6eeb98a3b0 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (151 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikkuva koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukiusaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamotiivit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "8. ja 9. luokkalaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505201915", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-20T09:44:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45959
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f222444-c876-42dc-9216-36b1d11d8b4f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505201915.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perälä, Samu Pispala, Jukka Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla Liikkuva koulu koulukiusaaminen fyysinen aktiivisuus liikuntamotiivit 8. ja 9. luokkalaiset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kiusaaminen liikunta motivaatio nuoret itsetunto
title Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
title_full Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
title_fullStr Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
title_full_unstemmed Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
title_short Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
title_sort koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa ajan liikuntamotiiveihin 8 ja 9 luokkalaisilla
title_txtP Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
topic Liikkuva koulu koulukiusaaminen fyysinen aktiivisuus liikuntamotiivit 8. ja 9. luokkalaiset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kiusaaminen liikunta motivaatio nuoret itsetunto
topic_facet 502 8. ja 9. luokkalaiset Liikkuva koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus itsetunto kiusaaminen koulukiusaaminen liikunta liikuntamotiivit motivaatio nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45959 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505201915
work_keys_str_mv AT peräläsamu koulukiusaamisenyhteysfyysisenaktiivisuudenmääräänsekävapaaajanliikuntamotiiveihin8ja