L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2

Työn tavoitteena oli selvittää, miten lukion ranskan lyhyen oppimäärän 3. ja 4. kurssien oppikirja Escalier 2 opettaa ääntämistä. Ääntäminen oli tutkimusaiheena kiinnostava, sillä se luo pohjan suulliselle ilmaisulle. Puhujan kieliopillisesti oikea viesti ei välttämättä välity halutunlaisena, mikäli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Järvinen, Asta
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fra
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45954
_version_ 1826225808240279552
author Järvinen, Asta
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Järvinen, Asta Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Järvinen, Asta Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Järvinen, Asta
datasource_str_mv jyx
description Työn tavoitteena oli selvittää, miten lukion ranskan lyhyen oppimäärän 3. ja 4. kurssien oppikirja Escalier 2 opettaa ääntämistä. Ääntäminen oli tutkimusaiheena kiinnostava, sillä se luo pohjan suulliselle ilmaisulle. Puhujan kieliopillisesti oikea viesti ei välttämättä välity halutunlaisena, mikäli ääntämisessä on liian suuria puutteita. Oletuksena oli, että kirjassa keskityttäisiin erityisesti suomenkielisille oppijoille hankaluuksia tuottavien ranskan fonetiikan piirteiden opettamiseen. Nämä alueet jaoteltiin kolmeen osaan: kirjoitusasun ja ääntämisasun eroavaisuuksista aiheutuviin ongelmiin, suomenkielisille oppijoille hankaliin äänteisiin ja puheen sujuvuuteen. Ääntämisen kuvaamiseen kirjassa käytettiin kansainvälistä foneettista aakkostoa (I.P.A). Kirjan jokaisesta kappaleesta löytyi ääntämisen opetukseen tarkoitettu tehtäväosio ja kirjassa oli yhteensä 25 ääntämistehtävää. Sen lisäksi kappalekohtaisista sanastoista löytyivät ääntämisohjeet foneettisesti kirjoitettuna. Ääntämisen opetuksen jakaminen eri osa-alueisiin ei ollut helppoa, sillä eri alueet ovat toistensa kanssa osittain päällekkäisiä. Joissakin tehtävissä saatettiin keskittyä suomenkieliselle vieraan äänteen kirjoitus- ja ääntämisasujen ristiriitoihin, jolloin tehtävä kuuluu kahteen kategoriaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tehtävissä suosittu toimintatapa oli kuuntelu, johon yhdistettiin sanojen toistamista, tekstin lukemista ja vastausten tarkastamista. Käsitellyt piirteet keskittyivät suomenkielisten ongelmakohtiin,mutta mukana oli myös puheen yleistä sujuvuutta koskevia tehtäviä.
first_indexed 2015-05-20T20:02:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Blankenstein, Heli-Hannele", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvinen, Asta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-20T06:47:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-20T06:47:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45954", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6n tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lukion ranskan lyhyen oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n 3. ja 4. kurssien\noppikirja Escalier 2 opettaa \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4. \u00c4\u00e4nt\u00e4minen oli tutkimusaiheena kiinnostava, sill\u00e4\nse luo pohjan suulliselle ilmaisulle. Puhujan kieliopillisesti oikea viesti ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 v\u00e4lity halutunlaisena, mik\u00e4li \u00e4\u00e4nt\u00e4misess\u00e4 on liian suuria puutteita. Oletuksena oli, ett\u00e4 kirjassa keskitytt\u00e4isiin erityisesti suomenkielisille oppijoille hankaluuksia tuottavien ranskan fonetiikan piirteiden opettamiseen. N\u00e4m\u00e4 alueet jaoteltiin kolmeen osaan: kirjoitusasun ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misasun eroavaisuuksista aiheutuviin ongelmiin, suomenkielisille oppijoille hankaliin \u00e4\u00e4nteisiin ja puheen sujuvuuteen. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen kuvaamiseen kirjassa k\u00e4ytettiin kansainv\u00e4list\u00e4 foneettista aakkostoa (I.P.A). Kirjan jokaisesta kappaleesta l\u00f6ytyi \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen tarkoitettu teht\u00e4v\u00e4osio ja kirjassa oli yhteens\u00e4 25 \u00e4\u00e4nt\u00e4misteht\u00e4v\u00e4\u00e4. Sen lis\u00e4ksi kappalekohtaisista sanastoista l\u00f6ytyiv\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4misohjeet foneettisesti kirjoitettuna. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen jakaminen eri osa-alueisiin ei ollut helppoa, sill\u00e4 eri alueet ovat toistensa kanssa osittain p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isi\u00e4. Joissakin teht\u00e4viss\u00e4 saatettiin keskitty\u00e4 suomenkieliselle vieraan \u00e4\u00e4nteen kirjoitus- ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misasujen ristiriitoihin, jolloin teht\u00e4v\u00e4 kuuluu kahteen kategoriaan. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 suosittu toimintatapa oli kuuntelu, johon yhdistettiin sanojen toistamista, tekstin lukemista ja vastausten tarkastamista. K\u00e4sitellyt piirteet keskittyiv\u00e4t suomenkielisten ongelmakohtiin,mutta mukana oli my\u00f6s puheen yleist\u00e4 sujuvuutta koskevia teht\u00e4vi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Asta J\u00e4rvinen (aseljarv) on 2015-05-20 06:47:18.557345. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-20T06:47:18Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505201910.pdf: 175672 bytes, checksum: ffc67ddf3ce53b060d29fb9bce3e6f83 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 667c433d7309c09c1b973c98c7d3126b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-20T06:47:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505201910.pdf: 175672 bytes, checksum: ffc67ddf3ce53b060d29fb9bce3e6f83 (MD5)\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 667c433d7309c09c1b973c98c7d3126b (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraiden kielten opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fonetiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fran\u00e7ais langue \u00e9trang\u00e8re", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "phon\u00e9tique", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prononciation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L'enseignement de la prononciation du fran\u00e7ais dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505201910", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-20T06:47:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45954
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ee9fbe8a-7cda-48f4-8225-870ba4000106\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505201910.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvinen, Asta L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2 vieraiden kielten opetus fonetiikka français langue étrangère phonétique prononciation Romance philology Romaaninen filologia
title L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
title_full L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
title_fullStr L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2 L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
title_full_unstemmed L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2 L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
title_short L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
title_sort l enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais escalier 2
title_txtP L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
topic vieraiden kielten opetus fonetiikka français langue étrangère phonétique prononciation Romance philology Romaaninen filologia
topic_facet Romaaninen filologia Romance philology fonetiikka français langue étrangère phonétique prononciation vieraiden kielten opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45954 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505201910
work_keys_str_mv AT järvinenasta lenseignementdelaprononciationdufrancaisdanslemanuelscolairefinlandaisescalier2