Musiikki välineenä varhaiskasvatusikäisten tunnekasvatuksessa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan päi-väkodeissa ja mitä tunnekasvatuksen työtapoja päiväkodin kasvattajahenkilö-kunnalla on käytössään. Lisäksi selvitettiin, miten musiikkia hyödynnetään päiväkotiryhmien tunnekasvatuksen välineenä ja mitä musiikkikasvatuksen t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Eloranta, Riika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45945
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan päi-väkodeissa ja mitä tunnekasvatuksen työtapoja päiväkodin kasvattajahenkilö-kunnalla on käytössään. Lisäksi selvitettiin, miten musiikkia hyödynnetään päiväkotiryhmien tunnekasvatuksen välineenä ja mitä musiikkikasvatuksen työtapoja päiväkodin kasvattajahenkilökunnalla on käytössään. Tutkimus on toteutettu sähköisenä kyselylomaketutkimuksena aineis-toon valituissa päiväkodeissa Seinäjoella ja Jyväskylässä. Päiväkodit valittiin kyselyyn arpomalla. Kysely on suunnattu kaikille päiväkodin kasvattajahenki-lökunnan jäsenille. Tutkimus on pääasiassa määrällinen, mutta tuloksia on analysoitu myös laadullisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneista suurin osa ei käy-tä musiikkia tunnekasvatuksen tukena. Musiikkia kuitenkin hyödynnetään monipuolisesti päiväkotiryhmien arjessa sekä omana toimintanaan kuin mui-den toimintojen yhteydessä. Vain harvalla vastanneista oli ryhmässään käytös-sä joku tietty musiikkikasvatuksen suuntaus, mutta niitäkin oli hyödynnetty. Pystyäkseen hyödyntämään musiikkia enemmän lapsiryhmässään, vastaajat kokivat tarvitsevansa eniten lisää koulutusta sekä materiaaleja. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikkia hyödynne-tään jo jonkin verran osana päiväkotiryhmien tunnekasvatusta. Musiikin käy-tön hyötyjä tulisi kuitenkin tuoda enemmän päiväkotien kasvattajahenkilö-kunnan tietoisuuteen. Lisäksi kasvattajahenkilökunnalle voisi tarjota lisää tie-toa, miten musiikkia voidaan käyttää välineenä varhaiskasvatusikäisten tunne-kasvatuksessa.