"Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?"

TIIVISTELMÄ Niemi, Paula. & Vihersaari, Juuli. 2015. ”Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?” Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 82s., 2 liitettä. Liikkuminen kehittää motorisia perustaitoja, joita lapset tarvitsevat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Niemi, Paula, Vihersaari, Juuli
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45942
_version_ 1826225773030146048
author Niemi, Paula Vihersaari, Juuli
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niemi, Paula Vihersaari, Juuli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niemi, Paula Vihersaari, Juuli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niemi, Paula
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Niemi, Paula. & Vihersaari, Juuli. 2015. ”Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?” Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 82s., 2 liitettä. Liikkuminen kehittää motorisia perustaitoja, joita lapset tarvitsevat selvitäkseen jokapäiväi-sessä elämässä ja oppiakseen uusia asioita ympäröivästä maailmasta (Sääkslahti 2005, 13). Motoriset perustaidot ovat ihmisen kaikelle liikkumiselle välttämättömiä taitoja ja taitojen yhdistelmiä (Pangrazi 2001, 298; Gabbard 2004, 285-286; Gallahue ym. 2012, 15). Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää Yleisradion Internet keskustelupalstalle kirjoitta-neiden käsityksiä alle kouluikäisten lasten heikkoihin liikuntataitoihin liittyen. Erityisesti et-simme vastausta kysymykseen: Millä tavalla nettipalstalle kirjoittaneet selittävät lasten liikun-tataitoja ja kenen he ajattelevat olevan vastuussa niiden kehittymisestä? Tutkimuksemme oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Toteutimme aineiston analyysin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, ja sen tukena käytimme määrällistä analyysiä, kvantifiointia. Tutkimuk-semme aineistona käytettiin keskustelupalstalle kirjoitettuja kommentteja 24.9–31.10.2013 välisenä ajanjaksona. Kommentteja oli kirjoitettu yhteensä 130 kappaletta. Tutkimusaineisto sisälsi tekstimuotoista materiaalia 36 sivua (calibri body 11, rivivälillä1,15). Sen oli kirjoittanut 129 erilaisen nimimerkin suojassa kommentoivaa henkilöä. Analysoinnin tuloksena muodostui viisi lasten liikuntataitoja selittävää pääluokkaa: 1) sosiaa-liset tekijät, 2) yksilölliset tekijät, 3) fyysinen ympäristö, 4) yhteiskunta ja 5) muut kommentit liikuntataitoihin liittyen. Pääluokat sisältävät selityksiä siitä, mistä lasten heikot liikuntataidot johtuvat, kuinka niihin voidaan vaikuttaa, sekä kenen vastuulle niiden kehittämisen nähdään kuuluvan. Sosiaaliset tekijät oli suurin pääluokka, jossa keskusteltiin liikkumaan innostamisesta sekä rajoittamisesta, liikkumismahdollisuuksien tarjoamisesta sekä ohjeista ja neuvoista kasvattajille. Yksilölliset tekijät -pääluokassa lapsen heikkoja liikuntataitoja selitettiin eniten yksilöiden erilaisuudella. Fyysinen ympäristö pääluokka sisälsi keskustelua hyötyliikunnasta, liikkumisympäristöistä ja niiden turvallisuudesta, sekä ruutuajasta. Yhteiskunta pääluokassa puhuttiin yhteiskunnan muuttumisesta ja kasvatusinstituutioiden vastuusta. Muut kommentit liikuntataitoihin liittyen pääluokka sisälsi yksittäisiä tekijöitä, joiden ajateltiin vaikuttavan lapsen liikuntataitoihin. Keskustelupalstat ovat nykyaikainen tapa tuoda omia ajatuksia avoimesti esille ja samalla saada niihin tukea muilta kirjoittajilta. Tämä tutkimus osoitti että keskustelupalstalle kirjoitta-neet henkilöt selittivät lasten heikkojen liikuntataitojen johtuvan useista eri tekijöistä. Vastuun lasten liikuntataitojen kehittämisestä nähtiin kuuluvan eriävissä määrin joko vanhemmille, kasvattajille, urheiluseuroille, neuvoloille tai yhteiskunnalle. Avainsanat: alle kouluikäiset lapset, fyysinen aktiivisuus, motoriset perustaidot, keskustelu-palsta, vanhempien käsitykset ABSTRACT Niemi, Paula. & Vihersaari, Juuli. 2015. "Is children's clumsiness overprotective parents' fault?" Master's thesis in physical education. The Faculty of Physical Education, University of Jyväskylä, 82, 2 appendices. Physical activity develops the fundamental motor skills that children need in order to succeed in their daily lives and to be able to learn new things about the surrounding world (Sääkslahti 2005, 13). The fundamental motor skills are essential skills and skills combinations for all human movement (Pangrazzi 2001, 298; Gabbard, 2004, 285-286; Gallahue et al. 2012, 15). The purpose of our master's thesis was to study the perceptions regarding children's physical skills. Our target group was the people who have been writing on the Internet forum of Yleis-radio. In particular we were looking for an answer to the following question: How do the online column writers explain the children's physical skills and whom do they think is respon-sible for the development? The study was a qualitative case study. We carried out the data-analysis as data-based content analysis and it was supported by a quantitative analysis called quantification. The material used in our study was the comments written on the forum be-tween 24th of September and 31st of October the year 2013. In total there were 130 written comments. The research material included a textual material of 36 pages (Calibri body 11, spacing 1,15). It was written by 129 different persons who used pseudonyms when writing the comments. The analysis resulted in five main categories that explained children's physical skills: 1) social factors, 2) individual factors, 3) environment, 4) society and 5) other comments regarding physical skills. The main categories included explanations for children’s poor physical skills, how they can be affected, and who is seen to be responsible of developing the skills. “Social factors” was the largest category and the discussion included motivations and limitations of physical activity, providing possibilities for physical activity and guidance for parents and educators. In the category “Individual factors” the child’s poor physical skills were explained mostly by the individual differences. “Environment” –category contained a discussion of functional training, the sports environment and its safety as well as the screen time. In the category “Society” the change of the society and the responsibility of the educational institu-tions was discussed. “Other comments regarding”- category contained individual factors that are thought to affect child's physical skills. Internet forums are a modern way to openly express the thoughts and get support from the other writers. This study showed that the people who write on the forum explained the chil-dren’s poor physical skills with several different factors. The responsibility of developing children's physical skills was in differing degrees seen to belong to the parents, educators, sports clubs, childcare clinics or the society. Keywords: children under school age, physical activity, basic motor skills, forum, parental perceptions
first_indexed 2023-03-22T09:57:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihersaari, Juuli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-19T11:39:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-19T11:39:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474816", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45942", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nNiemi, Paula. & Vihersaari, Juuli. 2015. \u201dOnko lasten k\u00f6mpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?\u201d Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 82s., 2 liitett\u00e4. \r\n\r\nLiikkuminen kehitt\u00e4\u00e4 motorisia perustaitoja, joita lapset tarvitsevat selvit\u00e4kseen jokap\u00e4iv\u00e4i-sess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja oppiakseen uusia asioita ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4st\u00e4 maailmasta (S\u00e4\u00e4kslahti 2005, 13). Motoriset perustaidot ovat ihmisen kaikelle liikkumiselle v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 taitoja ja taitojen yhdistelmi\u00e4 (Pangrazi 2001, 298; Gabbard 2004, 285-286; Gallahue ym. 2012, 15). Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Yleisradion Internet keskustelupalstalle kirjoitta-neiden k\u00e4sityksi\u00e4 alle kouluik\u00e4isten lasten heikkoihin liikuntataitoihin liittyen. Erityisesti et-simme vastausta kysymykseen: Mill\u00e4 tavalla nettipalstalle kirjoittaneet selitt\u00e4v\u00e4t lasten liikun-tataitoja ja kenen he ajattelevat olevan vastuussa niiden kehittymisest\u00e4? Tutkimuksemme oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Toteutimme aineiston analyysin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4, ja sen tukena k\u00e4ytimme m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 analyysi\u00e4, kvantifiointia. Tutkimuk-semme aineistona k\u00e4ytettiin keskustelupalstalle kirjoitettuja kommentteja 24.9\u201331.10.2013 v\u00e4lisen\u00e4 ajanjaksona. Kommentteja oli kirjoitettu yhteens\u00e4 130 kappaletta. Tutkimusaineisto sis\u00e4lsi tekstimuotoista materiaalia 36 sivua (calibri body 11, riviv\u00e4lill\u00e41,15). Sen oli kirjoittanut 129 erilaisen nimimerkin suojassa kommentoivaa henkil\u00f6\u00e4.\r\n \r\nAnalysoinnin tuloksena muodostui viisi lasten liikuntataitoja selitt\u00e4v\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4luokkaa: 1) sosiaa-liset tekij\u00e4t, 2) yksil\u00f6lliset tekij\u00e4t, 3) fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6, 4) yhteiskunta ja 5) muut kommentit liikuntataitoihin liittyen. P\u00e4\u00e4luokat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t selityksi\u00e4 siit\u00e4, mist\u00e4 lasten heikot liikuntataidot johtuvat, kuinka niihin voidaan vaikuttaa, sek\u00e4 kenen vastuulle niiden kehitt\u00e4misen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kuuluvan. Sosiaaliset tekij\u00e4t oli suurin p\u00e4\u00e4luokka, jossa keskusteltiin liikkumaan innostamisesta sek\u00e4 rajoittamisesta, liikkumismahdollisuuksien tarjoamisesta sek\u00e4 ohjeista ja neuvoista kasvattajille. Yksil\u00f6lliset tekij\u00e4t -p\u00e4\u00e4luokassa lapsen heikkoja liikuntataitoja selitettiin eniten yksil\u00f6iden erilaisuudella. Fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6 p\u00e4\u00e4luokka sis\u00e4lsi keskustelua hy\u00f6tyliikunnasta, liikkumisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 ja niiden turvallisuudesta, sek\u00e4 ruutuajasta. Yhteiskunta p\u00e4\u00e4luokassa puhuttiin yhteiskunnan muuttumisesta ja kasvatusinstituutioiden vastuusta. Muut kommentit liikuntataitoihin liittyen p\u00e4\u00e4luokka sis\u00e4lsi yksitt\u00e4isi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, joiden ajateltiin vaikuttavan lapsen liikuntataitoihin. \r\n\r\nKeskustelupalstat ovat nykyaikainen tapa tuoda omia ajatuksia avoimesti esille ja samalla saada niihin tukea muilta kirjoittajilta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti ett\u00e4 keskustelupalstalle kirjoitta-neet henkil\u00f6t selittiv\u00e4t lasten heikkojen liikuntataitojen johtuvan useista eri tekij\u00f6ist\u00e4. Vastuun lasten liikuntataitojen kehitt\u00e4misest\u00e4 n\u00e4htiin kuuluvan eri\u00e4viss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin joko vanhemmille, kasvattajille, urheiluseuroille, neuvoloille tai yhteiskunnalle.\r\n \r\nAvainsanat: alle kouluik\u00e4iset lapset, fyysinen aktiivisuus, motoriset perustaidot, keskustelu-palsta, vanhempien k\u00e4sitykset", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\r\n\r\nNiemi, Paula. & Vihersaari, Juuli. 2015. \"Is children's clumsiness overprotective parents' fault?\" Master's thesis in physical education. The Faculty of Physical Education, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, 82, 2 appendices.\r\n\r\nPhysical activity develops the fundamental motor skills that children need in order to succeed in their daily lives and to be able to learn new things about the surrounding world (S\u00e4\u00e4kslahti 2005, 13). The fundamental motor skills are essential skills and skills combinations for all human movement (Pangrazzi 2001, 298; Gabbard, 2004, 285-286; Gallahue et al. 2012, 15). The purpose of our master's thesis was to study the perceptions regarding children's physical skills. Our target group was the people who have been writing on the Internet forum of Yleis-radio. In particular we were looking for an answer to the following question: How do the online column writers explain the children's physical skills and whom do they think is respon-sible for the development? The study was a qualitative case study. We carried out the data-analysis as data-based content analysis and it was supported by a quantitative analysis called quantification. The material used in our study was the comments written on the forum be-tween 24th of September and 31st of October the year 2013. In total there were 130 written comments. The research material included a textual material of 36 pages (Calibri body 11, spacing 1,15). It was written by 129 different persons who used pseudonyms when writing the comments. \r\n\r\nThe analysis resulted in five main categories that explained children's physical skills: 1) social factors, 2) individual factors, 3) environment, 4) society and 5) other comments regarding physical skills. The main categories included explanations for children\u2019s poor physical skills, how they can be affected, and who is seen to be responsible of developing the skills. \u201cSocial factors\u201d was the largest category and the discussion included motivations and limitations of physical activity, providing possibilities for physical activity and guidance for parents and educators. In the category \u201cIndividual factors\u201d the child\u2019s poor physical skills were explained mostly by the individual differences. \u201cEnvironment\u201d \u2013category contained a discussion of functional training, the sports environment and its safety as well as the screen time. In the category \u201cSociety\u201d the change of the society and the responsibility of the educational institu-tions was discussed. \u201cOther comments regarding\u201d- category contained individual factors that are thought to affect child's physical skills.\r\n\r\nInternet forums are a modern way to openly express the thoughts and get support from the other writers. This study showed that the people who write on the forum explained the chil-dren\u2019s poor physical skills with several different factors. The responsibility of developing children's physical skills was in differing degrees seen to belong to the parents, educators, sports clubs, childcare clinics or the society.\r\n\r\nKeywords: children under school age, physical activity, basic motor skills, forum, parental perceptions", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juuli Vihersaari (juemvihe) on 2015-05-19 11:39:29.538617. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-19T11:39:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505191896.docx: 585238 bytes, checksum: f5a9cd43ca0b5f5e7898530aaa14a353 (MD5)\r\nlicense.html: 5131 bytes, checksum: 07619a31f49a9c9633cd65bb88dcb264 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-19T11:39:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505191896.docx: 585238 bytes, checksum: f5a9cd43ca0b5f5e7898530aaa14a353 (MD5)\r\nlicense.html: 5131 bytes, checksum: 07619a31f49a9c9633cd65bb88dcb264 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alle kouluik\u00e4iset lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motoriset perustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelu-palsta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Onko lasten k\u00f6mpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505191896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-19T11:39:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelupalstat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45942
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/20f02319-70ad-4235-8378-52d74de668d5\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201505191896.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi, Paula Vihersaari, Juuli "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?" alle kouluikäiset lapset fyysinen aktiivisuus motoriset perustaidot keskustelu-palsta vanhempien käsitykset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset motoriset taidot keskustelupalstat vanhemmat käsitykset
title "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?"
title_full "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?"
title_fullStr "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?" "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?"
title_full_unstemmed "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?" "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?"
title_short "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?"
title_sort onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika
title_txtP "Onko lasten kömpelyys ylisuojelevien vanhempien vika?"
topic alle kouluikäiset lapset fyysinen aktiivisuus motoriset perustaidot keskustelu-palsta vanhempien käsitykset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset motoriset taidot keskustelupalstat vanhemmat käsitykset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alle kouluikäiset lapset fyysinen aktiivisuus keskustelu-palsta keskustelupalstat käsitykset lapset motoriset perustaidot motoriset taidot vanhemmat vanhempien käsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45942 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505191896
work_keys_str_mv AT niemipaula onkolastenkömpelyysylisuojelevienvanhempienvika