Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia suullisesta vuorovaikutuksesta ja suullisesta esiintymisestä ruotsin kielen oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia jännittävätkö oppilaat ruotsin kielen puhumista oppituntien aikana ja kokevatko oppilaat hermost...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksanen, Marjo
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45939
_version_ 1826225804790464512
author Oksanen, Marjo
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Oksanen, Marjo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oksanen, Marjo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Oksanen, Marjo
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia suullisesta vuorovaikutuksesta ja suullisesta esiintymisestä ruotsin kielen oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia jännittävätkö oppilaat ruotsin kielen puhumista oppituntien aikana ja kokevatko oppilaat hermostuneisuutta suullisten tehtävien yhteydessä. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä opettaja voi tehdä, jotta oppilaat uskaltaisivat osallistua enemmän suullisesti oppituntien aikana. Tutkimukseen osallistui peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaita, joita oli yhteensä 27. Tutkimus toteutettiin kevään 2015 aikana kyselylomakkeen avulla, joka koostui sekä avoimista kysymyksistä että monivalintaväittämistä. Tutkimustulokset analysoitiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen. Tulokset osoittivat, että suuri osa tutkimukseen osallistuneista oppilaista kaipasi enemmän suullisia tehtäviä oppituntien aikana. Erityisesti oppilaat toivoivat erilaisia pari- ja ryhmäharjoituksia suullisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Puutteellinen kielitaito ja suppea sanavarasto koettiin yleisimpinä syinä sille, että oppitunneilla ei haluttu puhua. Oppilaat toivoivat myös, että opettaja kannustaisi heitä enemmän suulliseen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä tutkimuksen pienestä otannasta johtuen. Tulokset antavat kuitenkin hyödyllistä tietoa tuleville opettajille suullisen vuorovaikutuksen tärkeydestä oppitunneilla. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia lisää esimerkiksi selvittämällä kuinka paljon oppitunneilla käytetään pienryhmätyöskentelyä ja dialogisuutta perinteisen opettajajohtoisen opettamisen sijaan.
first_indexed 2024-09-11T08:50:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Marjo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-19T06:32:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-19T06:32:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45939", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten oppilaiden kokemuksia suullisesta vuorovaikutuksesta ja suullisesta esiintymisest\u00e4 ruotsin kielen oppitunneilla. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 oppilaat ruotsin kielen puhumista oppituntien aikana ja kokevatko oppilaat hermostuneisuutta suullisten teht\u00e4vien yhteydess\u00e4. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 opettaja voi tehd\u00e4, jotta oppilaat uskaltaisivat osallistua enemm\u00e4n suullisesti oppituntien aikana. \nTutkimukseen osallistui peruskoulun yhdeks\u00e4nnen luokan oppilaita, joita oli yhteens\u00e4 27. Tutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4n 2015 aikana kyselylomakkeen avulla, joka koostui sek\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4 ett\u00e4 monivalintav\u00e4itt\u00e4mist\u00e4. Tutkimustulokset analysoitiin sek\u00e4 kvantitatiivisia ett\u00e4 kvalitatiivisia menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 suuri osa tutkimukseen osallistuneista oppilaista kaipasi enemm\u00e4n suullisia teht\u00e4vi\u00e4 oppituntien aikana. Erityisesti oppilaat toivoivat erilaisia pari- ja ryhm\u00e4harjoituksia suullisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseksi. Puutteellinen kielitaito ja suppea sanavarasto koettiin yleisimpin\u00e4 syin\u00e4 sille, ett\u00e4 oppitunneilla ei haluttu puhua. Oppilaat toivoivat my\u00f6s, ett\u00e4 opettaja kannustaisi heit\u00e4 enemm\u00e4n suulliseen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 tutkimuksen pienest\u00e4 otannasta johtuen. Tulokset antavat kuitenkin hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa tuleville opettajille suullisen vuorovaikutuksen t\u00e4rkeydest\u00e4 oppitunneilla. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia lis\u00e4\u00e4 esimerkiksi selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kuinka paljon oppitunneilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n pienryhm\u00e4ty\u00f6skentely\u00e4 ja dialogisuutta perinteisen opettajajohtoisen opettamisen sijaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjo Oksanen (masioksa) on 2015-05-19 06:32:24.745267. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-19T06:32:25Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505191893.docx: 171119 bytes, checksum: 2a92d7223bc82494cb935a5386d2821d (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 85445e154eb483b266379eaa32980eea (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-19T06:32:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505191893.docx: 171119 bytes, checksum: 2a92d7223bc82494cb935a5386d2821d (MD5)\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 85445e154eb483b266379eaa32980eea (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Muntlig interaktion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikationsr\u00e4dsla", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "framtr\u00e4dande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikativ kompetens", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "helklassamtal", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogiskt samtal", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muntlig interaktion p\u00e5 svensklektioner hos h\u00f6gstadieelever i mellersta Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505191893", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-19T06:32:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45939
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41fb0322-b94e-46f2-846a-06b0723fb1ff\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201505191893.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksanen, Marjo Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland Muntlig interaktion kommunikationsrädsla framträdande kommunikativ kompetens helklassamtal dialogiskt samtal Swedish Ruotsin kieli
title Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland
title_full Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland
title_fullStr Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland
title_full_unstemmed Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland
title_short Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland
title_sort muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta finland
title_txtP Muntlig interaktion på svensklektioner hos högstadieelever i mellersta Finland
topic Muntlig interaktion kommunikationsrädsla framträdande kommunikativ kompetens helklassamtal dialogiskt samtal Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Muntlig interaktion Ruotsin kieli Swedish dialogiskt samtal framträdande helklassamtal kommunikationsrädsla kommunikativ kompetens
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45939 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505191893
work_keys_str_mv AT oksanenmarjo muntliginteraktionpåsvensklektionerhoshögstadieeleverimellerstafinland