Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli, selvittää millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat ovat saaneet kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti nä- kökulmana oli haastavien yhteistyötilanteiden kohtaaminen suhteessa vanhempiin ja millaiset valmiudet sekä tunnekok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkanen, Liisa
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45937
_version_ 1826225745004855296
author Pekkanen, Liisa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pekkanen, Liisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pekkanen, Liisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pekkanen, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli, selvittää millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat ovat saaneet kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti nä- kökulmana oli haastavien yhteistyötilanteiden kohtaaminen suhteessa vanhempiin ja millaiset valmiudet sekä tunnekokemukset opiskelijoilla oli siihen liittyen. Lisäksi opiskelijat saivat tuoda esiin toiveitaan ja ideoitaan opintojen kehittämiseksi kodin ja koulun välisen yhteistyön käsittelyssä. Tutkimukseen osallistui 37 Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevaa, jotka suorittivat syksyllä 2012 viimeistä, neljättä päättöharjoitteluaan. Osallistujien ikä vaihteli 20 ja 25 vuoden välillä ja osallistujista miehiä oli 10 %. Työkokemusta vastaajilla oli tyypillisesti vain muutamista sijaisuuksista. Aineiston keruun menetelmänä oli opiskelijoiden päättöharjoittelunsa aikana kirjoittama esseemuotoinen lyhyt kirjoitelma, jota viritti haastavaa yhteistyötilannetta kuvaava orientoiva teksti. Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusotetta, jossa pääasiallisena analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi. Luokanopettajaopiskelijoista 14 kokivat saaneensa valmiuksia toteuttaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä valmistuttuaan. Loput vastaajista olisivat tarvinneet enemmän valmiuksia opintojensa aikana yhteistyön toteuttamista varten. Vastaajaa 10 tunsi selviävänsä haastavien perheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä, sen sijaan 27 vastaajan mielestä opinnoissa haastavaa yhteistyötä olisi pitänyt käsillä laajemmin. Opettajaopiskelijat luottivat valmistuttuaan saavansa tukea kollegoiltaan haastavan kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutuksessa, koska opinnot eivät olleet tarjonneet kaikkea sitä tukea, mitä olisivat tarvinneet. Luokanopettajaopiskelijat ehdottivat opintojen kehittämiseksi autenttisten tilanteiden läpikäyntiä sekä pienryhmäopetusta haastavista yhteistyötilanteista selviämiseksi. Lisäksi toivottiin yhteistyön ja sen haasteiden tarkastelua yhdessä kokeneiden opettajien, rehtoreiden ja vanhempien kanssa niin harjoittelujen aikana kuin muissa pääaineopinnoissa. Tutkimukseni tulokset osoittivat kodin ja koulun välisen yhteistyön käsittelemisen tärkeyden opintojen aikana. Saamieni tutkimustulosten myötä on huomattavissa valmistuvilla luokanopettajilla puutteita pystyvyydessä ja valmiuksissa yhteistyöhön vanhempien kanssa. Tulokset tuovat esiin pääaineopintojen kehittämisen tarpeen, jotta opiskelijoilla olisi valmistumisen jälkeen mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteuttaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkanen, Liisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-18T18:12:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-18T18:12:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473960", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45937", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli, selvitt\u00e4\u00e4 millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat\r\novat saaneet kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti n\u00e4-\r\nk\u00f6kulmana oli haastavien yhteisty\u00f6tilanteiden kohtaaminen suhteessa vanhempiin ja millaiset\r\nvalmiudet sek\u00e4 tunnekokemukset opiskelijoilla oli siihen liittyen. Lis\u00e4ksi opiskelijat\r\nsaivat tuoda esiin toiveitaan ja ideoitaan opintojen kehitt\u00e4miseksi kodin ja koulun v\u00e4lisen\r\nyhteisty\u00f6n k\u00e4sittelyss\u00e4.\r\nTutkimukseen osallistui 37 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevaa,\r\njotka suorittivat syksyll\u00e4 2012 viimeist\u00e4, nelj\u00e4tt\u00e4 p\u00e4\u00e4tt\u00f6harjoitteluaan. Osallistujien ik\u00e4\r\nvaihteli 20 ja 25 vuoden v\u00e4lill\u00e4 ja osallistujista miehi\u00e4 oli 10 %. Ty\u00f6kokemusta vastaajilla\r\noli tyypillisesti vain muutamista sijaisuuksista. Aineiston keruun menetelm\u00e4n\u00e4 oli opiskelijoiden\r\np\u00e4\u00e4tt\u00f6harjoittelunsa aikana kirjoittama esseemuotoinen lyhyt kirjoitelma, jota viritti\r\nhaastavaa yhteisty\u00f6tilannetta kuvaava orientoiva teksti. Tutkimus toteutettiin k\u00e4ytt\u00e4en laadullista\r\ntutkimusotetta, jossa p\u00e4\u00e4asiallisena analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\r\n\r\nLuokanopettajaopiskelijoista 14 kokivat saaneensa valmiuksia toteuttaa kodin ja\r\nkoulun v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 valmistuttuaan. Loput vastaajista olisivat tarvinneet enemm\u00e4n\r\nvalmiuksia opintojensa aikana yhteisty\u00f6n toteuttamista varten. Vastaajaa 10 tunsi selvi\u00e4v\u00e4ns\u00e4\r\nhaastavien perheiden kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4, sen sijaan 27 vastaajan mielest\u00e4\r\nopinnoissa haastavaa yhteisty\u00f6t\u00e4 olisi pit\u00e4nyt k\u00e4sill\u00e4 laajemmin. Opettajaopiskelijat\r\nluottivat valmistuttuaan saavansa tukea kollegoiltaan haastavan kodin ja koulun v\u00e4lisen\r\nyhteisty\u00f6n toteutuksessa, koska opinnot eiv\u00e4t olleet tarjonneet kaikkea sit\u00e4 tukea, mit\u00e4 olisivat\r\ntarvinneet. Luokanopettajaopiskelijat ehdottivat opintojen kehitt\u00e4miseksi autenttisten\r\ntilanteiden l\u00e4pik\u00e4ynti\u00e4 sek\u00e4 pienryhm\u00e4opetusta haastavista yhteisty\u00f6tilanteista selvi\u00e4miseksi.\r\nLis\u00e4ksi toivottiin yhteisty\u00f6n ja sen haasteiden tarkastelua yhdess\u00e4 kokeneiden opettajien,\r\nrehtoreiden ja vanhempien kanssa niin harjoittelujen aikana kuin muissa p\u00e4\u00e4aineopinnoissa.\r\nTutkimukseni tulokset osoittivat kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n k\u00e4sittelemisen t\u00e4rkeyden\r\nopintojen aikana. Saamieni tutkimustulosten my\u00f6t\u00e4 on huomattavissa valmistuvilla\r\nluokanopettajilla puutteita pystyvyydess\u00e4 ja valmiuksissa yhteisty\u00f6h\u00f6n vanhempien kanssa.\r\nTulokset tuovat esiin p\u00e4\u00e4aineopintojen kehitt\u00e4misen tarpeen, jotta opiskelijoilla olisi valmistumisen\r\nj\u00e4lkeen mahdollisimman hyv\u00e4t l\u00e4ht\u00f6kohdat toteuttaa kodin ja koulun v\u00e4list\u00e4\r\nyhteisty\u00f6t\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Liisa Pekkanen (likapekk) on 2015-05-18 18:12:56.692511. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-18T18:12:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505181892.pdf: 872608 bytes, checksum: adb5a4cdb43b26ba644eafc34183227d (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 1d1b70fdd1b16a7986f65d59e7673f7b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-18T18:12:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505181892.pdf: 872608 bytes, checksum: adb5a4cdb43b26ba644eafc34183227d (MD5)\r\nlicense.html: 4872 bytes, checksum: 1d1b70fdd1b16a7986f65d59e7673f7b (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (55 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun v\u00e4liseen yhteisty\u00f6h\u00f6n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505181892", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-18T18:12:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45937
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46c49c0f-b8ea-45fb-bafb-5af7fc412f15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505181892.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pekkanen, Liisa Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koti koulu yhteistyö opettajankoulutus opiskelijat kasvatuskumppanuus opettajat opettajuus ammatillinen kehitys asiantuntijuus
title Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
title_full Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
title_fullStr Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
title_full_unstemmed Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
title_short Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
title_sort luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
title_txtP Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
topic minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koti koulu yhteistyö opettajankoulutus opiskelijat kasvatuskumppanuus opettajat opettajuus ammatillinen kehitys asiantuntijuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys asiantuntijuus kasvatuskumppanuus koti koulu minäpystyvyys opettajankoulutus opettajat opettajuus opiskelijat yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45937 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505181892
work_keys_str_mv AT pekkanenliisa luokanopettajaksiopiskelevienkokemuksetvalmiuksistaankodinjakoulunväliseenyhteisty