"Yritän samalla toimia aallonmurtajana" opettajien kokemuksia toimimisesta yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa

Nuttunen, Elvira. ”Yritän samalla toimia aallonmurtajana”. Opettajien kokemuksia toi- mimisesta yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa. Erityispedagogiikan pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 100 sivua. Yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa työsk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nuttunen, Elvira
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45923
Kuvaus
Yhteenveto:Nuttunen, Elvira. ”Yritän samalla toimia aallonmurtajana”. Opettajien kokemuksia toi- mimisesta yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa. Erityispedagogiikan pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 100 sivua. Yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa työskentelevien opettajien ko- kemuksia opettajuudesta ei ole aiemmin tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajuudelle annettuja erilaisia merkityksiä ja kokemuksia yksityisessä las- tensuojelulaitoksen koulussa koulukäytänteiden ja oppilaiden kautta. Tämä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatte- luna. Aineiston keruu toteutettiin haastatteluina, suurin osa sähköpostihaastatteluina. Haastatteluihin vastasi viisi (5) opettajaa ympäri Suomea. Opettajista neljä (4) työsken- telee yksityisen lastensuojelulaitoksen koulun opettajana ja yksi (1) toimii opettajana yksityisen perhekodin koulussa. Osallistujat vastasivat haastattelukysymyksiin, jotka oli jaoteltu kolmen eri teemaan; opettajuuteen, kouluun ja oppilaisiin. Tutkimusote oli fe- nomenologinen ja aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Oppilaiden kouluun tulon syyt voidaan jakaa kahteen: yksilön koulukäyn- nin ongelmiin ja aikuisten kyvyttömyyteen vastata oppilaan tarpeisiin. Koulukäytäntei- den erityisyys, kuten eriyttäminen ja yksilöllistäminen muodostuivat tekijöiksi, jotka mahdollistivat oppilaiden moninaisiin tarpeisiin vastaamisen ja peruskoulun loppuun suorittamisen. Koulunkäynti oli kokonaisvaltaista, koska nuoret asuivat ja opiskelivat samassa paikassa. Opettajat pyrkivät erilaisissa rooleissaan keskeiseen päämäärään; tavoitteena oli saada nuori sopeutumaan itsenäisenä, ajattelevana ihmisenä osaksi yh- teiskuntaa ja kasvatuksellinen osuus oli korostuneempi. Eettiset kysymykset nousivat usein esille yksityisen lastensuojelulaitoksen opettajan työssä. Voidaan todeta, että haastatteluissa esiin tullut metafora opettajasta ”aal- lonmurtajana” kiteyttää kaikkien haastateltavien kokemukset opettajan tärkeimmästä tehtävästä näissä kouluissa. Koulussa opettajuus ja koulukäytänteet olivat kokonaisval- taisia. Hakusanat: Opettajuus, yksityisen lastensuojelulaitoksen koulu, opetuksen eriyttäminen, opetuksen yksilöllistäminen, pedagogiset ratkaisut, erityinen tuki, huostaanotto