Tekniikan ihmelapset päiväkoti-ikäisten lasten viihde-elektroniikan käyttö kotona

Viihde-elektroniikka kehittyy jatkuvasti ja jo pienet lapset ovat aktiivisia laitteiden käyttäjiä. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa pienten lasten kotien viihde-elektronista ympäristöä ja sitä, kuinka paljon lapset käyttävät viihde-elektronisia laitteita kotona. Tutkimus selvitti myös viih...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pylkkänen, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45906
Description
Summary:Viihde-elektroniikka kehittyy jatkuvasti ja jo pienet lapset ovat aktiivisia laitteiden käyttäjiä. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa pienten lasten kotien viihde-elektronista ympäristöä ja sitä, kuinka paljon lapset käyttävät viihde-elektronisia laitteita kotona. Tutkimus selvitti myös viihde-elektroniikan simultaanikäytön eli monen laitteen samanaikaisen käytön piirteitä pienten lasten keskuudessa. Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena ja siihen osallistui kaksi päiväkotia. Aineistonkeruun metodina käytettiin kyselylomaketta, jonka vanhemmat täyttivät. Tutkimukseen osallistuneet 74 lasta olivat iältään 1–7-vuotiaita. Aineisto analysoitiin määrällisesti tilastomenetelmiä käyttäen. Keskeisimmät testit olivat Mann-Whitneyn U-testi ja Kurskal-Wallisin H-testi. Televisio oli viihde-elektronisista laitteista yleisin pienten lasten kodeissa. Lapset myös käyttivät sitä kotona useammin kuin mitään muuta laitetta. Lisäksi yli puolet lapsista käytti ainakin joskus tablettitietokoneita, DVD- tai Blu-ray–soittimia, pelikonsoleita, televisio-ohjelmien tallennusvälineitä, älypuhelimia ja musiikkilaitteita kotona. Viihde-elektroniikan simultaanikäyttöä esiintyi hieman alle puolella 1–7-vuotiaista lapsista ja yleisin laiteyhdistelmä oli televisio ja tablettitietokone. Lapset käyttävät kotona monenlaista viihde-elektroniikkaa ja ovat uusimpien laitteiden, kuten tablettitietokoneiden ja älypuhelimien säännöllisiä käyttäjiä. Tämän tutkimuksen perusteella Suomessa olisi tarvetta tehdä tutkimusta erityisesti alle kouluikäisten lasten simultaanikäytöstä.