"Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä

Tässä tutkielmassa tarkastellaan ammattikoululaisten nuorten tekstikäsityksiä. Tutkimusongelmani on, käsittävätkö opiskelijat tekstin kirjoitettuna ja monomodaalisena, vai hyväksyvätkö he tekstiksi myös monimodaalisia, muihinkin esitystapoihin nojaavia esityksiä. Tutkimuskysymykseni ovat, mikä ammat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Tytti
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45902
_version_ 1828193215282413568
author Hämäläinen, Tytti
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hämäläinen, Tytti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hämäläinen, Tytti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hämäläinen, Tytti
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan ammattikoululaisten nuorten tekstikäsityksiä. Tutkimusongelmani on, käsittävätkö opiskelijat tekstin kirjoitettuna ja monomodaalisena, vai hyväksyvätkö he tekstiksi myös monimodaalisia, muihinkin esitystapoihin nojaavia esityksiä. Tutkimuskysymykseni ovat, mikä ammattikoululaisen mielestä on teksti ja mitä kriteerejä hän tekstille asettaa. Tutkimusaihe on ajankohtainen ja siksi kiinnostava, että opetussuunnitelmauudistuksia on meneillään niin toisella asteella kuin peruskoulun puolellakin. Luonnollisesti uusissa opetussuunnitelmissa otetaan kantaa myös teksti- ja lukutaitoasioihin määrittelemällä näitä käsitteitä. Nämä määritelmät tulevat taas ohjaamaan opetusta tulevaisuudessa. Teoreettinen viitekehykseni nojaa laajan tekstikäsityksen, monilukutaidon ja multimodaalisen tekstin käsitteisiin ja määritelmiin. Näiden mukaan teksti on kielellisenä yksikkönä joustava ja voidaan tuottaa usean eri kanavan ja muotokielen välityksellä. Tekstimääritelmässä korostuu siis muodon sijaan pikemminkin sisällöllinen ja viestinnällinen funktio. Lähestyin tutkimusongelmaani kyselylomakkeen ja tekstinäytteiden avulla. Kyselyyn vastasi 30 ammattikoululaista eräästä suurehkosta ammattioppilaitoksesta Suomessa. Opiskelijat edustivat neljää tutkintolinjaa. Selvitin opiskelijoiden tekstikäsityksiä esittämällä heille kymmenen valitsemaani tekstinäytettä, joista jokaisen kohdalla esitin kysymyksen, onko näyte teksti vai ei. Käsittelin aineistoa sisällönanalyysin avulla muodostamalla aineistosta teemoja tekstin kriteereistä ja tyypittelemällä vastaajia heidän tekstikäsityksensä mukaan. Kuten odotettua, opiskelijoiden tekstikäsitys osoittautui monomodaaliseksi ja kirjoitettua kieltä suosivaksi. Vain muutama hyväksyi tekstiksi myös pääosin kuvaan nojaavan esityksen tai puhutun tekstin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Tytti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-15T11:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-15T11:26:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan ammattikoululaisten nuorten tekstik\u00e4sityksi\u00e4. Tutkimusongelmani on, k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opiskelijat tekstin kirjoitettuna ja monomodaalisena, vai hyv\u00e4ksyv\u00e4tk\u00f6 he tekstiksi my\u00f6s monimodaalisia, muihinkin esitystapoihin nojaavia esityksi\u00e4. Tutkimuskysymykseni ovat, mik\u00e4 ammattikoululaisen mielest\u00e4 on teksti ja mit\u00e4 kriteerej\u00e4 h\u00e4n tekstille asettaa.\n\nTutkimusaihe on ajankohtainen ja siksi kiinnostava, ett\u00e4 opetussuunnitelmauudistuksia on meneill\u00e4\u00e4n niin toisella asteella kuin peruskoulun puolellakin. Luonnollisesti uusissa opetussuunnitelmissa otetaan kantaa my\u00f6s teksti- ja lukutaitoasioihin m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ll\u00e4 n\u00e4it\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4. N\u00e4m\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t tulevat taas ohjaamaan opetusta tulevaisuudessa.\n\nTeoreettinen viitekehykseni nojaa laajan tekstik\u00e4sityksen, monilukutaidon ja multimodaalisen tekstin k\u00e4sitteisiin ja m\u00e4\u00e4ritelmiin. N\u00e4iden mukaan teksti on kielellisen\u00e4 yksikk\u00f6n\u00e4 joustava ja voidaan tuottaa usean eri kanavan ja muotokielen v\u00e4lityksell\u00e4. Tekstim\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ss\u00e4 korostuu siis muodon sijaan pikemminkin sis\u00e4ll\u00f6llinen ja viestinn\u00e4llinen funktio.\n\nL\u00e4hestyin tutkimusongelmaani kyselylomakkeen ja tekstin\u00e4ytteiden avulla. Kyselyyn vastasi 30 ammattikoululaista er\u00e4\u00e4st\u00e4 suurehkosta ammattioppilaitoksesta Suomessa. Opiskelijat edustivat nelj\u00e4\u00e4 tutkintolinjaa. Selvitin opiskelijoiden tekstik\u00e4sityksi\u00e4 esitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 heille kymmenen valitsemaani tekstin\u00e4ytett\u00e4, joista jokaisen kohdalla esitin kysymyksen, onko n\u00e4yte teksti vai ei. K\u00e4sittelin aineistoa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla muodostamalla aineistosta teemoja tekstin kriteereist\u00e4 ja tyypittelem\u00e4ll\u00e4 vastaajia heid\u00e4n tekstik\u00e4sityksens\u00e4 mukaan. Kuten odotettua, opiskelijoiden tekstik\u00e4sitys osoittautui monomodaaliseksi ja kirjoitettua kielt\u00e4 suosivaksi. Vain muutama hyv\u00e4ksyi tekstiksi my\u00f6s p\u00e4\u00e4osin kuvaan nojaavan esityksen tai puhutun tekstin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tytti H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen (tykahama) on 2015-05-15 11:26:56.400228. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-15T11:26:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505151860.pdf: 883630 bytes, checksum: f975d254e3e59a3860aa8bcfc228f02f (MD5)\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: f0411d5e7db64ebdd42ffdb388d9349f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-15T11:26:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505151860.pdf: 883630 bytes, checksum: f975d254e3e59a3860aa8bcfc228f02f (MD5)\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: f0411d5e7db64ebdd42ffdb388d9349f (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teksti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalinen teksti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstik\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monilukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattikoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sanoja, selv\u00e4\u00e4 teksti\u00e4!\": ammattikoululaisten k\u00e4sityksi\u00e4 tekstist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505151860", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-15T11:26:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45902
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:03Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/889c7599-dbfd-4d08-be1a-4e7caf9807c6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505151860.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Tytti "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä teksti multimodaalinen teksti tekstikäsitys monilukutaito ammattikoulu Finnish Suomen kieli
title "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä
title_full "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä
title_fullStr "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä
title_full_unstemmed "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä
title_short "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä
title_sort sanoja selvää tekstiä ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä
title_txtP "Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä
topic teksti multimodaalinen teksti tekstikäsitys monilukutaito ammattikoulu Finnish Suomen kieli
topic_facet Finnish Suomen kieli ammattikoulu monilukutaito multimodaalinen teksti teksti tekstikäsitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45902 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505151860
work_keys_str_mv AT hämäläinentytti sanojaselväätekstiäammattikoululaistenkäsityksiätekstistä