Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää millä tavoin erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutui päiväkodin vertaisryhmässä. Sosiaalista osallisuutta selvitettiin kuvailemalla lapsen vuorovaikutusta vertaisten kanssa, vertaissuhteita, sosiaalista asemaa lapsiryhmässä sekä la...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45900
_version_ 1826225805237157888
author Nieminen, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nieminen, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nieminen, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nieminen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää millä tavoin erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutui päiväkodin vertaisryhmässä. Sosiaalista osallisuutta selvitettiin kuvailemalla lapsen vuorovaikutusta vertaisten kanssa, vertaissuhteita, sosiaalista asemaa lapsiryhmässä sekä lapsen omia kokemuksia. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena oli yksi esikouluikäinen kielen kehitykseen erityistä tukea saava lapsi. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla lapsen vuorovaikutusta ja leikkiä vertaisten kanssa päiväkodin lapsiryhmässä sekä haastattelemalla lasta. Aineisto analysoitiin Kosterin ym. (2009) sosiaalisen osallisuuden mallia hyödyntäen neljään luokkaan, joita olivat: vuorovaikutus vertaisryhmässä, vertaissuhteet, sosiaalinen asema vertaisryhmässä sekä lapsen oma kokemus. Tutkimustulosten perusteella erityistä tukea saavan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutui hyvin, sillä hän pääsi mukaan vertaisryhmän toimintaan, hänellä oli ryhmässä kavereita, hän tuli hyväksytyksi lapsiryhmässä, ja hän koki tulleensa hyväksytyksi ryhmässä. Lapsesta muodostui kuva aktiivisena sosiaalisena toimijana vertaisryhmässä. Lapsi koki vertaissuhteissaan myös kielteistä vallankäyttöä ja koki tulleensa joskus kiusatuksi, mikä heikensi sosiaalista osallisuutta. Tulosten perusteella kasvattajien on syytä havainnoida erityistä tukea tarvitsevan lapsen leikkiä vertaisten kanssa ja kuulla lasten omia kokemuksia. Vertaissuhteissa tapahtuvaan kielteiseen vallankäyttöön ja kiusaamiseen on syytä kiinnittää huomiota, ja puuttua riittävän ajoissa mahdollisiin pulmiin.
first_indexed 2015-05-14T20:03:14Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorisalo, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-14T07:19:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-14T07:19:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45900", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 mill\u00e4 tavoin erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutui p\u00e4iv\u00e4kodin vertaisryhm\u00e4ss\u00e4. Sosiaalista osallisuutta selvitettiin kuvailemalla lapsen vuorovaikutusta vertaisten kanssa, vertaissuhteita, sosiaalista asemaa lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 lapsen omia kokemuksia.\nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena oli yksi esikouluik\u00e4inen kielen kehitykseen erityist\u00e4 tukea saava lapsi. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla lapsen vuorovaikutusta ja leikki\u00e4 vertaisten kanssa p\u00e4iv\u00e4kodin lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 haastattelemalla lasta. Aineisto analysoitiin Kosterin ym. (2009) sosiaalisen osallisuuden mallia hy\u00f6dynt\u00e4en nelj\u00e4\u00e4n luokkaan, joita olivat: vuorovaikutus vertaisryhm\u00e4ss\u00e4, vertaissuhteet, sosiaalinen asema vertaisryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 lapsen oma kokemus.\nTutkimustulosten perusteella erityist\u00e4 tukea saavan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutui hyvin, sill\u00e4 h\u00e4n p\u00e4\u00e4si mukaan vertaisryhm\u00e4n toimintaan, h\u00e4nell\u00e4 oli ryhm\u00e4ss\u00e4 kavereita, h\u00e4n tuli hyv\u00e4ksytyksi lapsiryhm\u00e4ss\u00e4, ja h\u00e4n koki tulleensa hyv\u00e4ksytyksi ryhm\u00e4ss\u00e4. Lapsesta muodostui kuva aktiivisena sosiaalisena toimijana vertaisryhm\u00e4ss\u00e4. Lapsi koki vertaissuhteissaan my\u00f6s kielteist\u00e4 vallank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja koki tulleensa joskus kiusatuksi, mik\u00e4 heikensi sosiaalista osallisuutta. Tulosten perusteella kasvattajien on syyt\u00e4 havainnoida erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen leikki\u00e4 vertaisten kanssa ja kuulla lasten omia kokemuksia. Vertaissuhteissa tapahtuvaan kielteiseen vallank\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja kiusaamiseen on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota, ja puuttua riitt\u00e4v\u00e4n ajoissa mahdollisiin pulmiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Nieminen (paanniem) on 2015-05-14 07:19:04.976249. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-14T07:19:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505141856.pdf: 704183 bytes, checksum: 5359f3391ce88efd61d979f48fee791d (MD5)\nlicense.html: 4840 bytes, checksum: bdf5ddbfee190d1ce23a4f5e2fda571e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-14T07:19:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505141856.pdf: 704183 bytes, checksum: 5359f3391ce88efd61d979f48fee791d (MD5)\nlicense.html: 4840 bytes, checksum: bdf5ddbfee190d1ce23a4f5e2fda571e (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus p\u00e4iv\u00e4kodin vertaisryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505141856", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-14T07:19:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45900
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4a0a6700-14a9-43df-a4dd-cfc4e5912783\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505141856.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Pauliina Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä sosiaalinen osallisuus vertaissuhteet erityinen tuki inkluusio Varhaiskasvatus
title Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä
title_full Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä
title_fullStr Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä
title_full_unstemmed Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä
title_short Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä
title_sort erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä
title_txtP Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä
topic sosiaalinen osallisuus vertaissuhteet erityinen tuki inkluusio Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus erityinen tuki inkluusio sosiaalinen osallisuus vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45900 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505141856
work_keys_str_mv AT nieminenpauliina erityistätukeatarvitsevanlapsensosiaalinenosallisuuspäiväkodinvertaisryhmässä