"Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen

Tutkimuksen kohteena oli vieraan kielen oppiminen ja opettaminen osana varhaiskasvatusta. Ilmiö on ajankohtainen, sillä vierasta kieltä tarjoavien varhaiskasvatusryhmien määrä on lisääntynyt globalisoituvassa maailmassa. Tutkimus keskittyi vanhempien näkökulmaan. Tavoitteena oli selvittää heidän syi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lonka, Saana
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45896
_version_ 1826225808237133824
author Lonka, Saana
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lonka, Saana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lonka, Saana Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lonka, Saana
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen kohteena oli vieraan kielen oppiminen ja opettaminen osana varhaiskasvatusta. Ilmiö on ajankohtainen, sillä vierasta kieltä tarjoavien varhaiskasvatusryhmien määrä on lisääntynyt globalisoituvassa maailmassa. Tutkimus keskittyi vanhempien näkökulmaan. Tavoitteena oli selvittää heidän syitä valita lapselleen varhaiskasvatus, jossa lapsi oppii vierasta kieltä, vanhempien odotuksia kielen oppimiselle ja odotuksiin vastaamista sekä suunnitelmia tukea lapsen kielen oppimista varhaiskasvatuksen jälkeen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelulla. Yksilöhaastatteluun osallistui seitsemän vanhempaa, joiden lapsi osallistui varhaiskasvatukseen, jonka osana käytettiin muutakin kuin lapsen äidinkieltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että valintaperusteet jakautuivat kieleen, vanhempien omaan taustaan ja perheen tilanteeseen sekä vanhempien mainitsemiin vahvan kielitaidon hyötyyn liittyviin perusteisiin. Vastauksissa painottui kielen oppiminen, mutta vanhemmat mainitsivat muitakin syitä. Yksityiskohtaisia kielen oppimiseen liittyviä odotuksia ei ollut, vaan odotukset kohdistuivat vahvasti ympäristöön. Kävi ilmi, että odotuksiin oli vastattu hyvin, kehitettävää mainittiin olevan tiedonkulussa, henkilökunnan pysyvyydessä sekä kielellisessä ympäristössä. Varhaiskasvatuksen jälkeen lapsen kielen oppimista suunniteltiin tuettavan koulun tai ohjatun toiminnan kautta, kotona toteutettavasti sekä perheen sosiaalisten verkostojen avulla. Tulosten perusteella vanhemmilla on moninaisia valintaperusteita sekä odotuksia vierasta kieltä tarjoavalle varhaiskasvatukselle, mutta kielen oppimisen jatkosuunnitelmat ovat samansuuntaisia. Tutkimus lisää tietoa aiheesta luoden pohjaa jatkotutkimukselle sekä tarjoten kyseiselle päiväkodille suuntaa kehittää toimintaansa.
first_indexed 2015-05-13T20:01:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eerola-Pennanen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lonka, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-13T17:37:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-13T17:37:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45896", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen kohteena oli vieraan kielen oppiminen ja opettaminen osana varhaiskasvatusta. Ilmi\u00f6 on ajankohtainen, sill\u00e4 vierasta kielt\u00e4 tarjoavien varhaiskasvatusryhmien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt globalisoituvassa maailmassa. Tutkimus keskittyi vanhempien n\u00e4k\u00f6kulmaan. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n syit\u00e4 valita lapselleen varhaiskasvatus, jossa lapsi oppii vierasta kielt\u00e4, vanhempien odotuksia kielen oppimiselle ja odotuksiin vastaamista sek\u00e4 suunnitelmia tukea lapsen kielen oppimista varhaiskasvatuksen j\u00e4lkeen.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelulla. Yksil\u00f6haastatteluun osallistui seitsem\u00e4n vanhempaa, joiden lapsi osallistui varhaiskasvatukseen, jonka osana k\u00e4ytettiin muutakin kuin lapsen \u00e4idinkielt\u00e4. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 valintaperusteet jakautuivat kieleen, vanhempien omaan taustaan ja perheen tilanteeseen sek\u00e4 vanhempien mainitsemiin vahvan kielitaidon hy\u00f6tyyn liittyviin perusteisiin. Vastauksissa painottui kielen oppiminen, mutta vanhemmat mainitsivat muitakin syit\u00e4. Yksityiskohtaisia kielen oppimiseen liittyvi\u00e4 odotuksia ei ollut, vaan odotukset kohdistuivat vahvasti ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. K\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 odotuksiin oli vastattu hyvin, kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4 mainittiin olevan tiedonkulussa, henkil\u00f6kunnan pysyvyydess\u00e4 sek\u00e4 kielellisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Varhaiskasvatuksen j\u00e4lkeen lapsen kielen oppimista suunniteltiin tuettavan koulun tai ohjatun toiminnan kautta, kotona toteutettavasti sek\u00e4 perheen sosiaalisten verkostojen avulla.\r\n\r\nTulosten perusteella vanhemmilla on moninaisia valintaperusteita sek\u00e4 odotuksia vierasta kielt\u00e4 tarjoavalle varhaiskasvatukselle, mutta kielen oppimisen jatkosuunnitelmat ovat samansuuntaisia. Tutkimus lis\u00e4\u00e4 tietoa aiheesta luoden pohjaa jatkotutkimukselle sek\u00e4 tarjoten kyseiselle p\u00e4iv\u00e4kodille suuntaa kehitt\u00e4\u00e4 toimintaansa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saana Lonka (saemlonk) on 2015-05-13 17:37:29.472421. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-13T17:37:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505131852.pdf: 575795 bytes, checksum: 52986e968325b6e0ba01167652f48aa1 (MD5)\r\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 5e3028865feab52c065ee2bdfd250c04 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-13T17:37:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505131852.pdf: 575795 bytes, checksum: 52986e968325b6e0ba01167652f48aa1 (MD5)\r\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 5e3028865feab52c065ee2bdfd250c04 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toinen kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sit\u00e4 kielt\u00e4 itseens\u00e4\" : vanhempien n\u00e4k\u00f6kulma vieraan kielen oppimiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505131852", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-13T17:37:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45896
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0c3a3101-3f5c-4cfb-96e7-d785d6532927\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505131852.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lonka, Saana "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen varhaiskasvatus vanhemmat toinen kieli oppiminen Varhaiskasvatus
title "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
title_full "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
title_fullStr "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
title_full_unstemmed "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
title_short "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä"
title_sort ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
title_sub vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
title_txtP "Ihan uskomatonta miten pieni lapsi imee sitä kieltä itseensä" : vanhempien näkökulma vieraan kielen oppimiseen
topic varhaiskasvatus vanhemmat toinen kieli oppiminen Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus oppiminen toinen kieli vanhemmat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45896 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505131852
work_keys_str_mv AT lonkasaana ihanuskomatontamitenpienilapsiimeesitäkieltäitseensävanhempiennäkökulmavieraankieleno