Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla

Lehtinen, Ulla ja Paukkunen, Satu. 2015. Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. ̶ 5. -luokkalaisilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos ja opettajankoulutuslaitos. 58 sivua. Tässä määrällisessä tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lehtinen, Ulla, Paukkunen, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45870
_version_ 1826225766927433728
author Lehtinen, Ulla Paukkunen, Satu
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtinen, Ulla Paukkunen, Satu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtinen, Ulla Paukkunen, Satu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtinen, Ulla
datasource_str_mv jyx
description Lehtinen, Ulla ja Paukkunen, Satu. 2015. Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. ̶ 5. -luokkalaisilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos ja opettajankoulutuslaitos. 58 sivua. Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin 2. ̶ 5. -luokkalaisten minäpystyvyyden ja intervention yhteyttä oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan minäpystyvyyden lähtötason yhteyttä yhteenlaskustrategioiden käyttöön sekä oppilaan nopeiden yhteenlaskustrategioiden käyttöä aikarajoitetussa ja -rajattomassa tilanteessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös onko oppilaan nopeiden yhteenlaskustrategioiden käyttö lisääntynyt interventioiden myötä sekä onko interventioryhmällä ja minäpystyvyyden lähtötasolla ollut vaikutusta yhteenlaskustrategioiden kehittymiseen. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki -Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hankkeessa vuosina 2013 – 2014 Keski- ja Itä-Suomen kouluissa 2. ̶ 5. – luokilta kerättyä aineistoa (n = 1400). Tutkimukseen osallistui 75 oppilasta, joilla oli pulmia peruslaskutaidon sujuvuudessa. Oppilaat olivat osallistuneet kouluissansa hankkeen suunnittelemiin 12 viikon mittaisiin matematiikkainterventioihin. Interventioryhmässä, jossa tuettiin matematiikan yhteenlaskustrategioiden kehittymistä, oli 40 oppilasta. Toisessa interventioryhmässä, jossa matematiikan yhteenlaskustrategioiden kehittymisen lisäksi kiinnitettiin erityistä huomiota minäpystyvyyttä tukevan palautteen antamiseen, oli 35 oppilasta. Tyttöjä tutkimuksessa oli 42 ja poikia 33. Oppilaat suorittivat matematiikan yhteenlaskustrategioiden taitoja arvioivat testit yksilömittauksina ja oman minäpystyvyytensä arvioinnit koko luokalle tehtävissä ryhmämittauksissa. Tutkimuksessa käytetyn aineiston mittaukset suoritettiin kolmena ajankohtana. Alkumittaukset tehtiin marraskuun 2013 ja tammikuun 2014 välisenä aikana, loppumittaukset intervention jälkeen toukokuussa 2014 sekä seurantamittaukset syyskuussa 2014. Oppilaan minäpystyvyyden lähtötasolla oli yhteys hänen käyttämiinsä yhteenlaskustrategioihin ja yhteys oli tilannesidonnainen. Tarkasteltaessa nopeiden yhteenlaskustrategioiden valintaa, havaittiin, että osa lapsista käytti enemmän nopeita strategioita aikarajoitetussa tilanteessa (46,7%), osa aikarajattomassa tilanteessa (21,3%) ja osalle tilanteella ei ollut vaikutusta (32,0%). Kuitenkaan minäpystyvyyden yhteyttä nopeiden yhteenlaskustrategioiden valintaan eri tilanteissa ei löytynyt. Oppilaiden yhteenlaskustsrategiat kehittyivät intervention myötä, mutta interventioryhmällä ei ollut vaikutusta yhteenlaskustrategioissa kehittymiseen. Myöskään oppilaiden minäpystyvyyden lähtötaso ei selittänyt interventiosta hyötymistä. Matematiikan oppimisen kannalta on tärkeää, että yhteenlaskustrategioiden oppimista tuetaan interventioilla. Koska interventiot kohdistuvat taidoiltaan heikkoihin laskijoihin, olisi tärkeä kiinnittää erityistä huomiota heikkojen oppilaiden erilaisiin pystyvyyskokemuksiin. Matematiikan oppimiseen vaikuttaa vahvasti kognitiivisten seikkojen lisäksi oppilaan motivaatio, asenne ja pystyvyyden kokemukset matematiikassa. Hakusanat: yhteenlaskustrategiat, nopeat yhteenlaskustrategiat, minäpystyvyys, matematiikkainterventio, minäpystyvyysinterventio, matematiikan oppimisvaikeudet
first_indexed 2023-03-22T09:58:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Ulla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paukkunen, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-12T13:28:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-12T13:28:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45870", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lehtinen, Ulla ja Paukkunen, Satu. 2015. Min\u00e4pystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan k\u00e4ytt\u00e4miin yhteenlaskustrategioihin 2. \u0336 5. -luokkalaisilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Erityispedagogiikan laitos ja opettajankoulutuslaitos. 58 sivua.\n\nT\u00e4ss\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisess\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin 2. \u0336 5. -luokkalaisten min\u00e4pystyvyyden ja intervention yhteytt\u00e4 oppilaan k\u00e4ytt\u00e4miin yhteenlaskustrategioihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan min\u00e4pystyvyyden l\u00e4ht\u00f6tason yhteytt\u00e4 yhteenlaskustrategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n sek\u00e4 oppilaan nopeiden yhteenlaskustrategioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 aikarajoitetussa ja -rajattomassa tilanteessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s onko oppilaan nopeiden yhteenlaskustrategioiden k\u00e4ytt\u00f6 lis\u00e4\u00e4ntynyt interventioiden my\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 onko interventioryhm\u00e4ll\u00e4 ja min\u00e4pystyvyyden l\u00e4ht\u00f6tasolla ollut vaikutusta yhteenlaskustrategioiden kehittymiseen. Tutkimusaineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki -Instituutin Min\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hankkeessa vuosina 2013 \u2013 2014 Keski- ja It\u00e4-Suomen kouluissa 2. \u0336 5. \u2013 luokilta ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa (n = 1400).\n\nTutkimukseen osallistui 75 oppilasta, joilla oli pulmia peruslaskutaidon sujuvuudessa. Oppilaat olivat osallistuneet kouluissansa hankkeen suunnittelemiin 12 viikon mittaisiin matematiikkainterventioihin. Interventioryhm\u00e4ss\u00e4, jossa tuettiin matematiikan yhteenlaskustrategioiden kehittymist\u00e4, oli 40 oppilasta. Toisessa interventioryhm\u00e4ss\u00e4, jossa matematiikan yhteenlaskustrategioiden kehittymisen lis\u00e4ksi kiinnitettiin erityist\u00e4 huomiota min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukevan palautteen antamiseen, oli 35 oppilasta. Tytt\u00f6j\u00e4 tutkimuksessa oli 42 ja poikia 33. Oppilaat suorittivat matematiikan yhteenlaskustrategioiden taitoja arvioivat testit yksil\u00f6mittauksina ja oman min\u00e4pystyvyytens\u00e4 arvioinnit koko luokalle teht\u00e4viss\u00e4 ryhm\u00e4mittauksissa. Tutkimuksessa k\u00e4ytetyn aineiston mittaukset suoritettiin kolmena ajankohtana. Alkumittaukset tehtiin marraskuun 2013 ja tammikuun 2014 v\u00e4lisen\u00e4 aikana, loppumittaukset intervention j\u00e4lkeen toukokuussa 2014 sek\u00e4 seurantamittaukset syyskuussa 2014.\n\nOppilaan min\u00e4pystyvyyden l\u00e4ht\u00f6tasolla oli yhteys h\u00e4nen k\u00e4ytt\u00e4miins\u00e4 yhteenlaskustrategioihin ja yhteys oli tilannesidonnainen. Tarkasteltaessa nopeiden yhteenlaskustrategioiden valintaa, havaittiin, ett\u00e4 osa lapsista k\u00e4ytti enemm\u00e4n nopeita strategioita aikarajoitetussa tilanteessa (46,7%), osa aikarajattomassa tilanteessa (21,3%) ja osalle tilanteella ei ollut vaikutusta (32,0%). Kuitenkaan min\u00e4pystyvyyden yhteytt\u00e4 nopeiden yhteenlaskustrategioiden valintaan eri tilanteissa ei l\u00f6ytynyt. Oppilaiden yhteenlaskustsrategiat kehittyiv\u00e4t intervention my\u00f6t\u00e4, mutta interventioryhm\u00e4ll\u00e4 ei ollut vaikutusta yhteenlaskustrategioissa kehittymiseen. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n oppilaiden min\u00e4pystyvyyden l\u00e4ht\u00f6taso ei selitt\u00e4nyt interventiosta hy\u00f6tymist\u00e4.\n\nMatematiikan oppimisen kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 yhteenlaskustrategioiden oppimista tuetaan interventioilla. Koska interventiot kohdistuvat taidoiltaan heikkoihin laskijoihin, olisi t\u00e4rke\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota heikkojen oppilaiden erilaisiin pystyvyyskokemuksiin. Matematiikan oppimiseen vaikuttaa vahvasti kognitiivisten seikkojen lis\u00e4ksi oppilaan motivaatio, asenne ja pystyvyyden kokemukset matematiikassa.\n\nHakusanat: yhteenlaskustrategiat, nopeat yhteenlaskustrategiat, min\u00e4pystyvyys, matematiikkainterventio, min\u00e4pystyvyysinterventio, matematiikan oppimisvaikeudet", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ulla Lehtinen (ulheikki) on 2015-05-12 13:28:40.897541. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-12T13:28:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505121825.pdf: 701563 bytes, checksum: 5100e70e3badf5601766de070e430aff (MD5)\nlicense.html: 5181 bytes, checksum: 2a87af924ab005745214732c050c0289 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-12T13:28:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505121825.pdf: 701563 bytes, checksum: 5100e70e3badf5601766de070e430aff (MD5)\nlicense.html: 5181 bytes, checksum: 2a87af924ab005745214732c050c0289 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (58 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Min\u00e4pystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan k\u00e4ytt\u00e4miin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505121825", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-12T13:28:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45870
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/45d6254f-e894-4098-a7d2-7283ceb48745\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505121825.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Ulla Paukkunen, Satu Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Erityispedagogiikka Teacher Education Special Education 103 101 matematiikka opetus oppimisvaikeudet laskeminen koululaiset interventio
title Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
title_full Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
title_fullStr Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
title_full_unstemmed Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
title_short Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
title_sort minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2 5 luokkalaisilla
title_txtP Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
topic minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Erityispedagogiikka Teacher Education Special Education 103 101 matematiikka opetus oppimisvaikeudet laskeminen koululaiset interventio
topic_facet 101 103 Erityispedagogiikka Luokanopettajakoulutus Special Education Teacher Education interventio koululaiset laskeminen matematiikka minäpystyvyys opetus oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45870 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505121825
work_keys_str_mv AT lehtinenulla minäpystyvyydenjainterventionyhteysoppilaankäyttämiinyhteenlaskustrategioihin25luok