”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” communicative methods in English grammar teaching in Finland

Sekä kieliopin opetusta että kommunikatiivista opetusta on tutkittu Suomessakin melko laajalti, mutta näiden kahden kohtaaminen ei toistaiseksi ole päässyt tutkimusten kohteeksi. Kielioppia pidetään usein vaikeana ja jopa tylsänä opetettavana, eikä kommunikatiivisuuden toteuttaminen kielioppitunneil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anttila, Suvi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45868
_version_ 1826225808774004736
author Anttila, Suvi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Anttila, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Anttila, Suvi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Anttila, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Sekä kieliopin opetusta että kommunikatiivista opetusta on tutkittu Suomessakin melko laajalti, mutta näiden kahden kohtaaminen ei toistaiseksi ole päässyt tutkimusten kohteeksi. Kielioppia pidetään usein vaikeana ja jopa tylsänä opetettavana, eikä kommunikatiivisuuden toteuttaminen kielioppitunneilla tunnu välttämättä kovin helpolta. Globalisoituvassa maailmassa kommunikointi vieraalla kielellä on yhä yleisempi ilmiö, minkä vuoksi sen opettaminen lukeutuu kieltenopettajien tärkeimpiin tehtäviin. Tällaisessa asetelmassa kieliopin asema herättää herkästi kysymyksiä. Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten englannin kielen kieliopin opetus on kehittynyt Suomessa viimeisten vuosikymmenten aikana, ja missä määrin kommunikatiivisuus näkyy tässä kehityksessä. Myös opettajien asenteet kieliopin opetusta kohtaan ovat tutkielmassa keskiössä. Tutkielman aineisto koostuu 20 opettajan vastauksista verkkokyselyyn. Nämä 20 opettajaa valikoituivat 106 vastaajan joukosta satunnaisotannalla. Opettajien vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että suuri osa opettajista on omaksunut ainakin joitain kommunikatiivisia metodeja kieliopin opetukseensa. Monet vastaajista kertoivat hyödyntävänsä kommunikatiivisen opetuksen keinoja jatkuvasti kielioppitunneillaan. Jokainen vastaaja opetti kuitenkin myös nk. perinteisin keinoin, ja tulokset osoittivatkin, että myös ei-kommunikatiiviselle opetukselle on paikka kielioppitunneilla. Vaikka tutkielma onkin tietyiltä osin rajallinen, osoittaa se mielenkiintoisia kehityssuuntia kieliopin opetuksessa Suomessa. Se myös kannustaa lisätutkimukseen, sillä vastaisuudessa voisi olla hyödyllistä tutkia myös oppilaiden ajatuksia kommunikatiivisesta kieliopin opetuksesta ja verrata niitä opettajien näkemyksiin.
first_indexed 2015-05-12T20:06:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Tuula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-12T12:34:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-12T12:34:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45868", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sek\u00e4 kieliopin opetusta ett\u00e4 kommunikatiivista opetusta on tutkittu Suomessakin melko laajalti, mutta n\u00e4iden kahden kohtaaminen ei toistaiseksi ole p\u00e4\u00e4ssyt tutkimusten kohteeksi. Kielioppia pidet\u00e4\u00e4n usein vaikeana ja jopa tyls\u00e4n\u00e4 opetettavana, eik\u00e4 kommunikatiivisuuden toteuttaminen kielioppitunneilla tunnu v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 kovin helpolta. Globalisoituvassa maailmassa kommunikointi vieraalla kielell\u00e4 on yh\u00e4 yleisempi ilmi\u00f6, mink\u00e4 vuoksi sen opettaminen lukeutuu kieltenopettajien t\u00e4rkeimpiin teht\u00e4viin. T\u00e4llaisessa asetelmassa kieliopin asema her\u00e4tt\u00e4\u00e4 herk\u00e4sti kysymyksi\u00e4.\r\n \r\nTutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten englannin kielen kieliopin opetus on kehittynyt Suomessa viimeisten vuosikymmenten aikana, ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kommunikatiivisuus n\u00e4kyy t\u00e4ss\u00e4 kehityksess\u00e4. My\u00f6s opettajien asenteet kieliopin opetusta kohtaan ovat tutkielmassa keski\u00f6ss\u00e4. Tutkielman aineisto koostuu 20 opettajan vastauksista verkkokyselyyn. N\u00e4m\u00e4 20 opettajaa valikoituivat 106 vastaajan joukosta satunnaisotannalla. Opettajien vastaukset analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n \r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 suuri osa opettajista on omaksunut ainakin joitain kommunikatiivisia metodeja kieliopin opetukseensa. Monet vastaajista kertoivat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 kommunikatiivisen opetuksen keinoja jatkuvasti kielioppitunneillaan. Jokainen vastaaja opetti kuitenkin my\u00f6s nk. perinteisin keinoin, ja tulokset osoittivatkin, ett\u00e4 my\u00f6s ei-kommunikatiiviselle opetukselle on paikka kielioppitunneilla.\r\n \r\nVaikka tutkielma onkin tietyilt\u00e4 osin rajallinen, osoittaa se mielenkiintoisia kehityssuuntia kieliopin opetuksessa Suomessa. Se my\u00f6s kannustaa lis\u00e4tutkimukseen, sill\u00e4 vastaisuudessa voisi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 tutkia my\u00f6s oppilaiden ajatuksia kommunikatiivisesta kieliopin opetuksesta ja verrata niit\u00e4 opettajien n\u00e4kemyksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Suvi Anttila (suaijoan) on 2015-05-12 12:34:16.302887. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-12T12:34:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505121823.pdf: 182090 bytes, checksum: bb742630805ccb30f6ba4a833d17d5a6 (MD5)\r\nlicense.html: 4867 bytes, checksum: 57e2a7f6adb4c8556e2b134edd26be81 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-12T12:34:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505121823.pdf: 182090 bytes, checksum: bb742630805ccb30f6ba4a833d17d5a6 (MD5)\r\nlicense.html: 4867 bytes, checksum: 57e2a7f6adb4c8556e2b134edd26be81 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "questionnaire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSiksi, ett\u00e4 se tuntuu helposti opettajastakin tyls\u00e4lt\u00e4\u201d : communicative methods in English grammar teaching in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505121823", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-12T12:34:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45868
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6fcbbdf9-c05a-4807-bb56-bef251ae9782\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505121823.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Suvi ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland CLT grammar grammar teaching questionnaire content analysis English Englannin kieli
title ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland
title_full ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland
title_fullStr ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland
title_full_unstemmed ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland
title_short ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä”
title_sort siksi että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä communicative methods in english grammar teaching in finland
title_sub communicative methods in English grammar teaching in Finland
title_txtP ”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland
topic CLT grammar grammar teaching questionnaire content analysis English Englannin kieli
topic_facet CLT Englannin kieli English content analysis grammar grammar teaching questionnaire
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45868 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505121823
work_keys_str_mv AT anttilasuvi siksiettäsetuntuuhelpostiopettajastakintylsältäcommunicativemethodsinenglishgrammart