Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen

Jussi Arkoma ja Ella Riekkinen (2015). Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, pro gradu –tutkielma, 98s., 4 liitettä. Tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Arkoma, Jussi, Riekkinen, Ella
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45864
_version_ 1826225720363319296
author Arkoma, Jussi Riekkinen, Ella
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arkoma, Jussi Riekkinen, Ella Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arkoma, Jussi Riekkinen, Ella Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arkoma, Jussi
datasource_str_mv jyx
description Jussi Arkoma ja Ella Riekkinen (2015). Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, pro gradu –tutkielma, 98s., 4 liitettä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteyttä oppilaiden itse arvioituun sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen sekä oppilaiden kokemaan ryhmän yhteenkuuluvuuteen. Tutkimuksessa selvitettiin myös sukupuolten välisiä eroja itse arvioidussa sosiaalisessa kompetenssissa ja auttamiskäyttäytymisessä sekä ryhmän yhteenkuuluvuuden kokemuksissa liikuntatunneilla. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin sosiaalisen kompetenssin, auttamiskäyttäytymisen ja ryhmän yhteenkuuluvuuden välisiä yhteyksiä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Joensuun normaalikoulun yksi viides luokka (n=24) ja Jyväskylän Normaalikoulusta kolme viidettä luokkaa (n=69). Tutkimukseen osallistui yhteensä 93 oppilasta, 43 tyttöä ja 50 poikaa. Tutkimusaineisto kerättiin samalla kyselylomakkeella kahdella eri mittauskerralla, ensimmäisen kerran syyskuun 2014 alussa ja toisen kerran joulukuun 2014 alussa. Molemmilla mittauskerroilla kyselyyn vastanneita oppilaita oli 89. Oppilaiden sosiaalisen kompetenssin osa-alueita, prososiaalisuutta ja antisosiaalisuutta, arvioitiin MASK (MonitahoArviointi Sosiaalisesta Kompetenssista) -testistön itsearviointilomakkeen avulla (Kaukiainen ym. 2005; Junttila ym. 2006). Auttamiskäyttäytymistä arvioitiin lyhennetyllä suomalaisversiolla auttamiskäyttäytymisen mittarista (The Finnish version of the shortened Helping Behaviour Scale; Kokkonen 2003). Ryhmän yhteenkuuluvuutta tutkittiin mittaamalla oppilaiden kokemaa sosiaalista koheesiota ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Sosiaalisen koheesioon mittaamisessa hyödynnettiin YSEQ-mittaria (Eys ym. 2009b.), josta valittiin kouluun soveltuvimmat väittämät. Nämä väittämät muokattiin alakouluikäisille sopiviksi. Sosiaalista yhteenkuuluvuutta mitattiin Soinin (2014) Motivational Climate in Physical Education Scale (MCPES) – mittarin neljällä sosiaalista yhteenkuuluvuusilmastoa arvioimalla väittämällä. Mittarien luotettavuutta testattiin eksploratiivisella faktorianalyysilla ja Cronbachin alfakertoimella. Tutkimusainestoa analysoitiin riippumattomien otosten T-testin, parittaisen T-testin sekä Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. Teknologia-avusteisella liikunnanopetuksella ei havaittu olevan yhteyttä oppilaiden itse arvioituun sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja oppilaiden kokemaan ryhmän yhteenkuuluvuuteen. Tytöt arvioivat auttamiskäyttäytymisensä korkeammaksi kuin pojat. Sosiaalisessa kompetenssissa ja ryhmän yhteenkuuluvuudessa ei havaittu eroja tyttöjen ja poikien välillä. Sosiaalisen kompetenssin osa-alueista prososiaaliseen käyttäytymisen havaittiin olevan myönteisesti yhteydessä ryhmän yhteenkuuluvuuteen ja auttamiskäyttäytymiseen. Lisäksi prososiaalisen käyttäytymisen havaittiin tytöillä olevan kielteisesti yhteydessä antisosiaaliseen käyttäytymiseen. Pojilla ei havaittu yhteyttä prososiaalisen ja antisosiaalisen käyttäytymisen välillä. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että teknologian hyödyntäminen liikunnanopetuksessa ei yksinään edistä eikä heikennä oppilaiden sosiaalisia taitoja ja ryhmän yhteenkuuluvuutta. Jatkossa tulisi tutkia, miten teknologiaa voidaan hyödyntää sosiaalisten taitojen edistämisessä ja ryhmän yhteenkuuluvuuden parantamisessa koululiikunnassa. Jussi Arkoma and Ella Riekkinen (2015). Correlation between technologically assisted PE classes and the 5th graders’ social competence, helping behavior and group cohesion. University of Jyväskylä. Master’s thesis, 98 pp and 4 appendices. The primary aim of this study was to examine how technologically assisted physical education is related to the 5th graders’ self-evaluated social competence, helping behavior and their perceptions of group cohesion. The second aim was to analyze the gender differences in self-evaluated social competence, helping behavior and perceptions of group cohesion in PE classes. The aim was also to examine the correlations between those variables. The target groups of the study were a class of 5th graders from the University of Joensuu Teacher Training School (n=24) and three groups of 5th graders from the University of Jyväskylä Teacher Training School (n=69). 93 pupils participated in the study, 43 girls and 50 boys. Research data was collected in two different measurement times with a questionnaire during the fall 2014. In both measurement times, 89 pupils answered the questionnaire. Prosocial and antisocial behaviors, the dimensions of social competence, were measured with self-ratings from Multisource Assessment of Social Competence Scale’s (MASCS) (Junttila etc. 2006). The pupils’ helping behavior was analyzed by the Finnish version of the shortened Helping Behaviour Scale (Kokkonen 2003). Group cohesion was examined by measuring social cohesion and social relatedness. Social cohesion was measured by utilizing Youth Sport Environment Questionnaire (Eys etc. 2009b), which was modified by choosing the most applicable items for this study. The items were modified to suit primary school children. Social relatedness was analyzed by four social relatedness items from Soini’s (2006) Motivational Climate in Physical Education Scale (MCPES). The reliability of the indicators was tested through exploratory factor analysis and using Cronbach alpha coefficient scale. The results of the study were analyzed by utilizing the T-test and Pearson’s product-moment correlation coefficient. There were no significant correlations between the technologically assisted PE classes and the 5th graders’ self-evaluated social competence, helping behavior and their perceptions of group cohesion. The girls scored higher on helping behavior than the boys. There were no differences between the girls’ and the boys’ self-evaluated social competence and group cohesion. The prosocial dimension of social competence had positive correlation with group cohesion and helping behavior. The girls’ prosocial behavior had a negative correlation with antisocial behavior, whereas the boys did not have correlation between these variables. According to the results it can be assumed that technologically assisted PE classes alone do not increase or decrease pupils’ social skills and group cohesion. Future examination should focus on how technology can be utilized in improving social skills and group cohesion in physical education.
first_indexed 2023-03-22T10:00:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arkoma, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riekkinen, Ella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-12T11:27:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-12T11:27:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473782", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45864", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jussi Arkoma ja Ella Riekkinen (2015). Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuuteen. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, pro gradu \u2013tutkielma, 98s., 4 liitett\u00e4.\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteytt\u00e4 oppilaiden itse arvioituun sosiaaliseen kompetenssiin, auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen sek\u00e4 oppilaiden kokemaan ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuuteen. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja itse arvioidussa sosiaalisessa kompetenssissa ja auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 sek\u00e4 ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuuden kokemuksissa liikuntatunneilla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa analysoitiin sosiaalisen kompetenssin, auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuuden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. \nTutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat Joensuun normaalikoulun yksi viides luokka (n=24) ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n Normaalikoulusta kolme viidett\u00e4 luokkaa (n=69). Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 93 oppilasta, 43 tytt\u00f6\u00e4 ja 50 poikaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin samalla kyselylomakkeella kahdella eri mittauskerralla, ensimm\u00e4isen kerran syyskuun 2014 alussa ja toisen kerran joulukuun 2014 alussa. Molemmilla mittauskerroilla kyselyyn vastanneita oppilaita oli 89. Oppilaiden sosiaalisen kompetenssin osa-alueita, prososiaalisuutta ja antisosiaalisuutta, arvioitiin MASK (MonitahoArviointi Sosiaalisesta Kompetenssista) -testist\u00f6n itsearviointilomakkeen avulla (Kaukiainen ym. 2005; Junttila ym. 2006). Auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 arvioitiin lyhennetyll\u00e4 suomalaisversiolla auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymisen mittarista (The Finnish version of the shortened Helping Behaviour Scale; Kokkonen 2003). Ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuutta tutkittiin mittaamalla oppilaiden kokemaa sosiaalista koheesiota ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Sosiaalisen koheesioon mittaamisessa hy\u00f6dynnettiin YSEQ-mittaria (Eys ym. 2009b.), josta valittiin kouluun soveltuvimmat v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t. N\u00e4m\u00e4 v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t muokattiin alakouluik\u00e4isille sopiviksi. Sosiaalista yhteenkuuluvuutta mitattiin Soinin (2014) Motivational Climate in Physical Education Scale (MCPES) \u2013 mittarin nelj\u00e4ll\u00e4 sosiaalista yhteenkuuluvuusilmastoa arvioimalla v\u00e4itt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Mittarien luotettavuutta testattiin eksploratiivisella faktorianalyysilla ja Cronbachin alfakertoimella. Tutkimusainestoa analysoitiin riippumattomien otosten T-testin, parittaisen T-testin sek\u00e4 Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla.\nTeknologia-avusteisella liikunnanopetuksella ei havaittu olevan yhteytt\u00e4 oppilaiden itse arvioituun sosiaaliseen kompetenssiin, auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja oppilaiden kokemaan ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuuteen. Tyt\u00f6t arvioivat auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymisens\u00e4 korkeammaksi kuin pojat. Sosiaalisessa kompetenssissa ja ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuudessa ei havaittu eroja tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4. Sosiaalisen kompetenssin osa-alueista prososiaaliseen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen havaittiin olevan my\u00f6nteisesti yhteydess\u00e4 ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuuteen ja auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Lis\u00e4ksi prososiaalisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen havaittiin tyt\u00f6ill\u00e4 olevan kielteisesti yhteydess\u00e4 antisosiaaliseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Pojilla ei havaittu yhteytt\u00e4 prososiaalisen ja antisosiaalisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4lill\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 teknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen liikunnanopetuksessa ei yksin\u00e4\u00e4n edist\u00e4 eik\u00e4 heikenn\u00e4 oppilaiden sosiaalisia taitoja ja ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuutta. Jatkossa tulisi tutkia, miten teknologiaa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sosiaalisten taitojen edist\u00e4misess\u00e4 ja ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuuden parantamisessa koululiikunnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jussi Arkoma and Ella Riekkinen (2015). Correlation between technologically assisted PE classes and the 5th graders\u2019 social competence, helping behavior and group cohesion. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Master\u2019s thesis, 98 pp and 4 appendices.\nThe primary aim of this study was to examine how technologically assisted physical education is related to the 5th graders\u2019 self-evaluated social competence, helping behavior and their perceptions of group cohesion. The second aim was to analyze the gender differences in self-evaluated social competence, helping behavior and perceptions of group cohesion in PE classes. The aim was also to examine the correlations between those variables. \nThe target groups of the study were a class of 5th graders from the University of Joensuu Teacher Training School (n=24) and three groups of 5th graders from the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 Teacher Training School (n=69). 93 pupils participated in the study, 43 girls and 50 boys. Research data was collected in two different measurement times with a questionnaire during the fall 2014. In both measurement times, 89 pupils answered the questionnaire. Prosocial and antisocial behaviors, the dimensions of social competence, were measured with self-ratings from Multisource Assessment of Social Competence Scale\u2019s (MASCS) (Junttila etc. 2006). The pupils\u2019 helping behavior was analyzed by the Finnish version of the shortened Helping Behaviour Scale (Kokkonen 2003). Group cohesion was examined by measuring social cohesion and social relatedness. Social cohesion was measured by utilizing Youth Sport Environment Questionnaire (Eys etc. 2009b), which was modified by choosing the most applicable items for this study. The items were modified to suit primary school children. Social relatedness was analyzed by four social relatedness items from Soini\u2019s (2006) Motivational Climate in Physical Education Scale (MCPES). The reliability of the indicators was tested through exploratory factor analysis and using Cronbach alpha coefficient scale. The results of the study were analyzed by utilizing the T-test and Pearson\u2019s product-moment correlation coefficient. \nThere were no significant correlations between the technologically assisted PE classes and the 5th graders\u2019 self-evaluated social competence, helping behavior and their perceptions of group cohesion. The girls scored higher on helping behavior than the boys. There were no differences between the girls\u2019 and the boys\u2019 self-evaluated social competence and group cohesion. The prosocial dimension of social competence had positive correlation with group cohesion and helping behavior. The girls\u2019 prosocial behavior had a negative correlation with antisocial behavior, whereas the boys did not have correlation between these variables.\nAccording to the results it can be assumed that technologically assisted PE classes alone do not increase or decrease pupils\u2019 social skills and group cohesion. Future examination should focus on how technology can be utilized in improving social skills and group cohesion in physical education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jussi Arkoma (jupearko) on 2015-05-12 11:27:45.070054. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-12T11:27:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505121820.pdf: 843381 bytes, checksum: cea2c57c3e85b79ef657fcbf33ede31d (MD5)\nlicense.html: 5231 bytes, checksum: 4857ed198d20e73cbb93a2f8edbf0330 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-12T11:27:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505121820.pdf: 843381 bytes, checksum: cea2c57c3e85b79ef657fcbf33ede31d (MD5)\nlicense.html: 5231 bytes, checksum: 4857ed198d20e73cbb93a2f8edbf0330 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (98 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen yhteenkuuluvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen koheesio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamisk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja ryhm\u00e4n yhteenkuuluvuuteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505121820", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-12T11:27:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen koheesio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45864
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c9ad88f-57ea-4deb-a632-b4921eba7285\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505121820.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arkoma, Jussi Riekkinen, Ella Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen liikunnanopetus sosiaalinen kompetenssi auttamiskäyttäytyminen sosiaalinen yhteenkuuluvuus sosiaalinen koheesio teknologia Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta opetus sosiaaliset taidot auttaminen opetusteknologia tieto- ja viestintätekniikka
title Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
title_full Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
title_fullStr Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
title_full_unstemmed Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
title_short Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
title_sort teknologia avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
title_txtP Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
topic liikunnanopetus sosiaalinen kompetenssi auttamiskäyttäytyminen sosiaalinen yhteenkuuluvuus sosiaalinen koheesio teknologia Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta opetus sosiaaliset taidot auttaminen opetusteknologia tieto- ja viestintätekniikka
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education auttaminen auttamiskäyttäytyminen liikunnanopetus liikunta opetus opetusteknologia sosiaalinen koheesio sosiaalinen kompetenssi sosiaalinen yhteenkuuluvuus sosiaaliset taidot teknologia tieto- ja viestintätekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45864 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505121820
work_keys_str_mv AT arkomajussi teknologiaavusteisenliikunnanopetuksenyhteysviidesluokkalaistenoppilaidensosiaalisee