Miten organisaatiokulttuurin eettisyys on yhteydessä koulupsykologien organisaatioon sitoutumiseen ja työpaikanvaihtoaikeisiin?

Tutkimuksessa selvitettiin koulupsykologien organisaatiokulttuurin eettisyyden yhteyttä heidän organisaatioon sitoutumiseensa ja työpaikanvaihtoaikeisiinsa. Huhtikuussa 2014 toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui 270 koulupsykologia. Vastanneista valtaosa (94 %) oli naisia. Regressioanalyysin tu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lappalainen, Outi
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45852
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa selvitettiin koulupsykologien organisaatiokulttuurin eettisyyden yhteyttä heidän organisaatioon sitoutumiseensa ja työpaikanvaihtoaikeisiinsa. Huhtikuussa 2014 toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui 270 koulupsykologia. Vastanneista valtaosa (94 %) oli naisia. Regressioanalyysin tulokset osoittivat, että vanhemmat, vakituisessa työsuhteessa työskentelevät ja pidemmän ajan nykyisessä työpaikassaan työskennelleet koulupsykologit olivat voimakkaammin sitoutuneita organisaatioonsa ja heillä oli vähemmän työpaikanvaihtoaikeita kuin nuoremmilla, määräaikaisessa työsuhteessa työskentelevillä ja lyhyemmän ajan nykyisessä työpaikassaan työskennelleillä koulupsykologeilla. Regressioanalyysin tulokset osoittivat lisäksi, että mitä paremmaksi koulupsykologit arvioivat organisaationsa eettisen kulttuurin, sitä sitoutuneempia he olivat organisaatioonsa ja sitä vähemmän heillä oli työpaikanvaihtoaikeita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulupsykologien sitoutumista organisaatioonsa voitaisiin lisätä ja työpaikanvaihtoaikeita vähentää tukemalla eettisten toimintatapojen edellytyksiä organisaatioissa.