Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa

Taunila, Katriina & Voutila, Essi. 2015. Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme noviisi ja e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Taunila, Katriina, Voutila, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45851
_version_ 1826225709154041856
author Taunila, Katriina Voutila, Essi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taunila, Katriina Voutila, Essi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taunila, Katriina Voutila, Essi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taunila, Katriina
datasource_str_mv jyx
description Taunila, Katriina & Voutila, Essi. 2015. Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme noviisi ja ekspertti liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa. Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää kokeneen ja vastavalmistuneen liikunnanopettajan pedagogista ymmärrystä, ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta sekä opetusmenetelmien käytöstä. Tutkimuksemme on kvalitatiivinen, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluna viidessä eri yläkoulussa syksyllä 2014. Tutkimusaineiston analysoimme laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti. Tutkimustuloksina voimme todeta noviisi- ja eksperttiopettajien pitävän lajikeskeisyyden vähenemistä uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 mahdollisuutena uusien liikuntamuotojen tuomiselle osaksi liikunnanopetusta. Tutkittavien mukaan tällä voitaisiin pienentää oppilaiden välisiä tasoeroja koululiikunnassa. Liikuntatuntien suunnittelun osalta sekä noviisi- että eksperttiopettajat pitivät oppilaantuntemusta tärkeänä osana suunnittelutyötä. Eksperttiopettajista poiketen noviisiopettajat nostivat esille onnistumisen kokemusten tarjoamisen opetuksen suunnittelussa, kun taas eksperttiopettajat puhuivat tavoitteiden asettelun tärkeydestä ja ajan riittämättömyydestä suunnittelussa. Opetusmenetelmien käytössä puolestaan sekä noviisi- että eksperttiopettajat mainitsivat opettajajohtoisuuden ja oppilasjohtoisuuden merkityksen toiminnassaan. Johtopäätöksemme mukaisesti noviisiudella tai eksperttiydellä ei ole suurta merkitystä opettajien ajatuksiin liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaili Kepler-Uotinen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taunila, Katriina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Voutila, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-12T06:26:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-12T06:26:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473641", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45851", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Taunila, Katriina & Voutila, Essi. 2015. Ekspertti ja noviisi\r\nliikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja\r\ntoteutuksesta yl\u00e4koulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma.\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.\r\nPro gradu -tutkimuksessamme tutkimme noviisi ja ekspertti\r\nliikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja\r\ntoteutuksesta yl\u00e4koulussa. Tutkimuksemme tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 kokeneen ja\r\nvastavalmistuneen liikunnanopettajan pedagogista ymm\u00e4rryst\u00e4, ajatuksia\r\nliikunnanopetuksen suunnittelusta sek\u00e4 opetusmenetelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4.\r\nTutkimuksemme on kvalitatiivinen, jonka aineisto ker\u00e4ttiin\r\nteemahaastatteluna viidess\u00e4 eri yl\u00e4koulussa syksyll\u00e4 2014. Tutkimusaineiston\r\nanalysoimme laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\nTutkimustuloksina voimme todeta noviisi- ja eksperttiopettajien pit\u00e4v\u00e4n\r\nlajikeskeisyyden v\u00e4henemist\u00e4 uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman\r\nperusteissa 2014 mahdollisuutena uusien liikuntamuotojen tuomiselle osaksi\r\nliikunnanopetusta. Tutkittavien mukaan t\u00e4ll\u00e4 voitaisiin pienent\u00e4\u00e4 oppilaiden\r\nv\u00e4lisi\u00e4 tasoeroja koululiikunnassa. Liikuntatuntien suunnittelun osalta sek\u00e4\r\nnoviisi- ett\u00e4 eksperttiopettajat pitiv\u00e4t oppilaantuntemusta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana\r\nsuunnitteluty\u00f6t\u00e4. Eksperttiopettajista poiketen noviisiopettajat nostivat esille\r\nonnistumisen kokemusten tarjoamisen opetuksen suunnittelussa, kun taas\r\neksperttiopettajat puhuivat tavoitteiden asettelun t\u00e4rkeydest\u00e4 ja ajan\r\nriitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myydest\u00e4 suunnittelussa. Opetusmenetelmien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 puolestaan\r\nsek\u00e4 noviisi- ett\u00e4 eksperttiopettajat mainitsivat opettajajohtoisuuden ja\r\noppilasjohtoisuuden merkityksen toiminnassaan.\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksemme mukaisesti noviisiudella tai eksperttiydell\u00e4 ei ole\r\nsuurta merkityst\u00e4 opettajien ajatuksiin liikunnanopetuksen suunnittelusta ja\r\ntoteutuksesta yl\u00e4koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Essi Voutila (essajavo) on 2015-05-12 06:26:06.876803. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-12T06:26:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505121812.pdf: 880990 bytes, checksum: 19af3b36236a576d1e17376c05464061 (MD5)\r\nlicense.html: 5187 bytes, checksum: 245aa079e68798edf08a1518d147f97e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-12T06:26:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505121812.pdf: 880990 bytes, checksum: 19af3b36236a576d1e17376c05464061 (MD5)\r\nlicense.html: 5187 bytes, checksum: 245aa079e68798edf08a1518d147f97e (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekspertti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "noviisi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505121812", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-12T06:26:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45851
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e2a44b66-d648-412b-b585-2a76957bf43a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505121812.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taunila, Katriina Voutila, Essi Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa ekspertti noviisi liikunnanopetus suunnittelu opetusmenetelmät Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 opettajat liikunta opetus yläkoulu
title Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
title_full Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
title_fullStr Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
title_full_unstemmed Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
title_short Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
title_sort ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
title_txtP Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
topic ekspertti noviisi liikunnanopetus suunnittelu opetusmenetelmät Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 opettajat liikunta opetus yläkoulu
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education ekspertti liikunnanopetus liikunta noviisi opettajat opetus opetusmenetelmät suunnittelu yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45851 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505121812
work_keys_str_mv AT taunilakatriina eksperttijanoviisiliikunnanopettajienajatuksialiikunnanopetuksensuunnittelustaja