Uuden ja vanhan ristitulessa historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"

Tutkimuksessa selvitin lukiolaisten historian oppimista tiimilukion kurssilla ”KULTSI –kulttuurihistoriaa tiimeissä”. Kuinka lukiolaiset oppivat historiaa, missä yhteyksissä oppimista tapahtuu, vai tapahtuuko sitä ollenkaan? Mitkä tekijät selittävät oppimista tai sen puutetta? Tutkimuksen kontekstin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesterinen, Ida
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45847
_version_ 1828193111358046208
author Vesterinen, Ida
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vesterinen, Ida Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vesterinen, Ida Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vesterinen, Ida
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitin lukiolaisten historian oppimista tiimilukion kurssilla ”KULTSI –kulttuurihistoriaa tiimeissä”. Kuinka lukiolaiset oppivat historiaa, missä yhteyksissä oppimista tapahtuu, vai tapahtuuko sitä ollenkaan? Mitkä tekijät selittävät oppimista tai sen puutetta? Tutkimuksen kontekstina toimi Jyväskylän Sepän lukiolla toteutettu eurooppalaista kulttuurihistoriaa käsitellyt KULTSI -kurssi, johon oli integroitu neljä oppiainetta: historia, kuvaamataito, englanti sekä äidinkieli ja kirjallisuus. Kurssin pedagogisina lähtökohtina olivat tutkiva oppiminen, ilmiöpohjaisuus sekä tiimioppiminen ja -opettaminen. Tutkimus hyödyntää useita laadullisia menetelmiä sen perustan ollessa kouluetnografiassa. Tutkimusaineisto koostuu kurssin aikana tekemistäni havainnoista, opiskelijahaastatteluista, loppukokeista sekä muusta kurssin aikana syntyneestä materiaalista, kuten opiskelijoiden pitämistä tiimiblogeista ja oppimispäiväkirjoista. Vertasin aineistoa opetussuunnitelmassa esitettyihin historian yleisiin ja kurssikohtaisiin oppimistavoitteisiin. Aineiston perusteella kävi ilmi, ettei oppimista tapahtunut mainittavasti etenkään historian taitotavoitteiden osalta. Tämä ohjasi tutkimukseni painotusta selvittämään syitä vähäiselle oppimiselle. Analyysini pohjana käytin merkitysrakenteiden tulkintaa. Pyrin selvittämään aineistosta nousevia, julkilausuttujen asioiden taustalla olevia piilomerkityksiä ja merkitysrakenteita. Kävi ilmi, että useilla tiimeistä oli ongelmia tiimityöhön ja yleisemmin historian opiskeluun sitoutumisessa. Opiskelijoilla olikin opetussuunnitelmasta poikkeava käsitys historian oppiaineesta sekä sen oppimistavoitteista. He toistivat näkemystä historiasta yhden totuuden tapahtumahistoriana, joka kiteytyy vuosiluku- ja nimiluetteloissa. Oppimiskäsitys ohjasi opiskelua väärään suuntaan ja söi työskentelymotivaatiota. Myös vastuunotto omista opinnoista oli vaikeaa. Taustalla on suomalainen koulukulttuuri, joka ohjaa opiskelijaa vastuunoton sijaan ottamaan passiivisen roolin tiedon vastaanottajana ja toisaalta myös opettajaa toimimaan tietoa välittävänä auktoriteettina. Opettajilla olikin vaikeuksia asettua uuteen rooliinsa opiskelun ohjaajina, jolloin opiskelijat jäivät melko yksin uudessa tilanteessa. Erityisesti tiimiytymisen ja tutkivan oppimisen onnistumiseksi olisi kaivattu vahvempaa valmennusta. Vaikuttavana tekijänä oli myös lukion tuntijaon sisällä operoiminen, mikä ruuhkautti kurssiaikataulun ja loi esteitä syvemmän oppiaineintegraation sekä aikaa ja tilaa vaativan tutkivan oppimisen toteutumiselle.
first_indexed 2023-03-22T10:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesterinen, Ida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-11T18:33:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-11T18:33:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473532", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45847", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitin lukiolaisten historian oppimista tiimilukion kurssilla \u201dKULTSI \u2013kulttuurihistoriaa tiimeiss\u00e4\u201d. Kuinka lukiolaiset oppivat historiaa, miss\u00e4 yhteyksiss\u00e4 oppimista tapahtuu, vai tapahtuuko sit\u00e4 ollenkaan? Mitk\u00e4 tekij\u00e4t selitt\u00e4v\u00e4t oppimista tai sen puutetta? Tutkimuksen kontekstina toimi Jyv\u00e4skyl\u00e4n Sep\u00e4n lukiolla toteutettu eurooppalaista kulttuurihistoriaa k\u00e4sitellyt KULTSI -kurssi, johon oli integroitu nelj\u00e4 oppiainetta: historia, kuvaamataito, englanti sek\u00e4 \u00e4idinkieli ja kirjallisuus. Kurssin pedagogisina l\u00e4ht\u00f6kohtina olivat tutkiva oppiminen, ilmi\u00f6pohjaisuus sek\u00e4 tiimioppiminen ja -opettaminen. \r\n\r\nTutkimus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 useita laadullisia menetelmi\u00e4 sen perustan ollessa kouluetnografiassa. Tutkimusaineisto koostuu kurssin aikana tekemist\u00e4ni havainnoista, opiskelijahaastatteluista, loppukokeista sek\u00e4 muusta kurssin aikana syntyneest\u00e4 materiaalista, kuten opiskelijoiden pit\u00e4mist\u00e4 tiimiblogeista ja oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjoista. Vertasin aineistoa opetussuunnitelmassa esitettyihin historian yleisiin ja kurssikohtaisiin oppimistavoitteisiin. Aineiston perusteella k\u00e4vi ilmi, ettei oppimista tapahtunut mainittavasti etenk\u00e4\u00e4n historian taitotavoitteiden osalta. T\u00e4m\u00e4 ohjasi tutkimukseni painotusta selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n syit\u00e4 v\u00e4h\u00e4iselle oppimiselle. Analyysini pohjana k\u00e4ytin merkitysrakenteiden tulkintaa. Pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n aineistosta nousevia, julkilausuttujen asioiden taustalla olevia piilomerkityksi\u00e4 ja merkitysrakenteita. \r\n \r\nK\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 useilla tiimeist\u00e4 oli ongelmia tiimity\u00f6h\u00f6n ja yleisemmin historian opiskeluun sitoutumisessa. Opiskelijoilla olikin opetussuunnitelmasta poikkeava k\u00e4sitys historian oppiaineesta sek\u00e4 sen oppimistavoitteista. He toistivat n\u00e4kemyst\u00e4 historiasta yhden totuuden tapahtumahistoriana, joka kiteytyy vuosiluku- ja nimiluetteloissa. Oppimisk\u00e4sitys ohjasi opiskelua v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n suuntaan ja s\u00f6i ty\u00f6skentelymotivaatiota. My\u00f6s vastuunotto omista opinnoista oli vaikeaa. Taustalla on suomalainen koulukulttuuri, joka ohjaa opiskelijaa vastuunoton sijaan ottamaan passiivisen roolin tiedon vastaanottajana ja toisaalta my\u00f6s opettajaa toimimaan tietoa v\u00e4litt\u00e4v\u00e4n\u00e4 auktoriteettina. Opettajilla olikin vaikeuksia asettua uuteen rooliinsa opiskelun ohjaajina, jolloin opiskelijat j\u00e4iv\u00e4t melko yksin uudessa tilanteessa. Erityisesti tiimiytymisen ja tutkivan oppimisen onnistumiseksi olisi kaivattu vahvempaa valmennusta. Vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4 oli my\u00f6s lukion tuntijaon sis\u00e4ll\u00e4 operoiminen, mik\u00e4 ruuhkautti kurssiaikataulun ja loi esteit\u00e4 syvemm\u00e4n oppiaineintegraation sek\u00e4 aikaa ja tilaa vaativan tutkivan oppimisen toteutumiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ida Vesterinen (anidalve) on 2015-05-11 18:33:39.649986. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-11T18:33:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505111809.pdf: 961416 bytes, checksum: ca5e9f93ff20ddf5b202e5787c7d83b4 (MD5)\r\nlicense.html: 4877 bytes, checksum: 57573cc47480154c3c7591ae84b488c3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-11T18:33:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505111809.pdf: 961416 bytes, checksum: ca5e9f93ff20ddf5b202e5787c7d83b4 (MD5)\r\nlicense.html: 4877 bytes, checksum: 57573cc47480154c3c7591ae84b488c3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historian oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historian ajattelun taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiimioppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiaineintegraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkiva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla \"KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeiss\u00e4\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Historian oppiminen tiimilukion kurssilla \"KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeiss\u00e4\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505111809", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yleinen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "General History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-11T18:33:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "1000", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3033", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45847
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:42Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cacf000f-b388-47f7-bac9-d11aa06b852c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505111809.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesterinen, Ida Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä" historian oppiminen historian ajattelun taidot tiimioppiminen oppiaineintegraatio tutkiva oppiminen koulukulttuuri osallisuus Yleinen historia General History 3033 historia opetus oppiminen tiimiopetus lukio
title Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
title_alt Historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
title_full Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
title_fullStr Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä" Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
title_full_unstemmed Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä" Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
title_short Uuden ja vanhan ristitulessa
title_sort uuden ja vanhan ristitulessa historian oppiminen tiimilukion kurssilla kultsi kulttuurihistoriaa tiimeissä
title_sub historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
title_txtP Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
topic historian oppiminen historian ajattelun taidot tiimioppiminen oppiaineintegraatio tutkiva oppiminen koulukulttuuri osallisuus Yleinen historia General History 3033 historia opetus oppiminen tiimiopetus lukio
topic_facet 3033 General History Yleinen historia historia historian ajattelun taidot historian oppiminen koulukulttuuri lukio opetus oppiaineintegraatio oppiminen osallisuus tiimiopetus tiimioppiminen tutkiva oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45847 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505111809
work_keys_str_mv AT vesterinenida uudenjavanhanristitulessahistorianoppiminentiimilukionkurssillakultsikulttuurihist