Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa

Käytettävyystutkimuksella ja käytettävyyden mittaamisella on pitkä historia ja aihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen käytettävyyden rinnalle on noussut käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on kokonaisuus, johon käytettävyys osana kuuluu, mutta joka sisältää myös kontekstin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tulimäki, Johannes
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45841
_version_ 1826225780162560000
author Tulimäki, Johannes
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tulimäki, Johannes Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tulimäki, Johannes Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tulimäki, Johannes
datasource_str_mv jyx
description Käytettävyystutkimuksella ja käytettävyyden mittaamisella on pitkä historia ja aihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen käytettävyyden rinnalle on noussut käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on kokonaisuus, johon käytettävyys osana kuuluu, mutta joka sisältää myös kontekstin, jossa vuorovaikutus tapahtuu sekä käyttäjän sisäisen tunnetilan. Käyttäjäkokemuksen määritelmiä on useita, eikä akateemisessa keskustelussa ole löydetty vielä yhteisesti hyväksyttyä määritelmää. Tässä tutkimuksessa on kuvattu käyttäjä- koe (N=24), jossa selvitettiin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhdetta vertailemalla Applen iPhone ja Nokian 2730 puhelimia useilla erilaisilla käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen mittareilla. Kokeessa tehtiin neljä tehtävää kummallakin puhelimella ja jokaisen tehtävän jälkeen täytettiin kysely tehtävän kuormittavuudesta sekä tehtävän aiheuttamista tuntemuksista Tehtävistä mitattiin kokonaissuoritusaika ja lisäksi tehtävien jälkeen suoritettiin kysely koehenkilön kokemasta puhelimen käytettävyydestä sekä käyttäjäkokemuksesta. Kokeen tuloksista selvisi, että vaikka Applen puhelimella tehtyjen tehtävien kokonaissuoritusaika oli 1.88 kertainen Nokian puhelimeen verrattuna ja kolme tehtävää neljästä koettiin kuormittavammaksi Applen puhelimella, niin silti tutkimuksessa ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää eroa käytettävyyttä mittaavien mittareiden (SUS-kysely ja Attrakdiff 2 –kyselyn PQ-mittari) tuloksissa. Käyttäjäkokemusta mitattaessa tilastollisesti merkitsevä ero Applen eduksi oli houkuttelevuudessa sekä käyttäjän identiteetin viestimisessä. Koehenkilöt kuvailivat Applen iPhonea ylelliseksi, kiinnostavaksi ja luovaksi, kun taas Nokian puhelinta pidettiin tavallisena ja tylsänä ja arkisena. Tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että heikon käytettävyyden voi ainakin osittain korjata muilla käyttäjäkokemuksen osa-alueilla , kuten tuotteen haluttavuudella tai käyttäjän identiteetin esiintuomisella. Aikaisemmassa tutkimuksessa aiheesta on käytetty termiä ”wow-faktori”. Tutkimuksen tulokset antavat lisätukea käsitykselle, että käyttäjät arvioivat tuotteita paljon laajemmassa kontekstissa, kuin mitä perinteisessä käytettävyystutkimuksessa on käsitetty. The field of study of Usability research and usability testing has a long history and the subject has been studied extensively. User experience has risen as an independent field of study next to usability in 2000s. Usability is part of the user experience, but User experience also contains the context in which the interaction takes place and the feelings that user has during interaction. User experience has a number of definitions, and academic world has not yet found commonly accepted definition. This study contains a user test (N = 24), which studied the relationship of usability and user experience by comparing the Apple iPhone and the Nokia 2730 phone. The test consists of a variety of usability and user experience measurements. The tests were carried out with four tasks on each phone and after each task queries of task workload and the feelings that task evoked were filled. Total execution time of all tasks we clocked for each phone and feelings about overall usability and user experience were gathered via survey after the tasks. The results showed that although the total time for all tasks with Apple's phone was 1.88 times that of Nokia phone and that three tasks out of four were experienced more demanding with Apples phone, there we no statistically significant difference between the overall usability of the two phones (SUS-questionnaire and the PQ-measure of Attrakdiff 2- questionnaire). In measuring user Experience, a statistically significant difference was found in favor of Apple in attractiveness, as well as in the ability to communicate the user's identity. The participants described the iPhone as luxurious, interesting and creative whereas the Nokia phone was described as usual, boring and mundane. As a conclusion, the study shows that low usability can be fixed, at least partially, with other fields of user experience, as with attractiveness and communicating users identity. Previous studies have used the term “wowfactor”. The results of this study provide further support the view that users rate products in much broader context than the traditional field of usability research takes account.
first_indexed 2023-03-22T09:57:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tulim\u00e4ki, Johannes", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-11T09:32:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-11T09:32:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473447", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyystutkimuksella ja k\u00e4ytett\u00e4vyyden mittaamisella on pitk\u00e4 historia ja\r\naihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen k\u00e4ytett\u00e4vyyden rinnalle on noussut k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus on kokonaisuus,\r\njohon k\u00e4ytett\u00e4vyys osana kuuluu, mutta joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s kontekstin, jossa\r\nvuorovaikutus tapahtuu sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n sis\u00e4isen tunnetilan. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen\r\nm\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 on useita, eik\u00e4 akateemisessa keskustelussa ole l\u00f6ydetty viel\u00e4\r\nyhteisesti hyv\u00e4ksytty\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on kuvattu k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4-\r\nkoe (N=24), jossa selvitettiin k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen suhdetta\r\nvertailemalla Applen iPhone ja Nokian 2730 puhelimia useilla erilaisilla k\u00e4ytett\u00e4vyyden\r\nja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittareilla. Kokeessa tehtiin nelj\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4\r\nkummallakin puhelimella ja jokaisen teht\u00e4v\u00e4n j\u00e4lkeen t\u00e4ytettiin kysely teht\u00e4v\u00e4n\r\nkuormittavuudesta sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n aiheuttamista tuntemuksista Teht\u00e4vist\u00e4 mitattiin\r\nkokonaissuoritusaika ja lis\u00e4ksi teht\u00e4vien j\u00e4lkeen suoritettiin kysely koehenkil\u00f6n\r\nkokemasta puhelimen k\u00e4ytett\u00e4vyydest\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksesta.\r\nKokeen tuloksista selvisi, ett\u00e4 vaikka Applen puhelimella tehtyjen teht\u00e4vien\r\nkokonaissuoritusaika oli 1.88 kertainen Nokian puhelimeen verrattuna ja kolme\r\nteht\u00e4v\u00e4\u00e4 nelj\u00e4st\u00e4 koettiin kuormittavammaksi Applen puhelimella, niin silti\r\ntutkimuksessa ei l\u00f6ytynyt tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 mittaavien\r\nmittareiden (SUS-kysely ja Attrakdiff 2 \u2013kyselyn PQ-mittari) tuloksissa.\r\nK\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta mitattaessa tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero Applen eduksi oli\r\nhoukuttelevuudessa sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n identiteetin viestimisess\u00e4. Koehenkil\u00f6t kuvailivat\r\nApplen iPhonea ylelliseksi, kiinnostavaksi ja luovaksi, kun taas Nokian\r\npuhelinta pidettiin tavallisena ja tyls\u00e4n\u00e4 ja arkisena. Tutkimuksen tuloksista\r\nvoidaan tehd\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 heikon k\u00e4ytett\u00e4vyyden voi ainakin osittain korjata\r\nmuilla k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen osa-alueilla , kuten tuotteen haluttavuudella tai\r\nk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n identiteetin esiintuomisella. Aikaisemmassa tutkimuksessa aiheesta\r\non k\u00e4ytetty termi\u00e4 \u201dwow-faktori\u201d. Tutkimuksen tulokset antavat lis\u00e4tukea k\u00e4sitykselle,\r\nett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t arvioivat tuotteita paljon laajemmassa kontekstissa, kuin\r\nmit\u00e4 perinteisess\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyystutkimuksessa on k\u00e4sitetty.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The field of study of Usability research and usability testing has a long history\r\nand the subject has been studied extensively. User experience has risen as an\r\nindependent field of study next to usability in 2000s. Usability is part of the user\r\nexperience, but User experience also contains the context in which the interaction\r\ntakes place and the feelings that user has during interaction. User experience\r\nhas a number of definitions, and academic world has not yet found commonly\r\naccepted definition. This study contains a user test (N = 24), which studied\r\nthe relationship of usability and user experience by comparing the Apple\r\niPhone and the Nokia 2730 phone. The test consists of a variety of usability and\r\nuser experience measurements. The tests were carried out with four tasks on\r\neach phone and after each task queries of task workload and the feelings that\r\ntask evoked were filled. Total execution time of all tasks we clocked for each\r\nphone and feelings about overall usability and user experience were gathered\r\nvia survey after the tasks. The results showed that although the total time for all\r\ntasks with Apple's phone was 1.88 times that of Nokia phone and that three\r\ntasks out of four were experienced more demanding with Apples phone, there\r\nwe no statistically significant difference between the overall usability of the two\r\nphones (SUS-questionnaire and the PQ-measure of Attrakdiff 2- questionnaire).\r\nIn measuring user Experience, a statistically significant difference was found in\r\nfavor of Apple in attractiveness, as well as in the ability to communicate the\r\nuser's identity. The participants described the iPhone as luxurious, interesting\r\nand creative whereas the Nokia phone was described as usual, boring and\r\nmundane. As a conclusion, the study shows that low usability can be fixed, at\r\nleast partially, with other fields of user experience, as with attractiveness and\r\ncommunicating users identity. Previous studies have used the term \u201cwowfactor\u201d.\r\nThe results of this study provide further support the view that users\r\nrate products in much broader context than the traditional field of usability research\r\ntakes account.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johannes Tulim\u00e4ki (arjotuli) on 2015-05-11 09:32:46.707968. Form: Master's Thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/masters-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-11T09:32:47Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505111798.pdf: 1375402 bytes, checksum: 98dcad4ed73433c323a08b8f4482c577 (MD5)\nlicense.html: 4329 bytes, checksum: 7b51ce569860273a05da3b6428349d1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-11T09:32:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505111798.pdf: 1375402 bytes, checksum: 98dcad4ed73433c323a08b8f4482c577 (MD5)\nlicense.html: 4329 bytes, checksum: 7b51ce569860273a05da3b6428349d1c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tutkimuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505111798", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-11T09:32:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matkapuhelimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45841
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f6b6c8c7-d47b-47b4-b711-0a87efbf3e47\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505111798.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tulimäki, Johannes Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa Cognitive Science Kognitiotiede 601 käytettävyys käyttäjät käyttäjäkokemus matkapuhelimet
title Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
title_full Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
title_fullStr Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
title_full_unstemmed Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
title_short Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
title_sort käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
title_txtP Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
topic Cognitive Science Kognitiotiede 601 käytettävyys käyttäjät käyttäjäkokemus matkapuhelimet
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede käytettävyys käyttäjäkokemus käyttäjät matkapuhelimet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45841 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505111798
work_keys_str_mv AT tulimäkijohannes käytettävyydenjakäyttäjäkokemuksensuhdematkapuhelimiavertailevassakäyttäjätutki