Lastentarhanopettajien kokema henkinen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien kokemaa henkistä työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tarkoituksena oli tarkastella, mitkä tekijät kuormittavat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista ja mitkä tekijät taas tukevat sitä. Lastentarhanopettajat kohtaav...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gummerus, Pauliina, Kajakulma, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45839
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien kokemaa henkistä työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tarkoituksena oli tarkastella, mitkä tekijät kuormittavat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista ja mitkä tekijät taas tukevat sitä. Lastentarhanopettajat kohtaavat yhä useammin arvostamattomuutta työtänsä kohtaan sekä yhteiskunnan muutosten tuomia haasteita työssään. Tämän vuoksi on ajankohtaista selvittää, kuinka lastentarhanopettajien työn kuormitustekijät voisi kääntää työn voimavaroiksi. Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja tutkimusta varten haastateltiin kuutta eriikäistä lastentarhanopettajaa Keski-Suomesta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Kaikki haastattelut analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki lastentarhanopettajat kokivat kiireen ja stressin, huonon johtajuuden sekä ristiriitojen työyhteisössä kuormittavan henkistä työssä jaksamista. Lähes kaikki lastentarhanopettajat kokivat myös lasten ja perheiden asiat sekä arvostamattomuuden kokemukset omaa ammattialaansa kohtaan kuormittavina. Lisäksi osa lastentarhanopettajista koki, että riittämättömyyden ja epävarmuuden tunteet heikentävät henkistä työssä jaksamista. Erityisesti työssä pidempään olleet lastentarhanopettajat kertoivat muutosten tuovan epävarmuutta työhön. Lastentarhanopettajien työn voimavaratekijöiden ja työn kuormitustekijöiden välillä oli tulosten mukaan havaittavissa yhteneväisyyksiä. Kaikki lastentarhanopettajat kokivat, että työtä tukevat ihmissuhteet, hyvä johtajuus, toimiva työyhteisö- ja työympäristö, vapaaaika ja työn ulkopuolinen elämä, lapset sekä koulutus tukivat heidän henkistä työssä jaksamista. Osa lastentarhanopettajista tunsi lisäksi, kuinka pienet päivittäiset hetket lisäävät henkistä työssä jaksamista. Tulosten mukaan samankaltaiset asiat kuormittivat lastentarhanopettajien henkistä työssä jaksamista tai tukivat sitä, riippuen siitä, millaisessa päiväkodissa lastentarhanopettaja työskenteli ja millainen oli hänen henkilökohtainen elämäntilanteensa sillä hetkellä. Työn henkisiä kuormitustekijöitä on merkityksellistä selvittää, jotta olisi mahdollista kartoittaa syitä, jotka aiheuttavat niitä. Työyhteisössä on merkityksellistä myös tutkia työn henkisiä voimavaratekijöitä, jotta niitä voitaisiin vahvistaa työyhteisön sisällä.