Summary: | Tämä tutkielma käsittelee 5–6-vuotiaiden lasten vapaa-ajanviettotapoja maaseudulla ja
kaupungissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä lapset tekevät, sekä kenen
kanssa ja missä lapset viettävät vapaa-aikaansa.
Tutkimusaihe on tärkeä, koska se miten lapset viettävät vapaa-aikaansa on muuttunut
viime vuosikymmeninä. Vanhemmat ja nyky-yhteiskunnan turvallisuusajattelu
vaikuttavat siihen miten lapset voivat vapaa-aikaansa viettää. Mediasta on tullut olennainen
osa lapsuutta. Lasten vapaa-ajanvietosta saadaan parhaiten tietoa kysymällä aiheesta
heiltä itseltään.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla yhtätoista 5–6-vuotiasta lasta.
Haastattelut toteutettiin maaseudulla ja kaupungissa sijaitsevissa päiväkodeissa. Haastattelut
olivat teemahaastatteluja ja haastattelimme lapsia kahdestaan. Haastatteluihin
osallistui yksi lapsi kerrallaan. Haastattelut äänitettiin kahdella matkapuhelimella ja
litteroitiin tarkasti sanasta sanaan.
Tulosten mukaan lapset viettävät eniten aikaansa leikkimällä. Lasten vapaa-aikaan
kuuluu myös mediavälineiden käyttö ja harrastukset. Suurimman osan vapaa-ajastaan
lapset viettivät perheenjäsentensä kanssa. Lapset viettivät vapaa-aikaansa pääasiassa
kotiympäristössä.
Tutkimuksesta selviää, että maaseudulla ja kaupungissa asuvilla lapsilla on samankaltaisia
kiinnostuksen kohteita ja vapaa-ajanviettotapoja. Tutkimukseen osallistuneiden
lasten vapaa-ajanviettotavat ovat aiempien tutkimusten kanssa pitkälti samanlaisia.
Niskanen, Jenni ja Partinen, Susanna. Lasten vapaa-ajanviettotavat maaseudulla ja kaupungissa. Kasvatustieteen kandidaatintutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 2015. 63 sivua + liitteet.
Tämä tutkielma käsittelee 5–6-vuotiaiden lasten vapaa-ajanviettotapoja maaseudulla ja kaupungissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä lapset tekevät, sekä kenen kanssa ja missä lapset viettävät vapaa-aikaansa.
Tutkimusaihe on tärkeä, koska se miten lapset viettävät vapaa-aikaansa on muuttunut viime vuosikymmeninä. Vanhemmat ja nyky-yhteiskunnan turvallisuusajattelu vaikuttavat siihen miten lapset voivat vapaa-aikaansa viettää. Mediasta on tullut olennainen osa lapsuutta. Lasten vapaa-ajanvietosta saadaan parhaiten tietoa kysymällä aiheesta heiltä itseltään. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla yhtätoista 5–6-vuotiasta lasta. Haastattelut toteutettiin maaseudulla ja kaupungissa sijaitsevissa päiväkodeissa. Haas-tattelut olivat teemahaastatteluja ja haastattelimme lapsia kahdestaan. Haastatteluihin osallistui yksi lapsi kerrallaan. Haastattelut äänitettiin kahdella matkapuhelimella ja litteroitiin sanasta sanaan.
Tulosten mukaan lapset viettävät eniten aikaansa leikkimällä. Lasten vapaa-aikaan kuuluu myös mediavälineiden käyttö ja harrastukset. Suurimman osan vapaa-ajastaan lapset viettivät perheenjäsentensä kanssa. Lapset viettivät vapaa-aikaansa pääasiassa kotiympäristössä.
Tutkimuksesta selviää, että maaseudulla ja kaupungissa asuvilla lapsilla on sa-mankaltaisia kiinnostuksen kohteita ja vapaa-ajanviettotapoja. Tutkimukseen osallistu-neiden lasten vapaa-ajanviettotavat ovat aiempien tutkimusten kanssa pitkälti samanlai-sia.
|