Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus

Tutkimukseni kuvaa suunnitteluprosessia, jonka tuloksena syntyi luonnostelma ”Alvarin askelissa” teemalukuvuonna (2015–2016) käytettävistä arkkitehtuurikasvatuksen menetelmistä. Teemalukuvuosi johdattaa Seinäjoen kaupungin perusopetuksen 2., 5., 7. ja 8. luokkien oppilaita havainnoimaan ja tiedostam...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taivalmäki, Aila
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45830
_version_ 1826225742972715008
author Taivalmäki, Aila
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taivalmäki, Aila Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taivalmäki, Aila Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taivalmäki, Aila
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni kuvaa suunnitteluprosessia, jonka tuloksena syntyi luonnostelma ”Alvarin askelissa” teemalukuvuonna (2015–2016) käytettävistä arkkitehtuurikasvatuksen menetelmistä. Teemalukuvuosi johdattaa Seinäjoen kaupungin perusopetuksen 2., 5., 7. ja 8. luokkien oppilaita havainnoimaan ja tiedostamaan arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön merkitystä heidän omassa ympäristössään. Teemalukuvuoden keskiössä on Seinäjoen Alvar Aallon suunnittelema, kuusi rakennusta ja kansalaistorin käsittävä, arkkitehtoninen kokonaisuus, jota kutsutaan Aalto-keskukseksi. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat tiedostamaan, että heidän kotikaupungissaan on maailmanlaajuisesti tunnetun arkkitehdin ainutlaatuinen kokonaisuus. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka sisältää myös toimintatutkimukseen liittyviä piirteitä. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa Anne-Mari Forssin teokseen, ”Paikan estetiikka. Eletyn ja koetun ympäristön fenomenologia”, pohjautuva paikan kokemiseen liittyvien ominaisuuksien tarkastelu. Forss on jaotellut paikan ominaisuudet aistein havaittaviin ja tulkinnallisiin ominaisuuksiin. Olen kytkenyt paikan ominaisuuksien käsittelyyn Seinäjoen Aalto-keskuksessa ilmenevien teemojen ja ominaisuuksien tarkastelun. Keräsin tutkimukseni empiirisen aineiston Alvarin askelissa -teemalukuvuoden asiantuntijatyöryhmässä, jonka jäseninä oli ala- ja yläkoulun opettajia sekä arkkitehtuurialan asiantuntijoita ja Alvar Aallon arkkitehtuurista kiinnostuneita henkilöitä. Käytin aineiston keräämisen menetelmänä ryhmäkeskustelua ja analyysimenetelmänä teema-analyysiä. Aalto-keskuksessa ilmeneviä keskeisiä teemoja eli aistein havaittavia ominaisuuksia olivat inhimillinen mittakaava, hierarkia, valo, valaistus ja äänimaailma, muotokieli ja yksityiskohdat. Tulkinnallisista ominaisuuksista tärkeimmiksi osoittautuivat historiallinen- ja sosiaalinen ulottuvuus, mielikuvat, ajallinen jatkuvuus ja tunnelma. Tulkinnallisiin ominaisuuksiin lukeutuva ”paikan henki” oli vaikeasti sanallistettavissa oleva käsite, jonka rooli jäi teemalukuvuoden konkreettisessa suunnittelussa alkuperäistä ajatusta pienemmäksi. Teemalukuvuoden aikana käytettävät tärkeimmät arkkitehtuurikasvatuksen menetelmät ovat Alvar Aallon persoonaa ja Aalto-keskuksen syntyhistoriaa käsittelevät filmit ym. materiaalit, Aalto-keskuksen perusopastukset ja draamalliset kierrokset, arkkitehtuurityöpajat, valokuvaus ja tietokoneavusteinen suunnittelu. Näiden lisäksi tuotetaan materiaalia koulujen omaehtoiseen arkkitehtuurityöskentelyyn. Päämääränä on, että arkkitehtuurivuoden jälkeenkin opettajat käyttäisivät tuotettua Aalto-materiaalia opetuksessaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "von Bonsdorff, Pauline", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taivalm\u00e4ki, Aila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-10T21:01:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-10T21:01:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45830", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni kuvaa suunnitteluprosessia, jonka tuloksena syntyi luonnostelma \u201dAlvarin askelissa\u201d teemalukuvuonna (2015\u20132016) k\u00e4ytett\u00e4vist\u00e4 arkkitehtuurikasvatuksen menetelmist\u00e4. Teemalukuvuosi johdattaa Sein\u00e4joen kaupungin perusopetuksen 2., 5., 7. ja 8. luokkien oppilaita havainnoimaan ja tiedostamaan arkkitehtuurin ja rakennetun ymp\u00e4rist\u00f6n merkityst\u00e4 heid\u00e4n omassa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Teemalukuvuoden keski\u00f6ss\u00e4 on Sein\u00e4joen Alvar Aallon suunnittelema, kuusi rakennusta ja kansalaistorin k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4, arkkitehtoninen kokonaisuus, jota kutsutaan Aalto-keskukseksi. Tavoitteena on, ett\u00e4 oppilaat oppivat tiedostamaan, ett\u00e4 heid\u00e4n kotikaupungissaan on maailmanlaajuisesti tunnetun arkkitehdin ainutlaatuinen kokonaisuus. \r\n\r\nTutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s toimintatutkimukseen liittyvi\u00e4 piirteit\u00e4. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa Anne-Mari Forssin teokseen, \u201dPaikan estetiikka. Eletyn ja koetun ymp\u00e4rist\u00f6n fenomenologia\u201d, pohjautuva paikan kokemiseen liittyvien ominaisuuksien tarkastelu. Forss on jaotellut paikan ominaisuudet aistein havaittaviin ja tulkinnallisiin ominaisuuksiin. Olen kytkenyt paikan ominaisuuksien k\u00e4sittelyyn Sein\u00e4joen Aalto-keskuksessa ilmenevien teemojen ja ominaisuuksien tarkastelun.\r\nKer\u00e4sin tutkimukseni empiirisen aineiston Alvarin askelissa -teemalukuvuoden asiantuntijaty\u00f6ryhm\u00e4ss\u00e4, jonka j\u00e4senin\u00e4 oli ala- ja yl\u00e4koulun opettajia sek\u00e4 arkkitehtuurialan asiantuntijoita ja Alvar Aallon arkkitehtuurista kiinnostuneita henkil\u00f6it\u00e4. K\u00e4ytin aineiston ker\u00e4\u00e4misen menetelm\u00e4n\u00e4 ryhm\u00e4keskustelua ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 teema-analyysi\u00e4.\r\n\r\nAalto-keskuksessa ilmenevi\u00e4 keskeisi\u00e4 teemoja eli aistein havaittavia ominaisuuksia olivat inhimillinen mittakaava, hierarkia, valo, valaistus ja \u00e4\u00e4nimaailma, muotokieli ja yksityiskohdat. Tulkinnallisista ominaisuuksista t\u00e4rkeimmiksi osoittautuivat historiallinen- ja sosiaalinen ulottuvuus, mielikuvat, ajallinen jatkuvuus ja tunnelma. Tulkinnallisiin ominaisuuksiin lukeutuva \u201dpaikan henki\u201d oli vaikeasti sanallistettavissa oleva k\u00e4site, jonka rooli j\u00e4i teemalukuvuoden konkreettisessa suunnittelussa alkuper\u00e4ist\u00e4 ajatusta pienemm\u00e4ksi. \r\n\r\nTeemalukuvuoden aikana k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkeimm\u00e4t arkkitehtuurikasvatuksen menetelm\u00e4t ovat Alvar Aallon persoonaa ja Aalto-keskuksen syntyhistoriaa k\u00e4sittelev\u00e4t filmit ym. materiaalit, Aalto-keskuksen perusopastukset ja draamalliset kierrokset, arkkitehtuurity\u00f6pajat, valokuvaus ja tietokoneavusteinen suunnittelu. N\u00e4iden lis\u00e4ksi tuotetaan materiaalia koulujen omaehtoiseen arkkitehtuurity\u00f6skentelyyn. P\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on, ett\u00e4 arkkitehtuurivuoden j\u00e4lkeenkin opettajat k\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t tuotettua Aalto-materiaalia opetuksessaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aila Taivalm\u00e4ki (aimataiv) on 2015-05-10 21:01:49.856504. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-10T21:01:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505111784.pdf: 1866658 bytes, checksum: 4a0d898eedc39ff3e5de1da32f98518a (MD5)\r\nlicense.html: 4881 bytes, checksum: 1f022efdf35f63a39f50fc4573f5abc7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-10T21:01:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505111784.pdf: 1866658 bytes, checksum: 4a0d898eedc39ff3e5de1da32f98518a (MD5)\r\nlicense.html: 4881 bytes, checksum: 1f022efdf35f63a39f50fc4573f5abc7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (95 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Aalto, Alvar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sein\u00e4joen Aalto-keskuksen paikan henke\u00e4 etsim\u00e4ss\u00e4 : \"Alvarin askelissa\" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "\"Alvarin askelissa\" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505111784", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-10T21:01:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arkkitehtuurikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Aalto-keskus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "paikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Sein\u00e4joki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45830
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d8a26dd3-64a9-41cc-9215-20e995764870\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505111784.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taivalmäki, Aila Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä : "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus Aalto, Alvar Taidekasvatus Art Education Kvalitatiivinen tutkimus 311 arkkitehtuurikasvatus havainnointi Aalto-keskus paikka Seinäjoki
title Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä : "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus
title_alt "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus
title_full Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä : "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus
title_fullStr Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä : "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä : "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus
title_full_unstemmed Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä : "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä : "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus
title_short Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä
title_sort seinäjoen aalto keskuksen paikan henkeä etsimässä alvarin askelissa teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus
title_sub "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus
title_txtP Seinäjoen Aalto-keskuksen paikan henkeä etsimässä : "Alvarin askelissa" -teemalukuvuoden suunnitteluprosessin kuvaus
topic Aalto, Alvar Taidekasvatus Art Education Kvalitatiivinen tutkimus 311 arkkitehtuurikasvatus havainnointi Aalto-keskus paikka Seinäjoki
topic_facet 311 Aalto, Alvar Aalto-keskus Art Education Kvalitatiivinen tutkimus Seinäjoki Taidekasvatus arkkitehtuurikasvatus havainnointi paikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45830 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505111784
work_keys_str_mv AT taivalmäkiaila seinäjoenaaltokeskuksenpaikanhenkeäetsimässäalvarinaskelissateemalukuvuodensuunni