"Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" digital self-revising material for adult language learners

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää onko aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille tarvetta. Tällä hetkellä edistyneemmille aikuisopiskelijoille ei ole olemassa itsekertausmateriaalia. Aikuiskoulutusta on vasta viime vuosina alettu tutkia tarkemmin ja ole...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reini, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45826
_version_ 1826225818067533824
author Reini, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Reini, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Reini, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Reini, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää onko aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille tarvetta. Tällä hetkellä edistyneemmille aikuisopiskelijoille ei ole olemassa itsekertausmateriaalia. Aikuiskoulutusta on vasta viime vuosina alettu tutkia tarkemmin ja olemassa oleva kirjallisuus aiheesta on hyvin yleisellä tasolla ja keskittyy lähinnä iän tuomiin haasteisiin opiskelussa sekä nuorten ja aikuisten eroavaisuuksien tarkasteluun oppimisen näkökulmasta. Aikuisten itsenäistä kielten opiskelua ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu. Jo olemassa olevat tutukimukset aiheesta ovat hyvin yleispiirteisiä sekä pysyttelevät usein teoreettisella tasolla. Tämän vuoksi tutkielma on ensimmäisiä, joka kohdistuu tarkemmin aikuisopiskelijoiden tarpeisiin sekä vaatimuksiin, kun kyseessä on itsenäinen kielen kertaus sekä opiskelu. Tutkielma perehtyy myös oppimateriaalin digitaalisuuden hyötyihin sekä haasteisiin. Digitaalisia oppimateriaaleja koskevia tutkimuksia on olemassa vasta muutamia, mutta yksikään niistä ei ole keskittynyt aikuisopiskelijoiden itsenäiseen kielenkertaukseen. Tutkielman aineistoina toimi viidelle aikuiselle tehdyt haastattelut. Aineiston analysoinnissa käytettiin kvalitatiivista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Jokainen haastattelu litteroitiin, minkä jälkeen haastattelujen kesken etsittiin yhtenäisiä teemoja. Tämän avulla aineistosta saatiin tiivistettyä tutkimuksen kannalta olennaisimmat tiedot. Nämä aineistosta kootut yhteiset teemat koottiin vielä kuuteen eri ryhmään. Tämän lisäksi analyysissa verrattiin saatua aineistoa aiheesta olevaan kirjallisuuteen. Tutkielman tulokset osoittivat selvästi, että aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille on tarvetta. Aineiston avulla saatiin myös selville se, että materiaalin digitaalisuus toisi sille lisäarvoa, mikäli sisältö olisi laadukasta ja sen käytettävyys olisi hyvä. Tuloksista kävi myös ilmi, että aikuisopiskelijoilla oli toisistaan poikkeavia kielen osa-alueita, joita he halusivat kerrata. Kaikki aikuisopiskelijat kuitenkin ilmaisivat epävarmuutta omasta kielitaidostaan sekä kokemattomuutta kielen käytössä, mihin tulisikin jatkossa keskittyä materiaalin sisällön suunnittelussa. Tutkielman aineiston suppeuden vuoksi tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia aikuisopiskelijoita. Johtuen tutkielman laajuudesta, suurempi katanta aikuisopiskelijoista tai itseopiskelumateriaalin sisällön tarkempi selvitys ei ollut mahdollista. Tutkielmaa voisikin jatkaa laajemmalla otannalla aikuisopiskelijoita sekä lisäselvityksellä mahdollisen materiaalin sisällöstä.
first_indexed 2015-05-09T20:00:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Reini, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-09T17:38:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-09T17:38:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45826", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 onko aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille tarvetta. T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 edistyneemmille aikuisopiskelijoille ei ole olemassa itsekertausmateriaalia. Aikuiskoulutusta on vasta viime vuosina alettu tutkia tarkemmin ja olemassa oleva kirjallisuus aiheesta on hyvin yleisell\u00e4 tasolla ja keskittyy l\u00e4hinn\u00e4 i\u00e4n tuomiin haasteisiin opiskelussa sek\u00e4 nuorten ja aikuisten eroavaisuuksien tarkasteluun oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aikuisten itsen\u00e4ist\u00e4 kielten opiskelua ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu. Jo olemassa olevat tutukimukset aiheesta ovat hyvin yleispiirteisi\u00e4 sek\u00e4 pysyttelev\u00e4t usein teoreettisella tasolla. T\u00e4m\u00e4n vuoksi tutkielma on ensimm\u00e4isi\u00e4, joka kohdistuu tarkemmin aikuisopiskelijoiden tarpeisiin sek\u00e4 vaatimuksiin, kun kyseess\u00e4 on itsen\u00e4inen kielen kertaus sek\u00e4 opiskelu. Tutkielma perehtyy my\u00f6s oppimateriaalin digitaalisuuden hy\u00f6tyihin sek\u00e4 haasteisiin. Digitaalisia oppimateriaaleja koskevia tutkimuksia on olemassa vasta muutamia, mutta yksik\u00e4\u00e4n niist\u00e4 ei ole keskittynyt aikuisopiskelijoiden itsen\u00e4iseen kielenkertaukseen. \r\n\r\nTutkielman aineistoina toimi viidelle aikuiselle tehdyt haastattelut. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin kvalitatiivista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Jokainen haastattelu litteroitiin, mink\u00e4 j\u00e4lkeen haastattelujen kesken etsittiin yhten\u00e4isi\u00e4 teemoja. T\u00e4m\u00e4n avulla aineistosta saatiin tiivistetty\u00e4 tutkimuksen kannalta olennaisimmat tiedot. N\u00e4m\u00e4 aineistosta kootut yhteiset teemat koottiin viel\u00e4 kuuteen eri ryhm\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi analyysissa verrattiin saatua aineistoa aiheesta olevaan kirjallisuuteen. \r\n\r\nTutkielman tulokset osoittivat selv\u00e4sti, ett\u00e4 aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille on tarvetta. Aineiston avulla saatiin my\u00f6s selville se, ett\u00e4 materiaalin digitaalisuus toisi sille lis\u00e4arvoa, mik\u00e4li sis\u00e4lt\u00f6 olisi laadukasta ja sen k\u00e4ytett\u00e4vyys olisi hyv\u00e4. Tuloksista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 aikuisopiskelijoilla oli toisistaan poikkeavia kielen osa-alueita, joita he halusivat kerrata. Kaikki aikuisopiskelijat kuitenkin ilmaisivat ep\u00e4varmuutta omasta kielitaidostaan sek\u00e4 kokemattomuutta kielen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, mihin tulisikin jatkossa keskitty\u00e4 materiaalin sis\u00e4ll\u00f6n suunnittelussa. \r\n\r\nTutkielman aineiston suppeuden vuoksi tuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4 koskemaan kaikkia aikuisopiskelijoita. Johtuen tutkielman laajuudesta, suurempi katanta aikuisopiskelijoista tai itseopiskelumateriaalin sis\u00e4ll\u00f6n tarkempi selvitys ei ollut mahdollista. Tutkielmaa voisikin jatkaa laajemmalla otannalla aikuisopiskelijoita sek\u00e4 lis\u00e4selvityksell\u00e4 mahdollisen materiaalin sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Reini (anemrein) on 2015-05-09 17:38:47.161380. Form: Bachelor's thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/bachelor-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-09T17:38:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505091780.pdf: 273538 bytes, checksum: 037cf07ad7d551d5ffc5d213665856c3 (MD5)\r\nlicense.html: 4326 bytes, checksum: 6b4e2c3d7ba056157879d255a76de217 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-09T17:38:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505091780.pdf: 273538 bytes, checksum: 037cf07ad7d551d5ffc5d213665856c3 (MD5)\r\nlicense.html: 4326 bytes, checksum: 6b4e2c3d7ba056157879d255a76de217 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Adult education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital learning material", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-revision", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ois hienoa jos kaikki ois s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 muodossa\" : digital self-revising material for adult language learners", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505091780", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-09T17:38:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45826
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f14b6e4f-c55e-42c8-b04b-5e0109c23029\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505091780.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reini, Anna "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners Adult education digital learning material self-revision language learning content analysis English Englannin kieli
title "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners
title_full "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners
title_fullStr "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners
title_full_unstemmed "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners
title_short "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa"
title_sort ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa digital self revising material for adult language learners
title_sub digital self-revising material for adult language learners
title_txtP "Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners
topic Adult education digital learning material self-revision language learning content analysis English Englannin kieli
topic_facet Adult education Englannin kieli English content analysis digital learning material language learning self-revision
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45826 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505091780
work_keys_str_mv AT reinianna oishienoajoskaikkioissähköisessämuodossadigitalselfrevisingmaterialforadultlanguagelea